fredag 2 mars 2012

Fredagstema: Det brinner!

Att det skulle brinna i mitt hem är en återkommande mardröm. Det har brunnit på mitt jobb, fast tack och lov, inte när jag var där. Men jag anlände en morgon till ett utbrunnet sekreterarkontor och en sekreterare i upplösning. Ett elfel hade uppstått under natten och orsakat elden. Personal på en vårdavdelning intill upptäckte röken och lyckades göra allt rätt. De larmade brandkåren, kröp in till grann korridoren med brandsläckare och begränsade skadorna till bara ett rum. Bra gjort!

I moderna hus finns så många material som vid brand avger giftiga gaser som tar kål på en på några få minuter om elden fått fäste, olika plast- och syntetmaterial i möbler, golv och inredning. I gamla hus med trä och naturmaterial i stoppning och madrasser har man längre tid på sig innan det blir livsfarligt.

När det åskar sätter vi oss i uterummet, tar med oss katterna och deras transportboxar och stannar där tills vi tror att det dragit över. Åska är säkert inte den troligaste brandorsaken, elapparater lär vara det vanligaste, men åska har den effekten på mig sen barnsben.

Vi går aldrig hemifrån och låter tvätt- och diskmaskin vara på men kyl och frys kan man ju inte stänga av. Stearinljus tänder vi praktiskt taget aldrig eftersom en katt en gång fick pälsen bränd av sådana - han strök för nära den 7-armade julljusstaken. Och aldrig någonsin att vi skulle få för oss att skjuta nyårsraketer!!

Så det är fr a livräddning som gäller, förstås. Men vad i fridens dar skulle jag ta sen - om jag hann?

Någon av mina älskade tavlor? Hårddisken med alla bilder? De gamla fotoalbumen? Handväskan?
Skulle jag över huvud taget i brådskan kunna hitta vad jag ville ta med mig?

Så ser min lösa hårddisk ut, men hinner jag få loss den?


Jag har ju varit med om brandutbildning och övning ett antal gånger och har i skallen mantrat RÄDDA LARMA SLÄCK. Jag bara hoppas att jag skulle agera rationellt.

Vi har ett flertal brandvarnare och håller efter batterierna ordentligt. Det har hänt att det har börjat tjuta och det fungerar så att börjar en så tjuter alla vilket jag inte riktigt gillar. För vilken har då utlöst först och VAR är brandhärden?? Jag har rusat runt och letat och plockat ner varnare och pillat ut batterier tills jag kommit till den som utlöst larmet; då tystnar de andra. Som tur är har det varit falsklarm och ingen brand men pulsen har gått upp ordentligt. Vi har brandsläckare också, en i varje trappa, den till källaren och den till andra våningen.

Ni har väl brandsläckare?
Jag har övat en hel del, förutom brandsläckning, med räddningstjänst och pratat mycket med brandfolk. De är alla eniga att om inte man själv på plats kan begränsa elden kan de oftast inte göra så mycket mer än att  förhindra spridning till omgivningen när de väl är på plats. Så fort går det nämligen.

Jag lär fortsätta grubbla på min egen fråga. Har ni andra fredagsbloggare bättre förslag? Framför allt hoppas jag att det ALDRIG ska hända att mitt eller era hem brinner. Var försiktiga! Och glöm inte:

RÄDDA LARMA SLÄCK!

Alla bloggare tillönskas en trevlig helg och fredagsbloggarna hittar du här.

11 kommentarer:

  1. Som jag skrev i kommentaren till dig i mitt eget inlägg borde man verkligen se till att dokumentera sina värdesaker och annat som man äger medan tid är. OCh lägga i bankfacket. Som väl är bor vi i ett enplanshus med många ut- och ingångar så risken att inte komma ut ur huset är väl inte så stor.

    Jag syndar nog med att inte stänga av tvätt- och diskmaskin när jag åker och handlar - tänkte inte på att dessa maskiner kan orsaka brand. För mig har de alltid utgjort en risk för vattenläckage i stället.

    Om det verkligen hade börjat brinna hade man väl bara sett till att ta sig ut så fort som möjligt, antar jag...

    SvaraRadera
  2. Detta var ett bra tema, eftersom det faktiskt fick en att tänka till. Att man har tänkt över risken är ju ett sätt att ändå förbereda sig för en eventuell katastrof och tänka över hur man ska/kan handla. Det lät ju som ni hade tänkt till en hel del. Här i huset vi nu hyr har vi flera brandvarnare, men ingen brandsläckare (vilket vi hade i vårt egna hus där vi även hade en lång slang inomhus som kunde monteras på kranen), men med ett plan och tre dörrar ska vi nog hinna ut. Men som du skriver; man ska ju också vara förberedd på att själv försöka släcka också. Det blir med andra ord att tänka över ett snarligt inköp. Sakerna jag vill ha med mig har jag dock bra koll på. Nästan bara att grabba tag + ta med sig handväskan i farten.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Instämmer, det här var en väldigt nyttig tankeövning! Nu blir det scanna av. Gamla bilder och brev. Tänk om man visste att allt man håller kärt i den vägen är i (någorlunda) tryggt förvar i en liten bärbar dator! Då är det den och handväskan som gäller.

    SvaraRadera
  4. För många år se’n ringde jag upp en väninna jag inte hört av på länge - hon blev så glad, för hon hade varken min adress eller mitt telefonnummer, eftersom deras hus brunnit ned till grunden. Kanske har de flesta alla adresser i datorn nu för tiden, om inte borde man nog rädda en adressbok också.
    Förresten har erfarenheten lärt mig att man inte bara ska adresserna i datorn, för då står man där när den inte vill vara med längre.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Ja, det var ett nyttigt tema detta.
    Det fick oss alla att tänka till.
    Bränder skrämmer verkligen, och det är hemskt hur fort det kan gå om elden får fäste.
    Åska har jag också respekt för.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Om det verkligen skulle hända så tror jag att man inte tänker så mycket på saker utan istället på att sätta allt levande i säkerhet. Det har visat sig att många företag som har brandövningar med jämna mellanrum, alltid missar det väsentliga när det gäller, fastän det är en oväntad övning. Dina arbetskamrater var verkligen sansade men kanske man är det av naturen inom ditt yrkesområde. Alltid beredd.

    SvaraRadera
  7. Kul med teman, jag är ny här! Visst är det alla bilder som är mest värdefullt! Borde ha dem inlåsta i ett bankfack! Tänk om man inte är hemma när det börjar brinna!
    Fin fredag till dig... Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Stor skräck för bränder här! Hu!
    Särskilt som vi numera inte "bara" kan kasta oss ut genom ett fönster heller....
    Kram!!

    SvaraRadera
  9. Ja, det är verkligen läskigt när det väl händer. Du fick mig att kolla igenom min egen brandsäkerhet den här fredagen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Till er allihop:
    Det kan vara nyttigt att tänka efter om sånt här! Om jag fått någon att bli illa till mods var det inte meningen.
    Men bra att flera tänkt över hur det ser ut hemma och vad man kan göra för att förbereda sig om det värsta skulle ske.
    När jag är på hotell och ombord på fartyg kollar jag alltid utrymningsvägarna - gör ni det?

    SvaraRadera
  11. När min fasters hus brann under finska vinterkriget, var kryddorna det hon fick med sig ut.

    Själv är jag nojjig för inbrott på jobbet efter att ha blivit av med datorn en gång. Nu säkerhetskopierar jag varje dag och gömmer den lilla extrahårddisken... men det hjälper ju inte om huset skulle brinna.

    SvaraRadera