tisdag 4 augusti 2009

Nostalgisk resa

Sommarkortet på Skånetrafiken går snart ut - bara denna och nästa vecka kvar och det finns nästan hälften kvar av de 50 resorna. Idag hade jag ärende till Malmö och hälsade också på hos mor I i Limhamn. Till min förvåning upptäckte jag att man vid senaste ändring av bussturerna gett flera linjer både sträckning och nummer som de gamla spårvagnarna som gick i min barndom. Så nu kan jag åka med 4:an från stan till Limhamn igen längs samma sträcka som när jag åkte till och från skolan på 50- och 60-talet med alla rosorna i mitten av gatan. Ja, rosorna finns kvar; det har dom gjort i alla år, vilket faktiskt imponerar. Vid min gamla hemmahållplats har man numera gjort en liten rondell i gatukorsningen och planterat en fin rosenrabatt i mitten. Just idag gick två parkarbetare och skyfflade och gjorde fint, dessutom.

Inne i stan uträttade jag mitt ärende på Filialen, som är ett konsthantverkskollektiv med butik på Agnesgatan på Gamla Väster. En av medlemmarna är Gunilla Kennard, lädergalanterist. Det är ett sällsynt yrke, klart utrotningshotat. Gunilla K tillverkar de allra vackraste väskorna i världen och aldrig två likadana. Hon använder oändligt många sorters skinn i alla färger och man blir alldeles galen och bara vill ha allihop. Jag har köpt ett par stycken och nu hade hon fixat en längre rem i en av dem.

Innan jag tog bussen till Limhamn köpte jag var sin fikonbulle hos Gottelisa till Mor I och mig själv att snaska på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar