måndag 23 januari 2012

Litet mer från Skissernas Museum

Skissernas museum, Arkiv för dekorativ konst som hela namnet lyder, hör till Lunds Universitet. Det ligger bara några kvarter från det hus där Anatomiska Institutionen på 1960-talet låg och jag gick då och då dit efter föreläsningarna. Då hette det bara Arkiv för dekorativ konst och kallades för Arkivmuseet.
Arkivet tillkom 1937 på initiativ av den dåvarande professorn i konsthistoria, Ragnar Josephson.

Under årens lopp har ett mycket stort antal skisser och även en del fullbordade verk tillfallit museet, inte sällan genom gåva från konstnären eller efterlevande. T ex gav Henri Matisses barn de stora skisserna från  konstnärens arbete med kapellet i Vence till museet.


Att bilderna blir så sneda beror på att de sitter högt upp och på denna nedre bild får man en uppfattning om hur enormt stora de är. Det finns flera mindre förstudier där man kan följa processen från porträtt av en modell med noga utmejslade anletsdrag till den stiliserade madonnabilden med den tomma ansiktsovalen.
En berömd, för att inte säga beryktad, konstnär är Christo, mannen som tillsammans med hustrun, Jeanne-Claude, paketerar byggnader och annat i tyg. Mest omtalat är nog insvepningen i silverfärgad duk av riksdagshuset i Berlin 1995 innan huset byggdes om. På Arkivmuseet kan man studera skisser och fotografier av planering inför bl a detta projekt.


Så här blev det. Och det väckte mycket stor uppmärksamhet. Jag tycker det är fascinerande och vansinnigt men många förfasar sig. Bilden är från nätet.

På nätet hittade jag även denna bild från Central Park i NY 2005. Gates, heter verket. Det hade jag velat se i verkligheten!
Ett alldeles färskt tillskott hittade jag - Jakob Dahlgren - i form av en liten modell av hans färgglada rektangulära "pinnar".


I fullskala såg vi detta i somras på Wanås.

Det var helt omöjligt att inte åtminstone klättra LITET!
Något annat nytt jag lärde mig vid detta besök var ytterligare detaljer om de stora målningarna i General Electric-huset vid Rockefeller center i NY. Jag såg målningarna av Joseph Maria Sert för första gången för några år sedan och just då pågick renovering så där är byggnadsställningar i vägen.
verket kallas America´s Progress, om jag inte missminner mig.



Men Serts målningar är inte de första på platsen. Beställningen hade gått till Diego Rivera, Frida Kahlos man. Han målade ett 20-tal stora fresker på plats, Portrait of America. Det här var 1933 under Roosevelts New Deal och tiderna var för att vara i USA ganska radikala. Men det fanns gränser för beställaren Rockefeller som upptäckte Lenins porträtt bland bilderna. Han bad Rivera ta bort just det porträttet vilket Rivera förstås vägrade. Så Rockefeller lät knacka bort alltihop och kontrakterade istället Sert.
Men Rivera målade sina bilder en gång till som 21 stora pannåer till New Workers´ School i NY.


Emellertid flyttades samlingen efter några år och splittrades på 40-talet. Ett stort antal förstördes i en brand och idag finns bara 9 kvar. Varav en på Arkivmuseet i Lund! Fotot ovan finns också där.


Så du som har vägarna förbi Lund - missa inte denna juvel till museum! Öppet alla dagar utom måndag.

10 kommentarer:

  1. Å mycket NY-koplingar här ser jag. Jag var faktiskt i Central Park och såg The Gates dagarna innan de tog ner det. Det var i februari när jag var här för att intervjuas. Det var rätt speciellt att se. Tyvärr gick min kamera sönder just innan dess så jag kunde inte ta några bilder vilket var tråkigt. Men det var vackert. De orangefärgade "flaggorna" mot vit snö och blå himmel! :-)
    Och just nu pågår en Diego Rivera utställning på MoMA också! På tal om Rivera.
    Roligt att du fick se modellen till Dahlgren's "pinnar" också. Det får mig att minnas sommarens besök i Wanås och det gör mig glad!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att någon av oss sett ett Christoverk i verkligheten!

      Attans att jag inte kan se Rivera på MoMa - den utställningen tar slut den 12 maj, redan. Den inkluderar också inslag om Rockefellerfreskernas tillkomst enligt MoMas hemsida.

      Radera
  2. Under julledigheten såg vi bland annat filmen "Frida" ...filmen om Frida Kahlo. Där får man se glimtar av Diego Rivera under arbetet med fresken vid Rockefeller Center. Märkligt att han trodde det skulle gå att foga in Lenin i en muralmålning i det kommunisträdda USA.
    Jag kan rekommendera filmen förresten. Vacker och levande... skildrar Diegos och Fridas komplicerade förhållande. Frida Kahlos många självporträtt är del-aktörer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog för Rivera naturligt att sätta in Lenin i det sammanhang bilden handlade om - arbetarnas elände under depressionen i USA. Den verkligt patologiska kommunistskräcken exploderade inte förrän några decennier senare med McCarthy.

      Ska hålla utkik efter filmen. Såg en teaterföreställning om Frida K och Rivera för några år sedan, mycket intressant. Hennes bilder som illustrerar hennes livslånga svåra smärta fascinerar verkligen.

      Radera
  3. Trevlig blogg! Hit återkommer jag gärna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar! Du är välkommen; jag tittar in på din blogg så snart jag hinner!

      Radera
  4. Tack för tipset. Tror att jag var där någon gång under gymnasietiden. Men det var ju ett tag sedan ... Kanske dags att göra ett besök.

    SvaraRadera
  5. Jag fick upp ögonen för Skissernas museum när jag läste konstvetenskap för några år sen och vi hade en kurs om just skisser till berömda konstverk och byggnader. Tyvärr visste jag inte om att det fanns när Mirren bodde i Lund och sen hon flyttade därifrån har det inte blivit av att vi åkt söderöver. Det blir mest museer i Stockholm för närvarande, som du förstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart blir det mest Mälarhöjden med utflykter därifrån - det förstår jag mer än väl. Skissernas finns kvar och väntar på dig!

      Radera