fredag 13 maj 2011

Fredagstema: I mitt hem

Blogger har haft hyss för sig hela veckan, tycks det, och jag har inte kunnat komma in över huvud taget de senaste 36 timmarna förrän nu. Och, just nu i alla fall, är mitt senaste inlägg försvunnet.
Men åter till fredagstemat som enligt Desirees önskan ska ska handla om något i i mitt hem.
Jag väljer den här bilden och berättar litet om konstnären, fr a keramikern Åke Holm från Höganäs.


Åke Holm, 1900-1980, levde "På grund av lera"* som så många andra i Kullabygden gjort i minst ett sekel. Efter några års slit i den industriella delen av lerarbete utvecklade han sin konstnärlighet och öppnade 1928 egen verkstad. Han var en egensinnig skulptör, inte särskilt social och i många år levde han på en ganska liten krets kunder som var välkända för honom. Det lär ha förekommit att han låtsades inte vara hemma om han såg att det var okända som knackade på. Mina föräldrar var alltid välkomna och familjen har en del keramikalster av hans hand. En gång fick jag köpa en fågel av honom för 10 kr.
Höganäs Museum har mycket att tacka Åke Holm för. I många år gjorde han linoleumsnitt i begränsade serier för museet. När man köpte ett årskort följde det med ett grafiskt blad. Alla i min familj köpte hela serier i många år liksom många andra av Åkes beundrare. Att man sedan dessutom var med i ett årligt konstlotteri på årskortsnumren var en extra bonus och flera i min familj vann vid några tillfällen.
Åkes motivvärld var oftast biblisk. De tolv bilderna jag har på väggen i vardagsrummet är tre olika versioner av syndafallet och tre av utdrivningen ur paradiset på övre raden. Den nedre består av olika bibliska episoder. Åke kunde sin bibel, minsann. Hur många kan idag historien om Bileam och hans åsna?
Bilderna är ofta humoristiska och man har ibland jämfört Åke Holms människoskildringar med Döderhultarns vilket Åke av någon anledning ogillade mycket. När man besökte hans ateljé och frågade om någon figur fick man ofta oväntade svar. Jag fick en liten relief med två nakna, realistiskt osköna kvinnor i studentexamenspresent. Mina föräldrar kunde inte klura ut vilken bibelepisod de skulle illustrera och frågade när de var där för att köpa den. "De e tvau pinuppor", blev svaret.
Jag har flera inramade bilder av Åke Holm på olika ställen i huset och både maken och jag är mycket förtjusta i dem. Jag har även kvar ett antal oramade och de blir ibland uppskattade gåvor till nära och kära.
Hoppas att Blogger kan få ordning på saker och ting så att vi kan få igång fredagstemat! Dessutom vill jag gärna ha tillbaka min utbrytardrottning!
Alla bloggare och läsare önskas en skön helg, helst med regn...(sic!)
* Åke Holm och fyra andra keramiker beskrevs 1969 i en bok som heter just så. Författare är Stellan Olsson och Arne Axelsson.

9 kommentarer:

  1. jättefina bilder!
    inläggen kommer tillbaka säger blogger.
    m

    SvaraRadera
  2. Mitt sista inlägg var också borta!

    SÅ läcker denna vägg är!

    SvaraRadera
  3. De känner jag igen ja. Fast jag vet inte ifall G har just samma motiv som ni, men man känner ju igen "stilen" på konstverken! :-)
    Hoppas att dina gamla inlägg kommer tillbaks.
    Blogger strular alldeles för mycket nu tycker jag.
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Men vilka fina tavlor! Jag förstår att de är favoriter.

    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att också känna personen som gjort verken; det tillför dem liksom något speciellt.

    SvaraRadera
  6. Väldigt fina tavlor. Det blir så fint när man sätter de ihop så som ni gjort

    SvaraRadera
  7. Kul att få lära känna en ny konstnär på det här sättet. Han verkar ha haft en egen stil. Gillar också när såna här små tavlor sitter många tillsammans!

    SvaraRadera
  8. Det ringer en liten klocka...Åke Holm...nej, signalen går inte ända fram. Kanske någon jag kommit i kontakt med när jag jobbat på Dunkers? Tack för spännande info om intressant konstnär!

    SvaraRadera
  9. emmattsson@yahoo.se12 oktober 2014 kl. 20:55

    Har fått två "bilder" av Åke Holm som minnesgåva efter en god vän som avlidit. Det ser ut som litografier och är signerade av honom, men det står inte något om upplaga på dem. Jag känner också igen hans stil när jag ser annat han gjort som bildkonstnär, ett motiv är två jättekatter, det andra tre människor som streckfigurer och en hjort, hälsar Eva Mattsson i Göteborg.

    SvaraRadera