tisdag 1 september 2009

Katter har åsikter!

 
Vi har två katter i huset, Olga, Sösdala White, är den äldsta, 11 år gammal. Som ung hade hon en liten blå basker mitt på skulten, numera är hon helvit. Hörseln är det inget fel på, hon har gulgröna ögon, inte blå. Helvita katter med blå ögon är döva i ca 80 % av fallen.
Men Olga hör bra, mycket bra. Hon kan höra att det finns hjortstek i kylskåpet även om vacuumpaketet inte är öppnat. För då kan hon väl inte lukta det, eller? Olga har MYCKET bestämda åsikter om vad som går att äta och det är ofta inte kattmat. Bäst är människomat som man stjäler! Då kan t o m stuvad vitkål slinka ner, men en kotlett är bättre, den kan hon hugga snabbt som tanken och sticka iväg med om man inte ser upp. Det mesta på våra tallrikar kan man smaka på men får hon exakt samma sak i sin skål är det inte alls lika gott och ratas ofta. Fast inte hjortstek, det kan hon äta när som helst, var som helst i vilka kvantiteter som helst. Ända tills hon vacklar fram till en viloplats och somnar. En av sina födelsedagar när hon fick hjortstek uppe på matbordet tillsammans med oss för att fira  kollapsade hon bredvid min tallrik och tvärsomnade. Med en stor bula på magen av allt det goda! Idag har jag varit och plockat majs och kokte var sin kolv till middagen. Majs är jättegott, tycker Olga och fick gnaga av några korn som jag lämnade till henne. Hon kan dock inte hålla kolven själv, det krävs assistans. Så det fick hon av husse medan jag hämtade kameran.
Olga ligger helst i knät och försöker få mig att sätta mig i en fåtölj, lägga upp benen på en pall och jag får INTE ha en bok eller tidning i vägen för henne! Hon ska lägga sig tillrätta själv, gud nåde den som försöker lyfta och bära henne! Då får hon minst 10 stretiga och sprattliga ben.
Våra katter vill helst vara där vi är och när jag kommer hem  sitter ofta Olga tryckt mot dörren till grovköket och väntar. Kommer jag inte in fort nog ger hon hals. Numera är jag hemma mycket mer, förstås, än när jag fortfarande jobbade vilket katterna verkligen uppskattar. Om man måste stänga in dom i ena halvan av huset för att man ska fixa med mat på spisen, stryka eller göra nåt annat som inte är lämpligt att ha med katter eller småbarn i, så får man höra hur missnöjda dom är. Ljudligt!
       
       
För att tala om nåt helt annat: på måndag kommer Karl........

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig blog. Slank in här via Saltistjejens blog. Roliga katter! Fin inlägg om årets skörd - fick svår hemlängtan.

    SvaraRadera