lördag 5 oktober 2013

Galleri Fredag: Murar

Birgitta i Lidingö står för galleriet i oktober och denna vecka är ämnet MURAR. Musikanta har ett fint inlägg om kinesiska muren, murarnas mur. Jag har visserligen gått på den vid tre tillfällen och på två olika avsnitt men det var faktiskt inte den muren som först kom i mina tankar utan denna:


Denna vita mur omgärdar trädgården till mitt barndomshem i Malmö. På 1950-talet när huset byggdes retade den en hel del människor - nyfikna sådana. Det hände t o m att folk knallade in genom den ena grinden, gick runt huset och ut genom den andra på baksidan utan att genera sig bara för att glo på oss egendomliga ljusskygga individer. De flesta husen i området var äldre och hade andra typer av staket som inte gav något insynsskydd alls. Bara våra närmsta grannar satte också upp ett högt plank runt sin trädgård. Utanpå muren växer rådhusvin - om inte klåfingrar river bort det....

Hos Annika i Reston hittar du widgeten med galleristerna!

2 kommentarer:

  1. Märkligt hur nyfikenhet kan få folk att glömma hyfs och vett. Så ger ju murar ger fantastiska mikroklimat för den odlingsintresserade - men de är kanske inte så vanliga i Sverige. Tror nästan att de är vanligare i England, jag kommer att tänka på mina vänners trädgård i Edingburg, på den gatan har de flesta en muromgärdad tomt.
    Margaretha
    som också tänker
    på Frances Burnetts
    "The Secret Garden"
    så snart man talar
    om murar

    SvaraRadera
  2. Vad fin den där muren ser ut :-)
    Och jag håller med ovanstående kommentar; vad ohyfsat av folk att bara gå in på gården, att gå just där, bara för att man är så nyfiken!

    SvaraRadera