Kom och köp konserverad gröt! Allt kan säljas med mördande reklam! Så skaldade Ulf Peder Olrog en gång.
Tråkigt nog är det sant; människan vill bedragas, särskilt med smicker och löften om guld och gröna skogar.
Oftast är det just detta reklam går ut på - löften om ett lyckligt liv med bekvämlighet, skönhet och lyx, allt för en peng. Helst litet större än du egentligen har råd med.
Jag fyller ofta i enkäter från en konsumentsajt jag är medlem i och de går för det mesta bl a ut på just att undersöka vad jag minns att jag sett för reklam de senaste 30 dagarna. Det kan jag praktiskt taget aldrig påminna mig. Det kan så klart bero på att jag lider av någon slags Alzheimer light men jag tror inte det. Delvis beror det på att jag aktivt väljer bort all reklam jag kan. Jag tittar ALDRIG på reklam-TV eller lyssnar på reklamradio, telefonen är nixad, adresserad reklam i postlådan likaså och på postlådan sitter ett anslag med NEJ TACK till reklam. Alla tidningar skakar jag ur och slänger genast bort alla lösa reklambilagor. Jag prenumererar inte på några glanspapperstidskrifter med 75% av sidorna fyllda med reklam heller.
Jag fattar ju att jag verkar helt obildad och passé när jag inte förstår anspelningar på den aktuella TV-reklamen men det bjuder jag på. Jag går väldigt sällan på bio så jag vet inte vad som är aktuellt i den reklamen heller. Jag kommer bara ihåg sånt som "En olycka händer så lätt - sätt på Salvekvick" från anno dazumal. Men jag läste att det för en tid sen hände på en biograf att personalen kom ut före föreställningen och meddelade att pga ett tekniskt fel blev det ingen reklamfilm - varpå publiken jublade och applåderade!
Ändå är jag omgiven av MASSOR av reklam. I alla tidningar jag läser (utom Råd och Rön!!), på nätet, på stan, i skyltfönster, i affärerna, på bussar och bilar, ja, överallt vimlar det av uppmaningar att köpa något, t o m på bloggar. Viss reklam vill man ju se och det gäller att skaffa sig en teknik att sortera bort det oönskade och bara se det man vill. Reklamspecialisterna vill styra oss att se vad DE vill att vi ska se och de vet ju precis hur vår uppmärksamhet fångas - helst utan att vi är medvetna om det.
Reklamfri, hurra! |
Ett annat trick är speciallampor över frukt- och grönsaksdisken. Konstigt att den i butiken så grönglänsande salladen ser så trist ut när man kommit hem med den, bara. Butikerna är ju också så smart arrangerade att man måste gå förbi, som jag ilsket brukar konstatera, livstycken, krattor och kaffekokare innan man hittar mjölken och potatisen. Kommer man till Clas Ohlsson eller IKEA kan man inte knalla in och köpa den tång eller den plastback man kom för att köpa utan man måste gå den snitslade banan förbi femtioelva andra prylar innan man kan ta sig ut till kassan. Det är en bragd att då bara ha tången i nypan när man väl går ut.
Klädrea går jag bara på i några få favoritbutiker och nog händer det att jag hittar något fynd någon enstaka gång. Lika ofta, eller oftare, kommer jag hem med något som jag gillade men som inte var på rean... Och eftersom jag återkommer till samma butiker ser jag ju ibland samma kläder dyka upp på rea efter rea.
Jag gör så gott jag kan för att undvika reklam - och samtidigt vill jag inte vara helt utan den! Som Applenörd kastade jag mig så klart över all information och reklam för den senaste iPaden igår. Vi får se hur länge jag kan klara mig utan en sådan... har för mig att jag har en födelsedag rätt snart, hallå maken, hör du på?
En värld utan kommersiell reklam har jag upplevt under ett antal besök och upp till 3 månader långa vistelser i Sovjetunionen på 70- och 80-talen. Där var alla neonskyltar, som inte var många, istället hyllningar till kommunismen och partiet med stort P - urtråkigt, men till en början rätt vilsamt. Sen blev det bara grått och trist och det var skönt att komma hem till en färggrannare tillvaro. Efter järnridåns fall har det i Moskva slagit över till andra hållet totalt; nu är det så grällt att man får ont i ögonen.
Marknadsför man inte sina produkter så får man inga kunder, så är det bara. Visst vill vi ha information om vad som finns i utbudet men det får finnas gränser. Telefonförsäljning är en styggelse och borde vara förbjuden enligt min mening. Likaså tekniken att kasta sig över folk och försöka intervjua om vilket telefonbolag man har och övertala folk att byta på stående fot. De försäljarna tycker jag synd om men jag svarar alltid att de har inte med att göra vilket bolag jag anlitar. Det förekommer alldeles för mycket fula marknadsföringsmetoder och jag anser att skyddet för konsumenter borde stärkas betydligt. Vi borde Sverka mera! F ö anser jag att nya Plus är helkasst!
Fram för Sverker, konsumenternas riddare!
Alla fredagsbloggare (finns i högerspalten) och läsare önskas en avkopplande helg!
Reklam får man till sig vare man vill eller inte, men som sagt man kan avstå den reklam man absolut inte vill ha på alla de sätt som du har räknat upp.
SvaraRaderaReklamfirmorna gör reklam med att syns du inte så finns du inte och självklart känner sig många företagare stressade av det budskapet. Men vi som inte ens har råd att göra reklam på det sättet som många gör, får istället se till att vi verkligen gör allt så kvalitetsmässigt bra som bara är möjligt. Mun till mun-metoden, djungeltelegrafen är den absolut bästa reklamen man kan få.
