söndag 20 september 2009

Skördetid


Dagarna i Småland gick fort. September bjuder alltjämnt på ett underbart sensommarväder och återseendet med A och Läkarstationen i Alstermo var underbart roligt! Svägerskan G, som jag gästade, var med och vi tre damer hade en dag fylld av glada skratt. Läkarstationen var sig ganska lik efter 39 år och har säkert en framtid även om den måste privatiseras för att ha det. Landstinget vill inte ha vårdcentraler med bara en läkare längre. För sårbart, anses det antagligen, fast man tycker att granncentraler kunde stötta vid behov. Som tur är finns det nog tillräckligt med doktorer som kan tänka sig jobba på egen hand och rent av uppskatta det.
Vi turnerade förstås i Glasriket också. A har sex bröder varav flera i glasverksamhet, en som är hyttmästare i Åfors och som tog oss på en tur i hyttan där man bl a har paret Vallien som sina toppkonstnärer. En av Bertil Valliens riktigt stora båtar stod just färdig - bara avsvalningen tar veckor! - och den kostar 100 000 kr per meter......
September är ju skördemånad även om skörd pågått sedan länge. I sommar har jag haft egen potatis tills härom veckan förutom sallad och kryddväxter. Jag har plockat klarbär, krusbär, svarta vinbär, rabarber och några egenodlade blåbär. De senaste är mest kuriosa, smakar ju egentligen inte så mycket. Skogens blåbär är 100 gånger godare. Svägerskan och jag plockade lingon i lördags och några strävsoppar hittade vi. Svampen hamnade i såsen och smakade finfint till svågerns pannbiffar.

 Idag har jag skördat slånbär som ska in i frysen för frostnypas innan jag gör slånbärssaft. Buskarna gör så gott dom kan för att nypas när man plockar, det är oerhört taggigt!


                            Min vitlök ligger på tork.                             

Litet svamp har jag också torkat.

Det är inga stora mängder av nånting men det känns bra att ha i skafferiet. Det smakar så mycket bättre med egna rårörda lingon än industrins och så har "den hemlige kocken" inte tafsat på dom eller min klarbärssylt.

Mannen och jag promenerade till Församlingshemmet och lade våra röster i kyrkovalet idag. Även om vi inte är ett dugg kyrkliga så är vi fortfarande medlemmar i Svenska Kyrkan och vill inte att SD ska få in några fula fötter om vi kan bidra till att förhindra det! Svenska Kyrkan är ett synnerligen mångkulturellt kulturarv i åtskilliga avseenden även utan den rent religiösa aspekten som ju har en verkligt grundmurad mellanöstern-bakgrund. Men sånt begriper ju inte en SD-anhängare.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin skörd!
    Och grattis till den härliga resan! Nu väntar den längre resan... jag ska maila dig en lista snart. Har bara varit lite mycket senaste tiden men den kommer. Det ska bli så roligt att ses!
    Kramar!!!!

    SvaraRadera
  2. Fint, vi gör slånbärslikör till jul.

    SvaraRadera