tisdag 13 december 2011

Jag drog till Dronningens By

Jag brukar tycka det är trevligt att vandra i Köpenhamn när som helst med före jul lockar det extra. Just nu lockade Krøyerutställningen på Hirschsprungs samling allra mest. Det är en verkligt stor utställning och man får se verk från hela Krøyers produktion, inte bara Skagenbilderna som annars dominerar. Helt andra stilar och färgskalor förekommer också som vittne till Krøyers återkommande resor i världen. Stor kontrast mot Skagenbilderna utgör porträttet av Messalina, tredje hustru till den romerske kejsaren Claudius. Den här typen av måleri var en populärt under en period och Krøyer var inget undantag.


Intryck gjorde också bilder från olika verkstäder, t ex en hattmakares dystra rum med ett par magra småpojkar som assistenter eller denna från Burmeister og Wains smedja.


Någon julshopping ägnade jag mig inte åt men gjorde ett besök hos min silverlärare, Owe Johansson, i hans ateljé på K29 på Kompagnistræde. Jag fick också tillfälle att hälsa på ett par av  hans lärningar, jätteduktiga tjejer. En av dem, Sanna Lidström, har en blogg där hon visar vad hon redan kan. Sanna jobbar deltid på modeaffären Monki i Köpenhamn och sitter i smedjan resten av tiden. Vid mitt besök var hon i klädbutiken och jag fick gå dit med ett smørrebrød från Owe, annars hade jag missat Sanna.
Vi andra satt i smedjan och kalasade.


På ovanvåningen huserar Owes dotter, Maxjenny Forslund, med sin berömda kläddesign. Är man egen företagare är det här med föräldraledighet inte så lätt. Så knappt tre månader gamla Vega får vara med mamma på jobbet redan.



Numera undviker jag mestadels det alldeles för överbefolkade Strøget men jag var ju tvungen att gå till Den Kongelige och se de traditionella dukade borden, i år med temat To kendte generationer. Det här bordet var dukat av Ole Lynggard med dotter Charlotte.




Det var med trötta fötter jag sedan traskade till tåget hem efter att ha piggat upp mig med kaffe och en chokladkaka på vägen till Hovedbangården. Tilläggas kan att det var stormvarning för dagen och hemma i norra Skåne blåste och regnade det både på morgonen och på kvällen. I Köpenhamn var blåsten ganska blygsam och det kom inte en droppe regn på mig.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig Köpenhamnstripp! Roligt att du är så hemma med din silversmed också. Och vilken gullunge som sov där hos sin mamma. Me ett sådant yrke GÅR det ju ialllafall att ha barnen där även om jag inser att det kan bli komplicerat ibland också. Men det såg riktigt mysigt ut att sova där på mjuktyget! :-) Värre i ett labb.... :-/
    Tack också för presenterna! Jag har inte haft tid att tacka ordentligt och de har ju kommit i omgångar! Vi fick julklappspaket igår som Ella ville öppna men vi sa att vi måste spara dem till julafton. :-) Hon öppnar iallafall glatt sin Bamsekalender och läser Bamsetidningarna! Hon är sååå glad för dem!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Men åh! Idag har du räddat min dag, fått mej att känna ren o skär sprittlycka o dessutom hittade jag till din blogg också. Jag är såååå glad för det!
    O jepp, du var spot on, kunde inte hålla mej! Underbart fint smycke, känner mej som den lyckligaste i hela världen. Tack tack, stort tack!
    Många kramar från Åsa

    SvaraRadera
  3. Din norrländska stil ÄR så inbundet, man blir nog inte annat än det om
    man är född där!

    SvaraRadera