fredag 21 december 2012

Galleri Fredag: Julstök

Västmanländskan utmanar oss med ämnen för fredagsgalleriet i december. Nog är julstök utmanande, alltid!
Men en hel del av stöket passar jag inför. Pynt utöver fönsterstjärnor och ljusstakar får vänta tills tidigast lille julafton. Det begreppet finns visst inte i hela Sverige, har jag förstått alldeles nyligen. För er som eventuellt inte vet är det dagen före julafton, dan före dopparedan, säger nog en del.

Litet stökar jag dock, vissa saker i god tid. Skurna pepparkakor och saffranskusar är klara sedan länge. Pepparkakor också men struvor och "skitkagor" har jag gjort i veckan.
Jag tror jag berättat om "skitkagorna" tidigare. Vi hade en barnfamilj på besök och deras lilla dotter tog föraktfullt en småkaka och utbrast "sicken liden skitkaga!" Sen smakade hon på den och länsade därefter fatet. De är nämligen mycket goda men inte helt lätta att göra, trots att de ser väldigt simpla ut, som vanliga skurna småbröd.

Struvor hör till mina favoritkakor.

Ett annat stök idag har varit julklappsinslagning till gudbarnen och några till. Det vill gärna katterna hjälpa till med men idag tröttnade Olga en stund på att jaga snörena och pennan och försökte demonstrera likgiltighet.

Hon var dock på banan igen och stökade till mina paket så gott hon kunde efter bara några minuter. Som tur är är hon inte långsint!
Sen var det dags att ge sig ut och lämna paketen till tomten som får komma med dem till barnen på julafton. Nu faller det ren och vit alldeles ny snö som jag hoppas vi får behålla över julafton. Fast på vägarna kan den gott försvinna.

Alla gallerister önskas härmed en God Helg! Vi syns igen med halvårskollen inför nyår!

2 kommentarer:

  1. Så fina struvor. Det har jag aldrig provat att göra.
    Nej, katter verkar inte vara långsinta. Häromdagen när jag hade bordet fullt med räkningar och sorterade pappershögar valde Erin det som plats att kroma sig och kurra på uppmärksamhet. Då bar jag henne till den TV-tittande maken. Men se det föll inte fröken katt i smaken. Hon försvann surande och sårad. Men nästa kattmöte är allt glömt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs litet övning i början men det är inte svårt sen att koka struvor. Glöm inte att ha ett lock till hands, fett kan ta eld! Fast det har inte hänt mig hittills.
      Jo, vissa katter kan vara långsinta och tjura länge. Jag har inte haft nån extremt långsint, bara hört talas om. Men Olga är extremt förlåtande jämfört med vår andra katt, Sonja. Olga har inte ens en förorättad min, hon ser bara litet ledsen ut en kort stund innan allt är bra igen.

      Radera