måndag 24 november 2014

Lördagstema: Det svåraste.




Ännu är det Spanaren som ger oss lördagsrubriker - och de är inte lätta! Inte har jag lyckats pricka in lördagen den här gången heller...

Krig med alla dess vidrigheter, naturkatastrofer, svält, tortyr - nog finns det grader i helvetet. Kanske är det svåraste att komma igenom som människa, om man har överlevt fysiskt.

Ett öde som gripit mig djupt är Göran Rosenbergs fars. Det beskrivs i Göran Rosenbergs bok 
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Hans far överlevde fysiskt, kom till Sverige och yttre trygghet, fick barn, men orkade ändå inte leva. En löjligt liten skärv i ersättning för allt lidande blev den ultimata kränkningen.  

 Boken finns i pocket på Bokus för 51 kr.

12 kommentarer:

  1. Jag har läst att det är en väldigt fin bok. Tack för tipset!
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag tittade just på den engelska antikrundan vars program idag handlade om alla som omkom i kriget under 1900-talet, eller sisådär i alla fall. Man får distans och inser både det ena och det andra om vad svårigheter är
    Tack för boktipset säger även jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Proportioner på elände och svårigheter kan vara nyttigt!

      Radera
  3. Ja, den ska jag läsa. Alla som läst den verkar vara tagna av detta människoöde och den lär vara välskriven dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är synnerligen läsvärd och välskriven!

      Radera
  4. Det var en riktigt bra bok . Jag glömmer den inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den gör ett djupt intryck, verkligen.

      Radera
  5. Tack för påminnelsen, GR var med i Babel om den boken vill jag minnas. Mietek Grocher, en vanlig polsk jude född 1926 har skrivit en bok "Jag överlevde". Han höll själv föreläsning på skolor och för allmänhet här uppe i våras. Makalöst att lyckas överleva. Det var så stilla i salen där denna lilla starke man med klar stämma i ordningsföld berättar, avbruten av gråt emellanåt. Efter föreläsningen flockades ungdomarna omkring honom. Vi var 3 generationer i min familj som lyssnade. Mäktigt tror jag är ordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade i många år en "överlevare" som patient. Honom och det han berättade för mig glömmer jag aldrig.

      Radera
  6. Ännu ett temabidrag med ett boktips som verkar falla mig helt i smaken. Det svåraste är bara att få tid till att läsa dem alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte ha bråttom med denna, den förblir aktuell!

      Radera