torsdag 3 mars 2011

Hopp om vår

Det går trögt med våren. Inte en enda dag med temperatur över noll på länge nu, idag -1°. Sen snön försvann verkar tjälen har gått allt djupare och mitt planteringsbord går inte ens att spetta loss, jag har försökt. Det var översnöat i november när jag kom hem från min Kinaresa och vi avvaktade då med att ta in det i växthuset. Inte trodde vi att det inte skulle bli en sån vinter; nu går det inte förrän det blir ordentlig tö.
Men det finns hopp!

Den här vintergäcken har en kompis några meter längre bort! Tappra pionjärer.

Snödropparna vill också gärna upp.

Julrosorna har gott om knoppar, härligt!
Det ska bli underbart att följa framstegen, det KAN inte dröja länge nu. Skåne är ju i södern, eller hur?

I helgen är det trädgårdsmässa i Malmö. Jag skulle vilja dit och köpa sättpotatis...

7 kommentarer:

  1. Oooooo, sådana vårtecken har vi inte här - men nog känns det att våren ligger i startgroparna. Just nu ser jag att vi har flera plusgrader!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Det finns hopp ser det ut som. Tack för bevisen!
    Här ligger julrosen under minst en meter snö ännu, vintergäck och snödroppar likadant men gräset börjar synas uppe i backen. Dagsmejan gör sitt och Uffe har äntligen lyckats få bort all is i takrännorna...den närmar sig, våren!

    SvaraRadera
  3. Å ni verkar ha ungefär samma vår som vi.
    Här är det på gång men inte mer än så....
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Vi hade +3 i Stockholm idag:D så visst är det på gång!

    SvaraRadera
  5. svar: Jätte kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu uttagen så går in och kolla om det är du, om det inte är det så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)
    kram

    SvaraRadera
  6. Härligt med alla vårtecken!
    ska själv ge mig ut på jakt idag, tänkte jag :-)
    För nu är det snart vår på riktigt i Washington!

    SvaraRadera
  7. Så fint att kunna följa de där allra första knopparna! Jag skulle också vilja till trädgårdsmässan, men Klas vill inte : ( Nå väl, jag skulle inte kunna köpa mycket ändå, så det är lika bra att vänta till nästa år, DÅ vet jag vad jag ska handla och kan handla det!

    SvaraRadera