torsdag 29 september 2011

Blixt och dunder

När det just ska till att åska brukar jag få ont i huvudet och så är det idag. Nu blixtrar och mullrar det och regnar på Manhattan. Inget mysigt alls.
Bättre var det på förmiddagen då jag var ute och rände. Besökte Barnes and Nobles och hittade ett par saker. Sen knallade jag runt vid Rockefeller Center och fick se foajémålningarna av Josep Maria Sert i General Electrichuset utan döljande byggnadsställningar som i fjor Jag tittade in i den berömda St Patrickskatedralen från 1800- talet i amerikansk(!) gotik. Där var ett surr av turister och ett fotoblixtrande utan like.
Ett snabbt besök på Anthropology, njesens favoritaffär, resulterade i bullerdövhet i en kvart efteråt. Såklart kunde jag inte handla något i den ljudnivån så det blev billigt.
Lunch åt Saltis, nevön och jag på Jojo, en väldigt trevlig krog med skön ljudmiljö och synnerligen läcker mat. Sparris och en fiskrätt och en ljuvlig chokladkaka med vaniljglass, sen var jag nöjd. Fisken hette skate på engelska, var vit och platt och benfri, och när jag nu googlat den visar det sig vara ett slags rocka. Så klart var den dessutom rödlistad.
Ska aldrig göra så mer....

Efter den långa, avslappade lunchen återgick 2/3 av sällskapet hemåt under paraplyer och när jag böjde mig ner för att ta av skorna slog huvudvärken till.
Lika bra att stanna inomhus for the time beeing.

Om jag kunde begripa varför blogger själv helt bestämmer i vilken ordning bilderna ska komma!
Men var så goda, här är de. En av dem illustrerar nevöns fiffiga barnvakt: iPhonens kamera övervakar det badande barnet och sänder bilden till paddan!En annan tog jag i ett fönster
hos ett galleri modell DYRT där det utbjöds både Picasso och som synes Dubuffet. I litet mindre storlek än det verk jag såg i går.
Ett par visar min utsikt från 22:a våningen vid olika tider och så förstås katten PJ som tycks vilja åka med till Sverige i min resväska.

4 kommentarer:

  1. Kul att titta på stolen och bordet i fönstret, men i ett hem skall man nog ha en alldeles speciell plats för konstverket. Rolig idé och snygg på sitt sätt.
    Vi har något olika verkligheter just nu. Bara ett konstaterande när jag ser på din omgivning för tillfället:).
    Ha det fortsatt bra !

    SvaraRadera
  2. Hoppas huvudvärken har gett sig!
    M

    SvaraRadera
  3. Jag får också huvudvärk vid åska och onsdagsmorse dånade det här ordentligt. Skallbanket kom som ett brev på posten...
    Men, menar du att det var så hög musik inne på Anthro??
    Har aldrig tänkt på att de spelar hög musik.
    Anthro är min bästa klädaffär också.
    Du blandar inte ihop det med Abercrobie and Fitch eller ngt sånt? ;-)
    Fortsätt att ha det TOPPEN!!!

    SvaraRadera
  4. OJ var den rödlistad!!!!! Där ser man.

    SvaraRadera