lördag 7 mars 2015

Lördagstema: Ansikte


Ny temadirigent är Livsrummet som ger oss rubrikerna i mars.
Ansiktet, nyllet, nian, planeten, fejset och några till som jag inte kommer på är benämningarna på det viktigaste i vår fasad.
Alla är unika - utom typ enäggstvillingar som det finns två av.
Vi ser skillnad och kan minnas oändligt många ansikten - om man inte lider av prosopagnosi, dvs ansiktsblindhet, förstås. Förmodligen ett något pinsamt handikapp emellanåt.

I Kina gäller det att inte förödmjuka personer i t ex affärsförbindelser. Det finns koder i umgänget och jag läste om en svensk person som förhandlade med en kinesisk där det var svårt att komma överens. Uppenbarligen hade kinesen en chef över sig som hen måste svara inför och till slut väste hen helt förtvivlad "ge mig ansikte". Först då förstod den svenska personen hur viktigt det var att följa reglerna.

Även i vår kultur kan man förlora ansiktet när man gör bort sig.
Idag tycker jag att 31 st näringslivsrepresentanter har förlorat 31 st ansikten....
(http://www.dn.se/debatt/sveriges-trovardighet-som-handelspartner-star-pa-spel-1/)

Här är ett ansikte med speciell personlighet. Henne skiter man inte på näsan!

 Månadens ämnen och temadeltagarna står i högerkanten!

16 kommentarer:

  1. "Ge mig ett ansikte"; verkligen tänkvärd och efterklok! Speciell personlighet - bilden är underbar - henne varken niger eller fjäskaren för tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... nu stack den i väg: fjäskar en för ska det vara. :)

      Radera
    2. Nej, som Pettaskarin som är Ålgas urmoder skriver, så släpper hon inte vem som helst för nära.

      Radera
  2. Ja Ålga släpper inte vem som helst in på livet...hon vet vad hon vill hon, det ska gudarna veta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bestämd häxa är hon! Med ett speciellt ansikte också!

      Radera
  3. Visst är det skönt för dumheten talar för sig själv, man behöver inte göra så mycket mer än att peka på de 31 som värnar om sitt eget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Girighetens ansikte är inte trevligt.....

      Radera
  4. Det är en slags varsamhet om varandras heder, eller vad man ska kalla det, som jag uppskattar i traditionella kulturer. Att inte göra så att någon förlorar ansiktet. Det är egentligen inte en fråga om att "hålla skenet uppe" utan att inte begära mer av varandra än man kan ge. Äsch, svårt ämne, men jag tycker repliken "ge mig ansikte" är tänkvärd.

    Och näringslivets tanklösa ansiktstapp är anmärkningsvärt. Många kollar på listan för att se vad man ska bojkotta i fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Ålga är verkligen så full av liv och sin alldeles egna karaktär!

      Radera
    2. Ålga är en synnerligen värderad medlem i vårt hus! Men så är hon också sprungen från Åland!
      Just kommentaren 'ge mig ansikte' har fastnat för gott hos mig. Den säger så mycket om god förhandlingsteknik. Tänkvärt i dessa dagar när piloterna strider mot gangsterföretaget Norwegian. Träffade för någon vecka sedan vår fd personalchef som jag förhandlat med så många gånger som facklig företrädare. Vi föll varandra om halsen och sa båda "tänk så roligt vi hade"! Och alltid kunde vi avsluta med att ge varandra ansikte - fastän vi inte var helt överens.

      Radera
  5. Håller med Karin ovan, verkligen tänkvärt med varsamhet om varandra, att inte låta någon förlora ansiktet. Vilken fin liten gumma :-) Har hon pärlglasögon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häxan Ålga gav sig inte förrän hon fick guldglasögon!

      Radera
  6. Just Kina och kanske Japan har ju det där med att inte "förlora ansiktet" rätt starkt i sina kulturer.
    Den där lilla häxan ser verkligen bekant ut. Tror bestämt att hon kommer från Åland. :)

    SvaraRadera
  7. De där orden förekommer ofta i korsorden - särskilt nian.
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Ja, jag tror också det är en Ålandshäxa det där, hihi!!
    FIN fin!!
    Nian ja, verkligen korsordsord!

    SvaraRadera
  9. Ansiktsord som känns igen... nu kan jag inte sluta söka fler synonymer. En fin häxa,,, henne gillar jag :)

    SvaraRadera