fredag 7 augusti 2009

Gibbosum blommar!

Njese A och jag har kärlek till pelargoner gemensamt. Häromdagen upptäckte hon en knopp i sin engelska Lord Bute som inte ska kunna blomma i det lägenhetsklimat han får hos henne. Lycka! Och så småningom ska lorden och hans kompisar flytta ut på landet och kunna få riktigt blomningsfrämjande klimat. Tänk, vad han ska sätta fart då!
Själv har jag sedan i fjol vår väntat på att min Gibbosum, en vildpelargon, ska blomma och nu är det dags! Läckra små blekgula blommor. Min andra vildpelargon, Cotyledonis, blommade i våras med graciösa små vita blommor, två små stänglar kom det. Knips, så hade ena katten demolerat dom!! Smakade antagligen gott. Men Gibbosum står utomhus så den kommer inte våra innekissar åt.

Malmö Konstmuseum har en utställning med textilier av Hans Krondahl, en av våra finaste textilkonstnärer. Jag var skamligt omedveten om det tills en lettisk museichef jag träffade i våras frågade mig om honom. HON visste att en utställning var på gång men tyvärr var hon inte tillräckligt länge i Sverige för att kunna få se den.
Idag har jag sett den, vilket jag är mycket glad för. Fantastiska vävnader i olika tekniker med en enorm färgprakt och originella tygtryck, bl a för Katja og Sweden. HK är också en stor blomstervän och har inspirerats mycket av sina egna trädgårdsväxter och flera av hans verk prunkar verkligen. Men han kan vara asiatiskt sparsmakad också - registret är mycket brett.

Konstmuseet ligger ju i Malmöhus Slott som även hyser andra av Malmö Museer. Det är en stor satsning på Sydafrika i år och just nu visas en omfattande utställning om Nelson Mandela. Där kan man gå i timmar och läsa, lyssna och titta.

Till slut var jag trött i fötterna och tog tåget hem. Tyst kupé. Där ska telefoner vara avstängda eller i alla fall ljudlösa och samtal får inte förekomma. När jag satte min telefon i "flygplansläge", dvs utan mottagning såg jag ett meddelande från mannen: "Ring mig!" Jag satte telefonen på ljudlös och sms:ade "Kan inte, tyst kupé." Det gjorde inte min bänkgranne. Hon ringde upp nån, meddelade ljudligt att nu har tåget gått och jag kommer då och då. Andra telefoner pinglade av och till (pinglade är fel ord, väsnades är bättre), efter tre, fyra signaler svarade folk, kanske litet mer dämpat än annars. Under en tidigare resa i s.k. "tyst kupé" satt jag bredvid en gubbe vars telefon ringde ideligen. Jag blängde på honom förstås. Tydligen ringde hans fru flera gånger och han blev irriterad. Istället för att stänga av telefonen röt han till slut:" Du får inte ringa till mig, jag sitter i tyst kupé!" Tablå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar