söndag 3 augusti 2014

Åskan dundrar och regnet öser.

I morse vid 6-tiden vaknade jag av åskmuller. Vi for upp och stängde av det som skulle stängas av och sedan var det blixt och dunder i en dryg timme och slagregn på dem av mina stackars pelargoner som inte har tak över sig. Tack och lov gick inget sönder trots att vi inte lyckas dra ut alla sladdar och lägga kontakterna minst 50 cm från uttagen som jag läste häromdagen att man ska. Förra sommaren gick ett modem sönder av åskan. Man är ju heller inte hemma alltid när det brakar löst och att förbereda sig för åska varje gång man går hemifrån är ju att ta i.

Nu på kvällen hotar det igen, det har redan börjat regna efter en annars solig och fin dag. Drygt 30 grader har dock gjort det ganska svettigt.

Vitlöken är finfixad, det blev en hyfsad skörd, bättre än i fjol. Men nästan alla stjälkar har blivit hårda med luftlökar i och de allra flesta har också gått i blom. Om det är värmen eller att jag vattnat för litet vet jag inte. Är någon av mina läsare bra på vitlöksodling så är jag tacksam för tips. Flätor var inte att tänka på, det fick bli nät istället, sådana jag köpt frukt i.

En rejäl påse för utsäde är undanlagd och en kartong ska skickas till brorsonen som brukar uppskatta min vitlök i sin matlagning.

Som jag visat tidigare fick jag några stora elefantlökar av de jag satte av mina från Kalifornien hemförda lökar. Den största väger 220 g! De jag hade med hem vägde 300g, så jag lyckades ganska bra. Nu har jag sparat de flesta till utsäde för nästa års skörd. De ska i jorden i november.







7 kommentarer:

  1. Som väl är, är inte vitlök så dyrt att köpa. Min egen köksodling inskränker sig till en kruka persilja. Men nu börjar mina eterneller (i krukan bredvid) få stora knoppar. Så än har jag kanske en chans som trädgårdsodlare :-).
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska odla efter sitt eget huvud! Och nu börjar det finnas ekologisk vitlök att köpa också om man föredrar det. Jag njuter av min egen skörd.

      Radera
  2. Imponerande, hur gör man? Snygg är den också. Tidigare år blev det så uselt resultat så jag var lite snål och sådde bara tre klyftor men bara två kom upp. Alltid något. Undrar om det inte kan vara nyttigt att gödsla lite, det är nog för magert här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rejäl gödsling krävs och uppenbarligen mer vattning än jag gett i år. Det blev mycket stresslökar i stjälkarna. Det kan vara idé att börja med särskild utsädeslök. Sen tar man av skörden.

      Radera
  3. Idag har vi fått en skur på ca 5 mm, allt är välkommet. Vi använder mycket vitlök och är de flesta år självförsörjande. Känns bra! Hoppas på bra elefantskördar i framtiden. Efter några år bör de ju räknas dom ekologiska trots att det första utsädet inte var det.

    SvaraRadera
  4. OJ det var en vitlök det. HÄRLIGT!!
    OCH gott!!
    Skönt med regn, det såg jag knappt på hela sommaren. Inte i Närpes och inte i Sthlm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi mera "normalt" sommarväder. Mest sol, ca 20grader och lagom med regn så jag känner mig nöjd. Snart nog blir det ännu svalare men inte mig emot. Roligt att du fick en sån härlig Nordensommar!

      Radera