söndag 21 januari 2018

Veckans rubrik: Snällhet

Pettaskarins ord för veckan, snällhet, har jag tänkt på men inte kommit till skott med förrän i veckans sista timmar. 

Jag har samma inställning till begreppet som Stefan Einhorn i sin bok, Konsten att vara snäll. Det är en god egenskap som innefattar omtanke om nästan, generositet och förmåga att förlåta och försonas. Det betyder inte att man låter sig luras eller utnyttjas och definitivt inte att man är dum. Jag tror att om man själv är snäll så får man oftast snällhet tillbaka, det är också min erfarenhet för det allra mesta. 

Blir jag däremot bemött med ovänlighet eller oförskämdhet är jag inte snäll så länge. Det tar en stund innan jag tänder, men sen får man akta sig. 

Det händer att personer berömmer sig av att vara ”raka och ärliga” men i själv verket är oförskämda och nedlåtande. De kan verkligen såra utan att tydligen förstå vad de ställer till. Rådet att hellre tiga när man inte har något gott att säga om eller till någon är ett gott råd. Sådan var min svärmor och hennes exempel försöker jag följa. Sin son har hon också fostrat i den andan vilket jag åtnjuter sedan drygt 50 år. Vilket inte betyder att vi aldrig grälar, förstås! 



11 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken, men jag håller med i det du skriver - är man snäll så blir man oftast bemött på samma sätt ... och har man inget gott att säga, så är det bättre att inte säga något alls. Bra levnadsregler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det ju så, förstås, att man inte alltid når upp till sina refler utan låter tungan löpa i alla fall. Sikta på himlen och hamna i en trädtopp är i alla fall ett försök.

      Radera
  2. Stefan Einhorns bok har jag nästan läst färdigt. Den ligger någonstans här i knutarna och väntar på att bli färdigläst. Mycket klokt att läsa i den och jag håller med till fullo i det du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på vad hans familj fått utstå är Stefan Einhorn en beundransvärt saktmodig man. Det är alltid värt att lyssna när han hörs i radio också.

      Radera
  3. All relation är väl någon form av överenskommelse, om då den ena anger en tråkig och aggressiv ton så är det till den andra att avgöra om hen vill acceptera eller inte.
    En synnerligen avväpnande replik när någon har hävt ur sig sin aggression är att fråga: Känns det bättre nu?
    Och jag lovar att det blir det inte, men det är lite kul i alla fall och inte ett dugg snällt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där riktigt bra dräpande repliken kommer man ju inte på förrän det är försent, esprit de l’escalier, liksom. Tack detsamma, har jag nån gång fått fram, men ditt förslag är bättre. Idioten som väste jävla fitta åt mig på tåget en gång gjorde mig tyvärr mållös. Sen dess har jag tänkt ut många svar, t ex, angenämt, mitt namn är Andersson.

      Radera
  4. Man kan vara snäll och samtidigt stå upp för sig själv.
    Människor som är snälla men låter andra utnyttja dem är egentligen inte snälla mot sig själva. Jag har lärt mig det sedan jag kom till USA. :)
    Har inte läst boken men den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar mycket om att sätta gränser, både för sig själv och andra. Att låta sig utnyttjas är inte snällt, snarare självskadebeteende.
      Boken rekommenderas varmt!

      Radera
  5. Ja Einhorns bok är en riktig klokbok. Och i snällhetsbegreppen ingår (nog) också att tro folk om gott. Det brukar gå bra och kan vara värt de få gånger man kanske blir lurad. I alla fall om alternativet är att alltid misstro medmänniskorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ett psykologitest en gång och fick i återkopplingen veta att jag var på gränsen till naiv i mitt förhållande till andra. Jag tror alltså allför gott om mina medmänniskor. Åtminstone enligt just det testet. Men om såna test tror jag inte särskilt gott, framför allt inte om de firmor som tjänar pengar på dem.

      Radera
  6. Håller helt med dig om de egenskaper som du förknippar med snällhet. Och tycker INTE det är snällt att säga precis som man tycker. Mycket bra regel att hålla tyst om man inte kan säga något gott om eller till en person. Heder åt din svärmor och din man.

    SvaraRadera