tisdag 14 juni 2011

I denna ljuvliga blomstertid som är nu

Om man inte har en trädgård full av rosor - och det har inte jag - så kommer det en period när inte så mycket perenner blommar. Men den perioden är INTE nu; nu är det som allra mest.
De vita pionerna är mina favoriter; de lyser t o m i mörkret.

Några rosa finns också (och ett par röda, faktiskt).

Röd är också jättevallmon.

Detaljerna är fascinerande!

Jag har många agapanthus i krukor. Just den här hemförde jag från Californien för ett par år sedan och kunde i dag ringa till givaren och berätta att den slagit ut för första gången.

Det koreanska cornusträdet, min "dogwood" , blommar nu fint men har skador av hårdfrosten i början av maj. Blommorna är litet  skrynkliga i kanterna. Värst gick dock frosten åt all då nyutslagen bok där många skott frös och blev bruna.

8 kommentarer:

  1. Så läckert! Här blommar det ordentligt nu också. Visst det blommar alltid och frukterna har sina säsonger, men juni är speciellt eftersom maj är vår regnigaste månad och juni inte så het som juli så trivs och sprudlar precis allt just nu.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder av underbara blommor!:)

    SvaraRadera
  3. Du har gröna fingrar, det ser jag. Vilka fantastiskt vackra blommor du har. Vallmon var inte dålig. Mina, som jag precis skrev om, är inte lika imponerande.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk årstid det här är!
    Även om vi ligger efter er i södern, så händer det mycket här också. Fast jättevallmon hittar jag inte - tror att min trädgubbe fällde körsbärsträdet över dem. Nu när jag släpat bort de sista grenarna ska jag ge mig ut på vallmojakt.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jag visar också dina vackra pioner på bloggen, just i dag! : )

    Du har nästan exakt den trädgård jag skulle vilja ha. Inklusive murarna, där hade du ganska lätt hägnat in resten också så att du skulle kunna släppa ut katterna. Men det är klart, det är en hel del pyssel, trots allt.

    SvaraRadera
  6. Närbilden på vallmon är ett fint uppslag till en silverbrosch eller kanske ett par örhängen...
    Underbara bilder!

    SvaraRadera
  7. Carina:
    Jag njuter hela tiden!

    Karin:
    Liksom hos dig!

    Anne-Marie:
    Med tiden har nog fingrarna blivit litet grönare. Men jag har gjort många misstag - och gör fortfarande. Jag hade faktiskt sömntutor en gång men de försvann. Gissar att man får så om dem om de inte trivs så att de fröar av sig.

    Margaretha:
    Nog ska jättevallmon så sig själv så den borde komma igen. Ja, att resa utomlands i denna årstid VILL jag INTE.

    Marianne:
    Jag ser det, ja! Tackar! Jättefin bild från det precis nyutslagna stadiet när de är litet gulaktiga inuti.
    Du må tro att jag skulle ha inhägnat för länge sen om inte en viss herre lagt in veto!

    Ingrid:
    Tänk om jag kunde omsätta den bilden till silver....hm, tål att fundera på.

    SvaraRadera
  8. Din trädgård ÄR underbar!
    Vilka pioner du har!! SÅ VACKRA!!
    Bondpioner är nogt det vackraste som finns i blomväg, tror jag!
    OCH din dogwood!! DEN är ju FÖR FIN!!!!
    SÅ glad att du kan ha den sorten i din trädgård!
    Ja, Ingrid har en poäng där med vallmon, tänk om du kunde få till den i silver!!
    Hälsar Annika the Restonian...

    SvaraRadera