Ha en fin helg!
Kul tema! Tänk att du faktiskt hittat en bild på konserverad gröt! Habrada!
SvaraRaderaJag försöker verkligen på alla möjliga sätt att slippa reklam. Ser jag på TV så sappar jag bort reklamen vilket resulterar i att jag glömmer bort det jag tittade på haha! I tidningar samma sak. Jag är medveten om att jag påverkas i alla fall. För melodin till OLWs fredagsmysjingel surrade i mitt huvud då den var TV reklam. Trots att chips inte något som jag gillar. Enda gången då jag sappat till reklam är då en av döttrarna var med. Henne ville jag ju gärna se på. ;0)
SvaraRaderaKul med att du också fick med perspektivet, att ett reklamfritt samhälle (som det gamla russiska) kan vara ganska grått. För ja annars är ju jag av samma mening som du; jag försöker egentligen att undvika reklamen, även om det ju finns vissa saker som också intresserar - ett bra erbjudande på något man verkligen vill ha/behöver är ju alltid bra. Att reklamen får en köpa sådant man egentligen inte behöver är en helt annan sak, men visst faller vi alla i den fällan, vissa bara mer än andra. Inte är det en tillfällighet att mjölkdisken alltid ligger allra längst in i affären inte - färkvaror som för de allra flesta är något de ska köpa varje gång de går och handlar.
SvaraRaderaOch du gatuförsäljare och telefonförsäljare; usch vad hemskt. Hade jag gärna klarat mig utan. Efter besök hos familjen i Sverige är alltid det faktum att jag inte har någon fastnätstelefon varit något av det jag varit mest glad åt efteråt, efter att ha hört alla deras historier om telefonen som ringer nonstop. Nu har jag ju också ganska nyligen flyttat från ett land där all sådan sorts reklam var totalt främmande, vilket jag verkligen är tacksam för (det var bara på jobbet, då man blev nedringt från reklambyråer osv i Danmark) som det var ett problem.
Trevlig helg!
Ja, jag försöker också tro att jag inte ser reklamen.
SvaraRaderaAtt den inte betyder ngt. Att annonserna inte påverkar mig.
Jag pausar live-tv för att slippa reklamen. Jag hatar radioreklam.
När jag lyssnar på svensk radio är det bara SR jag lyssnar på.
Skulle ngn fråga mig vad jag sett och hört för reklam den senaste månaden skulle jag inte kunna svara på det...
Ibland ser man ngt fyndigt, men det är inte ofta.
Ja, jag kan förstå att du ganska snart började tycka att det gråa i det gamla Sovjet började bli påträngande.
Ha en fin helg!
Visst påverkas vi av reklamen! Vare sig vi vill det eller inte. Men jag håller med om att man ofta försöker undvika reklam om man kan. När vi fortfarande hade KabelTV här så hade vi ju en sådan där 2box" som hela tiden spelade in programmen och det som var så bra med det var att man kunde spola över reklamen om man såg programmen lite efter realtid! :-) Men som sagt vi har reklam överallt på på många vis, inte enbart som annonser och/eller reklamsnuttar i radio och TV.
SvaraRaderaMen som du säger vill vi ju ibland ha VISS reklam men inte annan. Haha du gjorde ju SJÄLV reklam igår för din kompis när u Facetajmade mig!!!! ;-)
Kram!!
PettasKarin:
SvaraRaderaDet är också skrämmande hur DYRT det är att göra reklam vilket ju drabbar småföretag som då får svårt att göra sin röst hörd. Men mun-till-mun-metoden är den bästa. Då riskerar man ju heller inte att nån skor sig på bara budskapetoch man skickar ju inte nån till Pettas bageri om man inte gillar brödet;)
Karin:
Tack! Visst är det gräsligt att det faktiskt FINNS!
Ewa:
Nog fastnar sånt som man inte vill att det ska fastna. Men litet skojigt att jag inte kan tänka på den nya prinsessan utan att tänka på chips (och luftballonger, men det är en annan historia). Men jag tänker förstås inte så ofta på prinsessan.
Gnuttan:
Kan tänka mig att det även vid din senaste flytt blev en slags kulturkrock i reklamavseendet. Man får skaffa sig skygglappar så gott det går!
Annika:
Bra uttryckt! Man försöker TRO att man inte ser reklamen, haha. Garanterat är det så. Men jag reagerar ofta med motsatskänsla när någon reklam retar mig och köper definitivt INTE det märket.
Saltis:
Visst gjorde jag reklam igår - klart att jag rekommenderar ajfån till en som plötsligt står utan telefon. Mun-till-mun, du vet, även till andra sidan jorden;)
Kram!
Reklamen påverkar om även om vi inte vill! Lite obehagligt faktiskt! Roliga teman du utmanar oss med.
SvaraRaderaHa en fin helg! Kram Anna
Channal:
SvaraRaderaVälkommen till fredagstemat!
Jo, nog kan det ibland kännas obehagligt med viss reklam som man upptäcker först efteråt.
Kan du tänka dig att vara temadirigent i april, kanske?
Rätt lustigt vad någon skrev om Facebook - ja, jag vet att du inte är med där. Där förekommer reklam varje dag i spalten till höger och jag skulle inte för mitt liv kunna säga att jag kommer ihåg något enda inslag.
SvaraRaderaDet här med lamporna över grönsaksdisken har jag inte tänkt på - men att hitta mjölken i en butik som man inte känner till så väl är ett helt företag.
I det stora hela påverkas jag väldigt lite av reklamen överhuvudtaget med undantag av att jag tittar efter varje vecka vad min affär har för kampanjpriser.