lördag 26 april 2014

Lördagstema: Reklam

Dagens temarubrik, initierad av Musikanta, har något av evighet över sig: Reklam.
Enkelt skulle jag kunna säga att om reklam tycker jag inte. Samtidigt är det ju omöjligt att värja sig mot något som så genomsyrar tillvaron. Problemet är att den sansade och upplysande reklamen man vill se drunknar i skräpet.
Jag bojkottar alla TV - kanaler med reklam. Känns verkligen inte som nån förlust även om jag ibland inte fattar vad folk pratar om. Att spola förbi som vissa rekommenderar ids jag inte.
Jag skakar alla tidningar för att direkt kunna kasta "ibladningar" obesedda.
Jag kastar alla annonsbilagor olästa.
Om ett youtube-klipp börjar med reklam klickar jag bort det direkt.
Jag har sagt upp prenumeration på flera tidskrifter eftersom de till övervägande del består av för mig helt ointressanta reklamsidor.
På brevlådan har vi en lapp att vi inte vill ha reklam.
Både fast och mobil telefoni är "nixad".
Jag prenumererar på Råd och Rön.
Om en löpsedel braskar köper jag absolut inte den tidningen.
Det skulle aldrig falla mig in att ha reklam på bloggen - läser inte gärna bloggar med reklam heller.

Ja, jag inser att jag går miste om en del matnyttig information men det är det värt. Det var bl a åtskilliga kilon papper per vecka som försvann när lappen på brevlådan kom upp.

Jag är den första att inse att man inte går genom livet opåverkad av reklamen. Viss reklam är både snygg, smart och subtilt förförisk. Mycket är informativt på ett bra sätt, visst.
Men alldeles övervägande är det som är irriterande, sexistiskt, fult och vilseledande.

Bästa reklamen får man via mun-till-mun-metoden, när en bekant berättar om en pryl som funkar bra i längden. Sån reklam gör jag gärna själv när jag är nöjd med en vara. Jag gör förstås även anti-reklam när jag gått på en nit eller blivit illa bemött.







Bilden har jag hittat på nätet - fullt så aggressiv känner jag inte mig!

Det är dags att tacka Musikanta för aprilrubrikerna!
Jag erbjuder mig att fundera ut nya för maj månad. Dessutom håller jag med om Musikantas förslag att göra uppehåll i sommar med nya tag i september.
En solig helg tillönskas alla!
PS. Ni som har tillgång till en biograf med direktsändningarna från Metopera kan njuta av Cosi fan tutte i afton med stjärnspäckad rollista!

17 kommentarer:

  1. Vi har bara en kanal - fyran - med reklaminslag och jag tittar aldrig på den. Har försökt några gånger att se "Let´s dance" eftersom jag tycker dans är roligt. Men nej, jag har gett upp. För jobbig att stänga ner ljudet varje gång det kommer reklam och läsa boken som jag alltid har med mig då.

    Jag är som du allergisk mot reklam på bloggarna. Jag kan förstå dem som har tusentals följare att de har reklam, men för oss vanliga med upp till ett par hundra kan det inte ge särskilt mycket pengar. Så man undrar, varför? Jag läser bara dessa som pliktskyldigast, d.v.s. när någon har kommentera på min blogg.
    Ingrid som tackar för alla fina lördagsinlägg i april.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ämnena!
      Jag brukar säga att under ett år i USA såg jag tillräckligt med TV-reklam för ett helt liv och mera därtill. Jag behöver inte mer..... Då lärde man sig också att se var i serierna det var avpassat för reklaminslag så det blev litet sport att påpeka det här hemma.
      Jag håller helt med de långfilmsmakare som stämmer TV 4 för avbrott mitt i filmen.

      Radera
  2. Gott och tydligt inlägg! Roligt du tar majteman. Jag tänker också sommaruppehåll, och kan ta september. Vill gärna fortsätta skriva med er som jag skrev hos musikanta också.
    Trevlig helg till "kattriket"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Jag har snart funderat ut rubriker för maj. Bra att ha planeringen klar för början av hösten också!
      Nu njuter vi av en riktig sommarsöndag!

