lördag 10 februari 2018

Veckans tema: Makt

”All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.”
 Så står det i vår grundlag som sen specificerar ett flertal lagar vi har att åberopa eller rätta oss efter. Vart fjärde år väljer vi representanter till riksdagen och eftersom Sverige är medlem i EU väljer vi representanter till EUparlamentet vart femte år. Det är det sätt en demokrati som vår organiserar den offentliga makten över oss alla. Antagligen det minst dåliga systemet att styra ett land eller en union.
Men andra makter styr tillvaron också. Religioner vill styra  våra liv in i minsta detalj och många millioner människor hukar under religiöst maktmissbruk. Patriarkatet lutar sig tungt på religion för att kontrollera kvinnor och om inte det räcker så på våldsmakt.
Den ekonomiska makten är enorm och ”med pengar täpper man truten på vem som helst” som en cynisk bekant uttryckte det. Arbetsgivare vill gärna bestämma allt på arbetsplatsen och är inte alltid glad åt fackföreningar. Det är ingen hemlighet att fackrepresentanter gärna halkar efter i löneutvecklingen. I mitt eget fackliga arbete fick jag uppleva att arbetsgivaren var rädd för ”lönesmitta” och t o m skrev detta i offentliga dokument. I dagarna har arbetsgivareföreningen (som har lagt beslag på namnet Svenskt Näringsliv som om inte alla som arbetar ingår i näringslivet) uttryckt ”önskemål” att det inte ska pratas politik på arbetsplatserna.  Ett försök till maktutövning jag  verkligen hoppas ska misslyckas detta valår.
Runt om i världen sker skrämmande attacker på demokratiska principer ibland med stöd av folkomröstningar. Turkiet är ett exempel, Polen och Ungern några andra. Högerextrema partier tar plats i regeringarna och förtryckande lagar stiftas. För mig är det fullkomligt obegripligt att vanligt, hyggligt folk kan rösta på Erdogan eller de bakåtsträvande och främlingsfientliga partierna som poppar upp överallt, även i Norden. För att inte tala om Trump. USA har ett maktdelningssystem som Trump gör sitt bästa att sabotera; måtte det inte lyckas. Men nog är det illavarslande att han tillsätter sina vapendragare som livstidsdomare i Högsta domstolen.
De allt färre ännu levande överlevarna från Förintelsen känner till sin förskräckelse igen företeelser från 1930-talets Tyskland där demokratiska val förde fram nazisterna till makten. Trots EU tycks inte ens Europa vara vaccinerat tillräckligt.
Med fikonspråk skaffar sig organisationer och myndigheter makt över medarbetare och människor i beroendeställning. En utomordentligt intressant betraktelse är Ordets makt över tanken, en krönika i Läkartidningen för några år sedan.
Den amerikanska konstnären Jenny Holzers verk på Wanås, Wanås Wall, består av 260 av hennes Truismer inblästrade på nästan 2 km av en stenmur i parken. En av dem är denna:

PS. Ovanstående påbörjade jag för nån vecka sedan. Sedan dess har har jag upplevt några dagars total maktlöshet - nämligen magsjuka. I det slaka tillstånd som följer efter det förtvivlade spyendet, då inga tankar förutom på döden existerar, funderar jag mycket på hur en fiende enkelt kan sätta en armé i icke-stridbart skick genom att skicka in litet virus per luftpost.

6 kommentarer:

  1. Tänk om man kunde utöva lite voodoo, och skicka kronisk magsjuka (eller annan kronisk indisposition) på amerikanska livstidsdomare och presidenter som vägrar att avgå.
    Det knyter sig i magen närman tänker på allt maktmissbruk!
    Pyssla om dig, lyssna på god musik, läs något trevligt och klappa Sonja!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag orkar idag är att sitta i soffan och nåltova små ullbollar. När maken fick se mig undrade han om det var voodoo! Så jag skickar litet onda önskningar till vissa adresser med varje stick - tjoff!

      Radera
    2. När jag läser detta är det nästan den 13 februari så förhoppningsvis är du bättre. När jag hade mina migränattacker var också tanken på döden nära. Jag har sluppit sådana sedan jag fick tabletter för högt blodtryck så nu mår jag bra.
      Jag har inte så mycket att tillägga till ditt långa maktinlägg - håller med dig om det mesta.
      Ingrid som önskar dig en frisk vecka.

      Radera
    3. Tack, nu har jag tillfrisknat men det tog några dagar. Jag blev sjuk 12 timmar efter en lunch där det fanns en aptitretande grönsaksbuffé. Jag var den enda i ett sällskap på 6 som verkligen frossade i grönsaker och inte nöjde mig med kött, sås och potatis. Och fick ett orättvist straff......

      Radera
  2. Magsjuka är något man möjligen önskar sin värsta fiende - apropå voodoo. Även jag drabbades för ett par veckor sedan, ungefär samtidigt som jag startade barngrupperna för terminen. Visst samband kan finnas! Makten har verkligen två sidor! Intressant läsning! Jag har inte riktigt makten över mig själv att hänga på rubrikskriverierna under våren då jag ligger efter med så mycket efter Carmina-burana-hösten! Och nu när magsjukan är avklarad borde vi i alla fall slippa flunsan! Eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna att vi båda slipper flunsan! Jag är vaccinerad men man gissade ju litet fel när man planerade årets viruskombo så skyddet är mindre än vanligt. Jag har en väldig respekt för influensa. Jag såg en 19-åring dö på några timmar trots alla våra ansträngningar och min far dog av komplikationer till influensa. Så jag blir galen på alla som inte vill vaccinera sig utan vill ha det ”naturligt” och gärna smitta andra. Träffade förra veckan en fransman som är vaccinmotståndare. Han hade klarat sig ovaccinerad med hjälp av falska papper eftersom det är lag i Frankrike för vissa vaccinationer för att gå i skolan. Jag talade om för honom att han var osolidarisk, led av konspirationsinfluensa och läste fel information samt utsatte andra för risker. Kalaset blev litet avslaget en stund efter mitt utbrott.

      Radera