lördag 18 juli 2009

40 mm regn




Regnet började i går kväll, någon timme före midnatt. Fram på morgontimmarna brakade det loss ordentligt med åska och skyfall i flera omgångar. Hittills har det kommit nästan 40 mm sedan midnatt enligt den elektroniska regnmätaren. Nå, vi kan svälja det, trots en del regnskurar på sistone har det ändå varit väldigt torrt i jorden här. Det är visst värre i Dalarna som helt flyter bort.

Det var litet synd om fuchsiautställningen på Hovdala; de allra mest magnifika exemplaren stod utomhus i ösregnet men även inne i orangeriet var det en fröjd, förstås. Glömde kameran!! Och telefonens kamera gör inte sånt rättvisa så jag avstod och gick hem och tog bilder på mina egna fuchsior. En enda skulle faktiskt platsat på utställning, en Lindisfarne, vit och lilarosa, enkla blommor. Flera andra är jättefina men förstås inte så välväxta att de skulle fått komma med på utställning. Närbilden är på Floroma.

Jag och kompisarna köpte med oss gödning men inga blommor. Däremot skrev jag upp en sort att minnas till nästa gång jag beställer sticklingar........

Trots regnet har det varit en jättebra dag i trevligt sällskap. Den mest långväga kompisen C som tagit sig hit med tåg stannade kvar och spelade Mah Jong med mig hela eftermiddagen. Vi tyckte det var bra att det regnade så att man inte satt och svettades och längtade ut. C har nyss varit på en intressant Italienresa och vi satt och tittade på fina bilder från den resan i min mac när det plingade till och en när och kär familj på andra sidan Atlanten dök upp på skype!
Oj, så roligt det var och nu såg dom t o m vem jag föreställde - det var inte lika bra i min gamla stenåldersdator (5 år gammal...) med påhängskamera. Det som var science fiction för ett kort tag sen är nu vardagsmat. Ettåringen, den vackraste flickbebben sen hedenhös, jag svär! verkar ha anammat företeelsen att någon på skärmen vinkar och pratar med en och kommunicerar tillbaka.
Visst finns det gamla skämtsketcher från revyer om hur man ser varandra i telefon och måste fixa håret och klä på sig när nån ringer! Nu är vi där sedan länge.

Sommarens stora ridsportevenemang är Falsterbo Horse Show som pågår just nu. Året har tre stora evenemang i ridsport i landet: Scandinavium i februari (förr till påsk) Falsterbo i juli och Globen i november-december. Alla lockar stora publikskaror, framför allt hästtjejerna, förstås, men massor av folk i alla åldrar och kategorier. Gissa hur många timmar SVT ägnar Falsterboveckan i år utanför sportnyheterna? Rätt gissat. 0 timmar och 0 minuter. Jag har hittat att TV 4 Sport sänder 3 st timslånga sammandrag sent fredag, lördag och söndag kväll. Det kan man bara se om man har parabolantenn eller digitalabonnemang. Så alla hästtokiga flickor (och andra) som bara har tillgång till SVT och vanliga TV 4 får tji i år. Tror nån att det skulle gå för sig om gällde fotboll eller ishockey? , då får allt både rapport och annat flytta på sig.
Ekonomi, säger säkert TV-ledningen. Könsdiskriminering, säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar