lördag 11 oktober 2014

Lördagstema: Höst

Musikanta fortsätter sitt årstidstema även denna lördag, nämligen HÖST.

Lika vacker i sina ljusa gröna nyanser som våren är hösten med sina mustiga kontraster. Vissa dagar med en klar, krispig luft lyser det, andra mera dimmiga dagar har vi ett mjukt och drömskt ljus.
Idag är det en sådan dimmig och fuktdrypande dag och jag tog en promenad i trädgården. Många tecken på död och förmultning, förvisso, men ännu flera på hopp och nytt liv förutom den färgprakt som jag älskar.
Följ med!


Träden antar olika nyanser innan de fäller sina löv, vackert!

Somt blommar tappert, kryddtagetes, t ex.

Sparrisen gulnar, blåbäret brinner i rött-

Massor av denna lilla krysantemum finns i min trädgård. Den kommer från mitt föräldrahem och sår sig själv överallt. Den blommar hela sommaren och hösten och är en utmärkt snittblomma. Vet någon vad den heter? Jag har ingen aning.

Rönnen har fällt nästan helt och gör en grafisk bild mot dimman.

Det 30 år gamla fuchsiaträdet står ännu ute och tycks mena att det är vår!

Vildvinet vet att det är höst och brinner, det också.

Klätterrosen håller tappert ut ett tag till.

Kärleksört kan man lita på.

En gullviva som också anser att detta är den vår de svage kalla höst.

En sån här har jag inte sett förut! Det är en fröställning på praktmagnolian. Hur ska jag ta hand om den, är det någon som vet om det går att få fröna att gro? När ska jag plocka av den?
Hösten är också den tid när kulturlivet skiftar fokus från sommaraktiviteter utomhus till de som hålls inomhus som teater, musik och konst. Kvällskurser kommer igång och, ve och fasa, redan står annonser om julbord som måste bokas!

Jag föredrar att njuta av nuet och hoppas att ni alla också kan göra det!
Övriga lördagsbloggare finns i högerspalten. Nu skall jag dit och hälsa på er!

10 kommentarer:

  1. Vad knepiga vissa växter är som blommar om innan vintern. Klarar dom sig till nästa säsong? Fint att du har sparris, det har jag med! Lycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som är på bilderna blommar inte om, de blommar just nu, helt enkelt. Gullvivan lär vissna utan att hinna gå i frö, likså krysantemen. Men många har gått i frö tidigare så det blir nya generationer. Ja, egen sparris är verkligen lycka!

      Radera
  2. Helt underbara bilder - roligt att mitt ämne kunde locka dig att ta så fina foton! Jag är mycket förtjust i hösten eftersom, som du skriver, alla kulturella inomhusaktiviteter kommer igång.

    Dessutom har jag ju blivit körledare igen och det är väldigt roligt. Jag har ju inte sådan press på mig längre att sjunga fyrstämmigt som jag hade när jag hade min kyrkokör. Då gick det åt mycket tid att bara träna stämmor. Nu sjunger vi mest unisont, någon gång en andrastämma så det blir mycket mer sjunget varje gång vi träffas. Gamla godingar och sånt som folk (i allmänhet) tycker om.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Kom just hem från Metoperans första direktsändning för säsongen, Verdis Macbeth med Anna Netrebko som den onda ladyn. En fin inomhusaktivitet!
      Tänk om jag hade kunnat åstadkomma en ren ton, då hade jag också sjungit i kör..... Men jag har fel på förbindelsen från hjärnan till rösten, jag vet hur det ska låta men kan inte göra det, suck. Njuter desto mer av andra som kan.

      Radera
  3. Visst är det härligt med hösten, särskilt för en färgnörd som jag. Ögonen törstar efter färg på vintern.

    Vilken underbart vacker fröställning magnolian har. Minst lika fin som blommorna!
    Och fuchsian, så praktfull, hur gör du med den på vintern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så paff när jag såg den märkliga tingesten på magnolian och har gått och vaktat på den ett bra tag. Nu är den magnifik med sin röda färg.
      Fuchsian klipper jag in en aning och ställer i uterummet över vintern. Där håller vi ca 10 grader. Innan vi hade uterum fick den stå i vardagsrummet, det gick det också, fast den var anskrämlig utan blad då. Men blommor hade den mest hela tiden.

      Radera
  4. Härliga höstbilder... och vilken häftig fröställning! Ingen aning vad du ska göra med den... kanske kan du fråga på en plantskola...
    Din vita krysantemum tror jag heter mattram. Har haft här hos mig, men de har konstigt nog försvunnit.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har letat råd om magnoliafrön på nätet så jag får se om jag lyckas så något. Tack, Anki, för namnet på min krysantem! Visst är det en enkelblommig mattram! Om du mejlar din adress till skanekatt@gmail.com kan jag skicka dig frön om du vill ha den igen.

      Radera
  5. Mattram, precis så är det den heter! Kul att den självsår sig, precis som prästkragen gör också. Magnolia är svår att övervintra på de här breddgraderna, fastän jag vet att det finns några personer som faktiskt lyckas med att göra det. Hur de nu bär sig åt?
    Hösten är ljuvlig på så många sätt, jag tycker om den

    SvaraRadera
  6. Vackra höstbilder och den där fröställningen är ju helt underbar!

    SvaraRadera