fredag 23 september 2011

Fredagstema: Min favoritpryl i köket

I moderna kök finns ju massor med hjälpsamma tingestar som ska göra arbete lättare, moderna spisar, praktiska bänkytor, mikrovågsugn och mycket mera. Mitt kök är visserligen 30 år gammalt men hyfsat välutrustat och - anser jag - i mångt och mycket mer praktiskt än de kök jag ser reklam för idag.
Men vilken pryl är jag mest förtjust i, tro?

Italienskt kök som marknadsförs i Sverige. Nej, tack!


Jag har nyligen investerat i en tryckkokare, den är jättebra och används nästan dagligen. Sen jag blev pensionär lagar jag ju mycket mer mat än tidigare då vi båda åt lunch på våra arbetsplatser. Så tryckkokaren är jag glad för; den sparar en hel del koktid.

Den här modellen har jag; den fick bra betyg i tester.


Spisen har vanlig glaskeramikhäll och jag har fått upp ögonen för fördelen med induktion. I julas köpta vi en lös induktionsplatta för några futtiga hundralappar på Biltema, den är fantastiskt bra, så nära gas i snabbhet man kan komma. Hade gärna bytt spisen mot en ny med induktion - men då får jag kassera de flesta av mina kastruller...

Ingen vidare bild som jag hittade på Biltemas katalogsida, men denna är det. Bara att plugga i kontakten och köra.
 

Sedan urminnes tider har jag en Elektroluxassistent; ovärderlig när jag bakar och tar hand om kött. Vi köper ju bara hel hjort, helt lamm och halv gris osv så det är mycket att ta hand om på en gång även om någon annan har styckat åt oss. Likaså har jag en matberedare och en mixerstav, båda i flitig användning.

Precis en sån här är min assistent, inköpt den 31/1 1974 i Sam Nilssons Järnaffär i Lund för 947 kr. Den då ingående köttkvarnen var emellertid av dålig kvalitet och jag tvangs 20 år senare köpa en ny för kvarn för 560 kr. Jo, båda kvittona ligger i bruksanvisningsboken som jag har kvar!

Som synes har jag förmodligen det mesta av vanlig standardutrustning i mitt kök.
MEN den mest älskade prylen som jag har i min hand allra mest är betydligt mera anspråkslös, min lilla Sabatier skalkniv! Den måste alltid vara diskad, nyvässad på bryne och klar att använda! Över huvud taget är bra knivar ett måste! Jag avskyr att hjälpa till med sånt som ska skäras i köket hos bekanta. De flesta har USLA och SLÖA knivar. För att skiva en tomat måste man då först sticka hål med knivspetsen och sedan trasa sönder tomatstackaren. Kniven ska vara så vass att det är som att sänka den i smör!!

Vilken är din favoritgrej i köket?
Laga nu nåt gott i helgen, allihop! Det ska jag göra!

Nästa fredag funderar vi över vad man ska göra med en miljon om man vinner på lotteri. Sen är det oktober och vem tar stafettpinnen för temana då?

16 kommentarer:

  1. Visst är de bra, alla de hjälpmedel som man har så stor nytta av i köket? Jag har en matberedare som jag tyvärr använder alldeles för sällan. Jag kan stå och svära över att saker och ting tar så lång tid och så står ju min maskin där i skåpet :-/
    Det där med tryckkokare verkar vara en god idé!
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hmmm...
    Kaffemaskinen älskar vi!
    Och så kylskåpet (amerikansk modell) som gör isbitar och krossad is - hur bra som helst!

    SvaraRadera
  3. Köpte en tryckkokare för några år se'n, använde den mycket - men så en dag funkar inte ventilen och ingen svarar när jag skriver till firman! Så irriterande när firmor aldrig hör av sig, det är ju inte direkt ovanligt. Tror att jag en gång skrev om Bamix som inte heller hör av sig.
    Vår Elektroluxassistent ser precis ut som din, men är minst tio år äldre. Några vred har gått sönder, men annars funkar den hur bra som helst.
    Margaretha
    som nog inte
    har några
    köksavoriter

    SvaraRadera
  4. och inga köksFavoriter heller

    SvaraRadera
  5. Ja fy för slöa knivar!
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  6. Slöa knivar är inte roligt. Jag vet, jag brukar drabbas av dem själv. Brukar vässa upp dem med min Kitchen Aid vässare och då blir de bra ett tag till.
    då man skär sig gör man det oftast på en slö kniv, usch!!
    DU har en exakt likadan assistent som min mamma har, och den har hon nog haft lika länge som du. OCH den har minsann blivit nyttjad!! OCH används än idag. Då vi fyra telningar var små gjorde hon allt bröd, precis allt själv, bullar och matbröd i massor. Så den har jobbat. DEN är fortfarande lika bra som då, tror jag att hon brukar säga. Den är bättre än min systers fräna Kitchen Aid assistent, det har vi upptäckt.
    Tryckokare hade vi också då jag växte upp, så den borde de fortfarande ha i sina skåp.

