fredag 17 december 2010

Fredagstema: Halvårskoll!

Erica i Piteå har bestämt att vi idag ska ha en tillbakablick på halvåret som gått. Bäst minns jag genom att göra en bildkavalkad.

I juni var det ny utställning på Wanås - spännande som alltid.

Jag var med kompisar på silverkurs hos Owe Johansson på K29 i Köpenhamn och fick också tillfälle att träffa Owes dotterdotter som är en hejare på sparkcykel.

Sista juni fyllde min mor, Ellas gammomommo, 90 år. Vi firade ganska stillsamt men det kom mycket vackra blommor. Och gratulation med en tandborste i present från mors tandläkare!

Cornusträdet i min trädgård blommade i juni och juli.

Det brukar vara pelargonutställning i juli på Hovdala, så också i år. Men njesen missade!

Den gamla kameran hade blivit konstigt skev så den 18 juli köpte jag en ny. Datumen på bilden är så ful att jag tagit bort den funktionen numera. Jag vill egentligen gärna ha den där och den gamla kamerans datum var inte så störande.

Över månadsskiftet juli-augusti gjorde jag min fjällritt i Norge. Denna gång ingick en magisk ritt hela natten efter att hästarna rymt men återbördats av en tapper liten eftersökstrupp som gjorde tre dagsverken på 24 timmar.

I början av augusti anlände NY-familjen till Skåne och en dag samlades vi hemma hos oss. Här har Olga parkerat i njesens knä medan Ella kärleksfullt kramar mullvaden från Åland - den som packade ner sig själv i min resväska!

Så är det skördemånad, september, och en hel del sopp blev det.

Vi åkte en tur till vissa gårdar på Ekorundan och började på Mossagården i Veberöd som levererar ekologiska grönsaker hem till oss sedan ett par år. Ett par katter var lika intresserade av de goda smörgåsarna som vi.

Det ska bli val och Hässleholm har de finaste valstugorna i hela Sverige.

Det börjar bli sent på året men än kan man göra utflykt till Karl och hans ömma moder i sommarstugan vid havet. Och gunga kan man göra i alla väder.

Sista veckan i september åkte jag till NY och ett stort antal konstupplevelser ingick i planen. Den här i tunnelbanan var dock oplanerad men väldigt skojig.

Ella och hennes familj är ju det som drar; här med pappa, nevön.

Deras katter har en formidabel utsikt över Manhattans skyline.

Det här stiliga paret gick på Metropolitan och såg Rigoletto. Ella beundrade sin pappa och min "rymdklänning".

Hos de här goa tjejerna hyrde jag in mig 4 våningar högre upp där utsikten är åt andra håller och den upplysta Queensboro Bridge syns bakom dem.

1 oktober flyttade njesen och Loff in sitt nya hus och skaffade Max. Han blev något av en chock när njesen insåg att en källing inte bara är att leka med - inredningen kommer att visa en del spår av hans framfart.

Fortfarande blommar det!

Den 16 oktober var en härlig brittsommardag i Malmö, men

den 21 kom första snön i norra Skåne.

Var jag tillbringade större delen av november har nog inte undgått någon som besöker denna blogg.

Nu är vi i december och snart är det jul! Vi har den tidigaste och kallaste vintern på 150 år, sägs det.
Julen lär i alla fall bli vit i hela Sverige.









8 kommentarer:

  1. Vad roligt att se i bilder så här summerat! Och du slår nog de flesta som skriver på detta temat i hur många länder och världsdelar du varit de senaste 6 månaderna! :-)
    Många varma kramar!!

    SvaraRadera
  2. Vilken handlingskraft du har och inget motstånd mot miljöbyten och äventyr!!!!!
    Mycket fina bilder från de olika begivenheterna. Din kinaskildring är verkligen intressant.

    SvaraRadera
  3. Fjällritten måste vara någonting som du absolut inte kan undvara längre. Själv drömmer jag om vandringar på samma ställen.
    Du vet väl att det inte är enbart för ros skull som mullvaden är en mullvad..de gräver sig ner litet varstans och dyker upp där de vill dyka upp:). Roligt att Ella gillar den.
    Att vara katt i Ellas familj på Manhattan; ja, det kunde man ju tänka sig om man fick välja ett nästa liv..inte illa alls med sådan utsikt.
    Ditt senaste halvår har varit väldigt intressant, inte bara för din egen skull, utan också för oss som läser din blogg.

    SvaraRadera
  4. Oj oj vilket händelserikt halvår! Många fina bilder att titta på. Men du har ändå lyckats få med "det lilla" i tillvaron trots dina långa och spännande resor. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Grekland nu:
    "Det lilla" i livet är nog det viktigaste i alla fall...

    SvaraRadera
  6. Intressanta bilder! Mycket har du varit med om detta halvår - resor till Norge, USA och Kina! Inte dåligt...

    SvaraRadera
  7. Ingrid:
    Ja, man fattar det inte själv.

    SvaraRadera
  8. Härligt och innehållsrikt! Fina bilder.
    Skön söndag!

    SvaraRadera