måndag 9 april 2012

En högljudd verksamhet med glänsande resultat

Så var det dags igen med tre dagar i Owes smedja på K29 i Köpenhamn. Vi var tre kompisar , P som till vardags är bilmeckare och E som är designlärare och konstnär och undertecknad som hyrde in oss på Danhostel på HC Andersens Boulevard. Där sov vi bara; övrig tid tillbringade vi med skapande verksamhet handledda av Owe Johansson. På länken kan du ett inslag från TV4-nyheterna om Owe.

Nedan kan du se och höra att vi var ganska våldsamma; jag använde t o m öronproppar, gröna sådana. Owe mejlade efter kursen att det blivit väldigt tyst och tomt när vi åkt hem, men jag undrar om han inte tyckte det var skönt. Vi babblade ganska mycket också...







Mitt projekt denna gång var att åstadkomma en soppslev och det tog praktiskt taget hela tre dagar. Jag behövde bara Owes glada tillrop emellanåt men gjorde allt själv utom lödningen av skaftet mot själva sleven. Då fegade jag ur och bad om hjälp.

Jag fick godkänt!
Sleven är inte helt färdig ännu. Den ska få en träbeklädnad på skaftet så att man inte bränner sig - silver är som bekant en väldigt bra ledare av värme och soppa ska vara het. En finsnickare är vidtalad som ska hjälpa till med det.

På tal om mat, så ingår all mat i Owes kurser; synnerligen god sådan och serverad i verkstan så att pauserna blir så korta som möjligt.

Visst blir du sugen, du med?
Trötta och nöjda tog vi på söndagskvällen tåget tillbaka till göingeskogarna. Det är bara en kort promenad från K29 till Hovedbanegården.

8 kommentarer:

  1. Ett härligt inlägg!
    Tack!
    Mycket vacker soppslev. Vilket jobb. Du måste vara väldigt glad över den. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, litet stolt är jag allt! Nu har jag varit hos snickaren och fått litet träbitar som jag ska se om det kan bli nåt av till skaftisolering.

      Radera
  2. Men så kul det där såg ut då, och vilken vacker slev!
    Jag blev grymt imponerad av att dina gröna öronproppar matchade förklädet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är urkul och så befriande att få hamra iväg! Visst hade jag ett sjå att hitta matchande öronproppar, haha.
      Sleven ska invigas när den fått trä på skaftet också.

      Radera
  3. Är det inte skönt att vara pensionär och åka hemifrån och förlusta sig några dar utan att behöva begära ledigt etc. Det är sådant som kallas för livskvalitet! Och en vacker soppslev fick du också med dig hem.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. OM!
      Särskilt för en som varit jour på det sätt som jag varit och de sista 10 åren schemaläggare. Vilket innebär att försöka ge alla schema efter önskan och själv få ta det som eventuellt blir över...
      Hoppas kunna visa en snygg och färdig slev vad det lider.

      Radera
  4. Kul att se! Vilken koncentration! Ingen tveksamhet i dina slag. Ser nyfiket fram emot att se sleven komplett.

    SvaraRadera
  5. Och jag slog mig inte på fingrarna en enda gång - det har hänt förut.
    Har varit hos snickaren och fått fint trä och fräst i rätt mått. Får se om jag lyckas få till det... Som tur är har han mer av samma slag.

    SvaraRadera