måndag 11 oktober 2010

Ny Metopera HD-säsong har börjat

Lördagskvällen innebar säsongsstart för Metropolitanoperans HD-sändningar live över hela världen. Met satsar på Wagners Ringen med två av de fyra operorna under 2010-11. Säsongsstart med Rhenguldet och avslut i vår med Valkyrian. Rhenguldet har jag gäspat mig igenom ett antal gånger, de andra har jag bara sett i TV-inspelningar. Jag tycker om inledningen av Rhenguldet med de tre Rhendöttrarna, därefter är det vanvettigt trist. Jag lyckades t o m somna en stund i lördags. Däremot ryser jag inte av Wagner, tycker bara det är SÅÅ tråkigt. Rysningen kommer sig av en kommentar jag hörde i min barndom på radion. Gamla radiolyssnare kanske minns Kjell Stensson, en härlig skånsk röst som uttalade sig om allt möjligt utan att genera sig. Han var tekniker, humorist och nån slags allt-i allo på radion i många år. En gång var han med i ett vetenskapsprogram där man bl a talade om olika funktioner i människokroppen. Någon förklarade varför och hur man ryser och nämnde att man inte kan rysa om det är tillräckligt varmt. Då säger Stensson: "Så om jag sitter i en varm bastu så KAN jag helt enkelt inte rysa även om jag hör Wagner?"
Kjell Stensson var f ö den som lurade svenska folket att sätta en nylonstrumpa framför sina svartvita TV-apparater för att se färg en 1:a april.


Vän av ordning undrar kanske varför jag går iväg på en wagneropera när jag egentligen inte uppskattar den. Jo, jag tycker ändå att det hör till musikalisk allmänbildning att ha hört det man uttalar sig om, kanske särskilt en så omdiskuterad sak som Wagners Ringen. Sen kan jag uppskatta rösterna, t ex Bryn Terfel som den enögde Wotan. Scenografin i den här uppsättningen var rätt kul med linor som höll fast sångarna på sluttande plan. Herrarnas kostymer fick mig att fnissa. Plastbrynjor i olika kulörer med magrutor på var obetalbara, särskilt Donners (Tors) där luckan på baksidan stod och glappade i hans första scen. Att han dessutom var utrustad med en typisk krocketklubba och inte en hammare gjorde inte saken bättre. Men han sjöng bra... Den glappande luckan måste gjort honom galen men han höll masken, the show must go on!
En sak kan jag lova: Jag kommer inte att någonsin åka till Festspelen i Bayreuth för att se Ringen där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar