April, april!
Idag får man ta det mesta med en stor nypa salt. Läkartidningens nätupplaga, inte minst.
Sydsvenskan t o m dubblar skämtet idag. Nakenbad i Falsterbo och sprit och lyx på SJ-tågen.
Det var emellertid inte ett skämt som maken råkade ut för i går. Jag berättar om det eftersom jag råkade ut för samma sak för ett antal år sedan och då inte fick någon förklaring till det trista fenomenet.
Han kunde inte öppna bilen med knapptryckningen på nyckeln när han skulle hem från jobbet. Nähä, då knallade han iväg och fick tag i nytt batteri till nyckeln. Gick ändå inte. Det går då att låsa upp låset med nyckel i nyckelhålet med påföljd att larmet börjar tjuta och bilen går ändå inte att starta. När han ringde mig sa jag genast att han måste bärga bilen till verkstad - det fick jag göra när det hände mig. Nu var det försent på dagen så han fick ta sig hem på annat vis och fixa med bilen idag.
EFTER bärgning till verkstad och ordnande av där av problemet får han veta följande (inte när han ringer och pratar med dom!):
När man låser bilen med elektronisk nyckel programmeras det in en upplåsningskod i nyckeln. Om batteriet börjar bli svagt orkar det inte göra den programmeringen. Följaktligen kan man inte låsa upp nästa gång man trycker. Då hjälper det förstås inte att byta batteri - koden fattas ju ändå.
MEN reservnyckeln ska funka! Bilen har nämligen TVÅ kanaler för funktionen, en för var nyckel. Så man ska inte alls behöva bärga bilen till verkstad om man kan komma åt reservnyckeln!! Byter man sen batteri i den svaga nyckeln kan den programmeras om av verkstaden eller av en själv efter instruktion.
I alla fall gäller detta vår Volvo 850 av 1994 års modell.
Tyvärr varnas man inte att batteriet börjar bli svagt.
Sens moral: Byt batteri ofta i bilnyckeln!
Och varför fick jag inte veta detta redan för ca 7-8 år sedan när det hände mig? På verkstaden bara ryckte man på axlarna när jag frågade och var orolig att det skulle kunna hända igen. Det var inte 1:april den gången men jag kände mig verkligen som en dum sill.
Känns alltför väl igen; och mera elekronik kommer det hela tiden.
SvaraRaderaFattar egentligen inte varför man måste krångla till livet så mycket inom bilbranschen.
Men hur som helst, jag blir litet försenad men kommer som ett skott så småningom skurrande i grantopparna hos Margaretha på kullen. Jag antar att hon har sådana, grantoppar.
Flyg försiktigt. Tur att kvastarna inte går på elektronik!
Det låter komplicerat! Man ska nog byta batteriet när bilen är upplåst då annars glömmer nyckeln väl koden i vilket fall? Hmmm...tur man åker buss.
SvaraRaderaJag gick också direkt i Aprilfällan. Min ursäkt är att det faktiskt var 31 Mars här när jag läste på DN.se om det nya FN-organet som ska reglera och begränsa surfandet globalt. Jag satt flera minuter och morrade om att de j-vla framstegsfientliga byråkraterna som vanligt vill sätta käppar i hjulen för utveckling och optimism. Jag blev väldigt lättad när jag insåga att det redan var April i Sverige. Fast jag tycker fortfarande nyheten låter rimlig och är ganska lik ett veckogammalt pressutskick från Greenpeace som tyvärr inte var ett skämt. Så helt dum är jag inte!!
Oj! Låter inte bra med nyckeln! och det tristaste är såklart att man inte kan få veta sådant redan när man köper bilen!!!!!!! Eller av verkstad eller bilhandlare! Jaja, NU vet ni iallafall så hoppas det inte ska hända ngt sådant igen.
SvaraRaderaKramar från vårigt NYC!
Karin:
SvaraRaderaVi hade en bilreparatör i byn i många år som brukade säga: Om di däringa enschenjörena hade fåed som di villa hade dören sudde i bongen. (Översättning kan erhållas om så önskas.)
Vi ses!
Damitri: Vill förtydliga: Jag gick INTE i fällorna! Hade saltkaret och almanackan till hands, nämligen.
Saltis:
SvaraRaderaAntagligen står det i instruktionsboken att man ska byta batteri vart fjärde år, eller så, men hur kommer man ihåg det? Det borde lysa en liten diod när batteriet börjar bli dåligt. Fö, som kommentar till Damitris fundering om att byta batteri med upplåst bil, så lär det vara så att koden lagras på ett minneskort om batteriet är tillräckligt laddat. Men jag kan meddela att jag INTE låste Saaben när jag bytte batteri i den nyckeln för ett par veckor sedan... men den har kanske f ö ett annat system , vad vet man? Jag hade tyckt att det gick litet trögt att öppna ett par gånger. Maken kan också nu dra sig till minnes att han kanske tyckt att nyckeln till Volvon haft litet dålig räckvidd på sistone. Men det ÄR bra att åka kollektivt! Jag gör det så ofta det funkar, faktiskt, och maken åker för det mesta tåg till jobbet. Men nu skulle han köpa
200 l planteringsjord på vägen...
Jag behöver nog litet översättning; Bongen, vad tusingen är det? Känner till det här med rökdon men...
SvaraRaderaResten förstår jag.
Karin:" Hade ingenjörerna fått som dom ville hade dörren suttit i botten", dvs på bilen, så att allt hade varit ännu mera komplicerat.
SvaraRaderaGöingemålet kan behöva översättas även för en sydskåning, så mycket mer för en ålänning då!
Tack, nu klarnade allt:)
SvaraRaderaVår Skoda Octavia krånglar också ofta med låset trots att jag nyss bytt batteri i nyckeln. Bra att få veta vad det beror på. Men jag brukar då låsa upp manuellt och sen snabbt sätta nyckeln direkt i startnyckelhålet och bara vrida om utan att starta. Då går larmet inte på. Kanske värt att pröva för er också...
SvaraRaderaMusikanta:
SvaraRaderaUppenbarligen finns det ett flertal olika system på de olika bilmärkena. Tyvärr börjar Volvon tjuta i samma ögonblick man öppnar dörren efter att ha låst upp manuellt.