    SvaraRadera
  7. Lotta:
    Det vill ju till att alla ens hjälpmedel är enkla att ta fram, använda och diska - annars blir det inte av!

    Freedom travel:
    Precis dom grejorna har jag ingen större användning av. Så olika det kan vara!

    Margaretha:
    Så otroligt irriterande att inte kunna få tag på reservgrejor! Just ventil och packning är nog förbrukningsartiklar på en tryckkokare. Elektrolux Assistent verkar vara outslitlig!

    Nilla:
    Inte sant!

    Annika:
    Just det, Annika, det är på de slöa knivarna man skär sig!
    Min mor har också en Elektrolux Assistent, säkert 60 år gammal och fullt funktionabel. Fast nu kan hon inte använda den själv längre, tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med om att slöa knivar är sååå jobbigt att ha i köket.! Bra knivar och gärna sådana som man kan slipa efter hand är värdefullt! Mycket roligare att arbeta i köket med bra redskap. Det behöver absolut inte handla om några "fancy" lyxprylar utan framförallt gillar jag bra BASredskap!! Som knivar, bra grytor/kastruller/pannor och så.
    TÄNK, nu SES vi ju SNART!!!!! :-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  9. Tryckkokare, ja. En sån fick jag när jag gifte mej men har aldrig använt, jag visste inte riktig hur man skulle göra. Så den har stått i ett skåp sen dess. Men häromdagen fick jag ett ryck och tänkte att jag skulle ta fram den och lära mej - men tyvärr hade den där ventilgrejen försvunnit. Gick runt i flera affärer men såna gamla modeller fanns förstås inte kvar! Så var det med min tryckkokarkarriär. Synd, för det är en bra uppfinning. Precis som vassa knivar, håller med om att de måste vara vassa! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Bra knivar är ett måste!! Så det så! Jag har också en hushållsassistent som jag ärvt av min syster..... måste kolla märket... en Bosch från 1980-talet, jättebra!! Tryckkokare har jag inte använt men vet ju att dessa är bra.

    Jag kan gärna ta över i oktober om ingen annan vill...:D.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  11. Saltis:
    Helt rätt, det är basredskapen som gör jobbet! Och nu har resfebern satt in...

    Ingabritt:
    Tack detsamma!
    Kanske ventilen dyker upp i nån låda; sånt kan hända!

    HeLena:
    Kalasbra!Då skickar jag stafettpinnen nästa fredag!

    SvaraRadera
  12. Håller verkligen med dig om knivarna, de flesta har osannolikt slö knivar i hemmet. Själv har jag alltid en fransk fällkniv av kolstål med mig överallt, i skogen, på resor, hemma hos folk.....

    SvaraRadera
  13. Jättekul att kolla in allas favoritsaker i köket. Håller verkligen med om att det är viktigt med både bra och vassa knivar i köket. Hatar också att hjälpa till i kök där det endast finns dåliga och slöa knivar.
    Vi har induktionshäll här i lägenheten vi bor i just nu men jag måste säga att jag inte gillar den så mycket. Det går ju dock snabbt att hetta upp men ibland är även detta en nackdel. Det går inte gå och göra något annat utan man får verklgien passa det man har på spisen så att det inte bränner vid. Vi hade dessutom köpt en massa nya fina grytor och kastruller precis innan vi flyttade hem till Sverige som vi inte kan använda här just pga att det är induktions spis. Jag skulle helst av allt vilja ha en äkta gasspis som både är snabb på att reglera värme och som man också kan använda alls slags grytor och pannor till.
    Ha en bra helg.
    KRam!

    SvaraRadera
  14. Christina:
    Jag medför ofta min samekniv med riktigt kolstålsblad men är ibland litet rädd att någon ska tala om för polisen att jag bryter mot knivlagen...

    Desiree:
    Precis härom dagen inhandlade jag en bra grej: en lös "botten" att lägga under de gamla grytorna på induktionshällen! Det funkade dessutom! Kostade ett par hundra kronor men det kan det vara värt om man har fina grytor som annars inte går att använda på induktionshällen. Jag bodde med gasspis för länge sedan men blev så nervös av den, både att jag skulle tutta fyr på nåt och att det skulle läcka ut gas.

    SvaraRadera
  15. Väldigt roligt ämne!
    Det är så intressant att höra om olika grejor i köket.
    Knivarna. Verkligen otroligt när jag är hos vänner med eländiga knivar. Hu.
    Jag gick runt på loppisar med en magnet i somras för att hitta kastruller till dotterns induktionshäll. Jag lyckades bra.
    Näe moderna kök verkar inte trivsamma!
    Jag har en locköppnare som jag gjort mig beroende av. Locken sitter så hårt att mina händer inte klarar dem nu.

    Kram eva i Tyresö

    SvaraRadera
  16. Min Fiskars roll-sharp knivvässare från nångång i mitten på 90-talet. Gillar inte heller slöa knivar.. ;o)

    SvaraRadera