fredag 20 september 2013

Apropå tystnad



Litet då och då diskuteras sk bakgrundsmusik, ett veritabelt tortyrredskap enligt min åsikt. I alla fall om den är skramlig och alltför högljudd vilket den ofta är i t ex butiker. Jag har hörselskadade vänner som har stora svårigheter att gå i vissa butiker för att inte tala om restauranger. Det tas inte alltid väl upp att man ber om avstängning eller ens dämpning och det har hänt att vi har vandrat hungriga från krog till krog för att hitta en ljudmiljö där vi kan kommunicera.
Ett annat irriterande oskick är ljudmattan i radio- och TV-program samtidigt med talet.Jag har flera gånger hört diskuteras i radio att folk med hörselskada då inte uppfattar vad som sägs. Men i SAMMA program har man haft inslag med musik i bakgrunden som grumlat talet. I TV är det regel och ibland så vansinnigt irriterande att jag hellre stänger av ljudet och ser programmet i textad version om det finns eller helt enkelt stänger av helt. I den nu pågående serien om livet på operan   kunde man vänta sig att musikackompanjemanget åtminstone skulle ha med den sortens musik som förekommer på operan att göra. Icke - förutom de snuttar man får se från repetitioner så läggs en ljudmatta på med helt ovidkommande musik.
F ö retar sig denna surkärring även på dagens snuttifierade program. Man får sällan följa en historia i ett reportage från början till slut utan det styckas upp i småsnuttar som blandas hela tiden med andra historier, både i radio och TV. Rätt ofta tappar jag då intresset för alltihop och stänger av.
Hur har man kommit fram till dessa töntiga sätt att göra program?
Får man mer publik av irriterande ljud?
Får man mer publik av att stycka sönder ett reportage?

F ö anser jag att glassbilar ska förstöras; i alla fall deras speldosor.

7 kommentarer:

  1. Håller med om allt du säger.
    Att lägga musik på (natur)filmer är nog ett gammalt oskick. Men varför man fortsätter trots all kritik, är mer än jag förstår. Det finns några få nauturfilmare som vågar låta naturen tala i sina filmer - man kunde ju önska att det sprider sig. Men så länge hörselskadade är i minoritet, så fortsätter det nog.
    Snuttifieringen är ju också något man talat om länge - utan att göra något åt det. Kanske har det gått så långt nu att folk inte orkar koncentrera sig på något grundligare. Det ska vara korta texter, snabba klipp och hög musik. Och när man vant sig vid det måste texten vara ännu kortare, tempot högre och musiken på vrålläge - och när man vant sig vid det...
    Margaretha
    som njuter av
    tystnaden, där
    det enda som
    hörs nu är
    älsklingens
    små suckar
    och grymtningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra mjukisars små suckar och snarkningar är ju välljud! Men dom kan verkligen låta illa också om de skulle vilja!

      Radera
  2. Word! Den där "musiken" i olika pratprogram i radio är så torftig att man baxnar ibland. Och stänger av. Hörde någon intervju häromdagen som ljudsattes med ett ihärdigt piano, där pianisten använde samma tangent en lång stund. Plonk...plonk...plonk... Fruktansvärt irriterande och omöjligt att lyssna på vad intervjuoffret faktiskt sade.

    Och så smuttandet, som troligen kommer sig av att man härmar utländska kommersiella radiostationer, där man anser att lyssnarna har ett uppmärksamhetsspann på max en minut.

    Vad gör man? Folkstormar? Jag har tänkt skriva till SR, men det blir ju aldrig av. Man man borde nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi hade en tittarombudsman skrev jag till vederbörande och fick ett artigt svar att väldigt många hörde av sig med samma ärende men tyvärr kunde han inte göra något åt saken! Ähum.....

      Radera
  3. Det är ju förbjudet att förorena i naturen, det är förbjudet att klottra på väggar och varför i hela friden är det inte förbjudet med akustiska föroreningar och ljudligt klottet i offentliga rum.
    Snart är det jul och då blir det bjällerklang i alla gallerior. Det är plågsamma ljudförsök det!

    Och vad jag vill göra med dom som busvisslar kan jag inte tala om för då blir jag anmält för mordhot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomtegubbarna i oktober ska vi bara inte tala om. När det väl är jul så kräks man på visorna och bjällerklangen.

      Och mordlysten kan jag också bli när folk tror att man har deras - usla - musiksmak!

      Radera
  4. Jag håller med dig om snuttifieringen---usch!
    Och jag hör illa SÄRSKILT öm talet ska blandas med musik. Då är det lika bra att stänga av.

    SvaraRadera