      Radera
  3. Jag låter reklamen rulla förbi. Ibland är det ju faktiskt rolig och underhållande. Ofta minns jag ju inte ens vad den gjorde reklam för, men det är väl då det fastnat i mitt undermedvetna.
    En reklam blev jag speciellt irriterad på! Det var för AMF-pension. Reklamfilmen börjar som en reklam för Weibulls nya gräsfrö som bara ger gräs som växer till 4 cm. Jag blev så glad av nyheten om det nya gräset att jag tre sekunder senare blev enormt besviken när dom meddelade att det var reklam för en pensionsfond, för dom som vill göra roligare saker i sin ålderdom (än klippa gräs dårå?) Lyckat eller misslyckat? Inte vet jag, mina pensionsfonder är som en müsli med olika innehåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ju att jag missar en del men struntar i det. Det som möter ögat i offentligheten undgår man ju ändå inte. Säkert fastnar mycket i det undermedvetna, reklammakare är säkert inte dumma även om man själv ofta tycker det.

      Radera
  4. Ja just det, på varenda punkt.
    Fast jag prenumererar inte på Råd&rön, men vad ska jag med den till, jag handlar ju ändå inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råd och Rön är läsvärd även om man inte handlar något! Se där, nu gjorde jag reklam!

      Radera
  5. Visst är mun mot mun metoden den bästa reklamen! Och visst är det mycket skräp i reklambladen så visst förstår jag att du struntar i den. Det är ingenting som vi egentligen behöver. Det har du rätt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklamen blir ju också allt skrikigare för att försöka synas i dagens enorma informationstryck. Kvalitetsjournalistiken försvinner för att ersättas av snuttifierade notiser bland reklamen i sk gratistidningar. En dyster utveckling.

      Radera
  6. Alla dessa träd, tänker jag sorgset när jag skakar ut reklambilagorna ur dagstidningarna. För i takt med att allt fler sätter upp Ingen-reklam-tack-skyltar på dörren har annonsörerna kommit på att man kan blada in reklamen i tidningarna. Så nu önskar jag att man kunde nixa tidningen också, dvs be att få den utan alla dessa bilagor, som troligen inte har någon effekt. Är det verkligen någon som läser dessa sexsidiga bilagor om sportskor och träningskläder?

    SvaraRadera
  7. Min tanke också, om träden! Att papperet återvinns är en tröst, om än klen.
    Tänk om man för en liten tilläggsavgift kunde få slippa sport- och reklambilagorna!

    SvaraRadera
  8. Den påtvingande reklamen, den som är uppnosig och inte ger sig fastän man visar tydligt att man inte vill ha den, den är jobbigast, men annars tar jag det med ro. Jag är den som sällan öppnar ett reklamblad som jag hittar i brevlådan...raka vägen till återvinningen bär det. Inte ens blomreklamen tittar jag på, men ibland studerar jag reklam bara av ren nyfikenhet. Den är dråpligare än dråplig ibland och riktigt rolig stundvis. Bloggar som visar kläder, smycken, smink som de får betalt för att lägga in, avstår jag mera än gärna, men reklam får vi till oss många gånger varje dag utan att vara medveten om det. Helt säkert
    Och hellre levande träd en en massa pappersreklam. Håller med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste nog ha en strategi när man kryssar mellan reklamskären och hålla sig så medveten man förmår. Ändå trillar man dit emellanåt.....

      Radera
  9. Håller med om mångt och mycket; vi hör också till dem som säger nej tack till den mesta reklamen, både i postlådan och i form av tidningsprenumerationer, liksom vi undviker reklam-TV (speciellt jag). Fast visst finns det bra reklam också; reklam (information) som berättar om vad som finns att upplevas för tiden i närheten t.ex., men som du säger; dessa annonser drunknar lätt i alla annat för mig likgiltigt.
    Tyvärr ingen Cosi fan tutte här dock, jag som annars just hållit öga med om den skulle uppsättas här i Danmark eller på annat sätt visas (som på det sätt du foreslår) då jag tänkte just den skulle vara bra som en introduktion till operans underbara värld för mina killar. Men du har kanske något annat förslag på något mer "lättlyssnat" för oövade öron?
    Ska i övrigt bli spännande att se vad du hittar på av teman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roliga operor där ingen dör är bra introduktion för noviser, t ex Kärleksdrycken av Donizetti, Barberaren i Sevilla av Rossini eller Figaros bröllop av Mozart. Jag har träffat flera barn som var helt fascinerade av Barberaren och kunde sjunga långa avsnitt.

      Radera
    2. Tack för tipsen! Bra förslag att lägga på minnet. Snart får det alltså bli att hitta en passande föreställning. Nu har jag så fler att hålla ögonen öppna efter. Reklam i positiv form med andra ord.
      Tack igen!

      Radera