tisdag 21 april 2015

Glädjen med att ....

... resa bort är att se nya delar av världen och träffa nya människor. Gör man en resa så har man något att berätta och berättarglädje är en stor glädje.
Glädje är också att komma hem till maken och katterna och inte minst detta:

Men låt mig berätta om min resa!
I åtta dagar har jag färdats med tåg genom Centraleuropa. Inte på de snabbaste vägarna utan hellre längs de vackraste och med många tågbyten. Med start i Köpenhamn, en natt på tåg och fyra byten var vi framme i Graz, Österrikes andra stad. Efter en natt i skön säng hade man friska krafter att vandra runt i den på Unescos världsarvslista upptagna gamla stadsdelen och beundra vackra hus i svenskt högsommarväder.

En spejande faun på en vacker innergård

Många dekorerade fasader
På eftermiddagen åkte vi bergbanan brant uppför Slottsberget och kunde vandra runt och se den fantastiska utsikten runt om.

Graz ligger vid floden Mur och tågresan dit gick ett långt stycke längs floden. Ett av tågbytena gjorde vi i Bruck an der Mur.
På kvällen gick vi på operan och såg Tosca. En fin musikalisk upplevelse med fr a en urdjävulsk och välljudande Scarpia men ganska trist scenografi. Sista akten hade man helt schabblat bort både scenografiskt och dramatiskt med baklängestågande exekutionspatrull och Tosca hoppande från Scarpias skrivbord istället för från St Angelo....
Dagen därpå for vi vidare till Ostrava, Tjeckiens tredje största stad. Tågets restaurangvagn var polsk och jag kunde avnjuta en synnerligen god flaki, komagssoppa, som jag är förtjust i.
Vi hade inte många minuter att svida om till operan där vi såg Janaceks Herr Brouceks äventyr. Operan handlar om herr Broucek som i fyllan besöker först månen och därefter medeltiden. Den har ett modernt tonspråk men ändå ganska lättillgängligt. Janacek sägs ha velat kritisera den rådande småborgerligheten och att man skulle tycka illa herr Brousek men stället tyckte publiken synd om honom och tog hans parti! När vi studerade rollbesättningen upptäckte vi att huvudrollen sjöngs - och fr a spelades - av en synnerligen komiskt begåvad mexikansk tenor som utbildats i USA. Operavärlden är sannerligen internationell....

Följande dag hade jag glädjen att återse Prag! Äventyren där och de följande dagarna kommer jag att ha glädjen att berätta mer om en annan dag!

Ja, så blev det ett försenat lördagstema dansat efter Gnuttans pipa!

1. Välkommen hem igen. Den första bilden fick mig att tappa andan,
    Så härligt du beskriver din resa. Prag börjar kännas lockande...

1. Prag är ett synnerligen trevligt resmål! Hoppas du kommer dit en dag!

2. "De dekorerar själva fasaden när jag var liten med socker på" kom upp i huvudet på mig när jag såg den fina dekorerade fasaden! Vad härligt med resan och alla upplevelser, inte minst av musikaliska slag. Glädjetemat var ju väldigt passande i det här sammanhanget. Vilken var den fina vita blomman föresten?

1. Den vackra blomman är en stjärnmagnolia i vår trädgård.
      Ja, det är mycket att smälta nu efter hemkomsten!

3. Det verkar ha varit en trevlig och innehållsrik resa. Visst är det en glädje att få resa, särskilt med tåg.
    Hälsningar
    Birgitta

4. Spännande att kunna resa med tåg. Europa är ju så annorlunda jämfört med USA.
    Österrike är ett sådant vackert land tycker jag.
    Tjeckien har jag aldrig besökt. Komagssoppa låter ju onekligen intressant. :)

1. Jag har varit dålig på att resa på "kontinenten" så det här var spännande. Man ser så mycket från tågfönstret!

5. Vilken spännande skön resa som du så fint beskriver för oss! Faunen och husfasaden är jag imponerad av! Välkommen hem igen och kände glädje även i det!

1. Tack, det är alltid skönt att komma hem efter en resa hur lyckad den än varit!

6. Vilken rolig resa du verkar ha varit iväg på! Tack för reseberättelsen, jag ser fram emot fortsättningen. :)

Jag är en av de nya Lördagsbloggarna förresten.
    Hälsningar Liza

7. Vilket språk begagnades i operorna (det kan väl inte vara ett riktigt ord?)
    Trevligt resa ni gjorde Det är kul att åka tåg!

Ruth i Virginia

1. Alla föreställningarna sjöngs på originalspråk. Janacek textades bara på tjeckiska men var man påläst så hängde man bra med.

8. Vilken trevlig resa! Tack för det - nu ser jag fram emot fortsättningen :)
    Vi åkte tåg till Ungern för ca 15 år sedan... spännande vid gränserna... en passkontrollant kollade passen och stämplade dem, en annan kollade så han gjorde rätt... och så kom en tredje, beväpnad med både pistol, och handbojor och med många ränder på sina ärmar... antar att det var någon överkontrollant...

1. Inte vid någon enda gränspassage var det kontroll. På ett par av hotellen ville man se passet. EU har sin mur utåt.....

9. Härligt med operaresa! Och vad roligt att få läsa om din musikaliska safari. Graz! Där var jag i min grönaste ungdom när jag var färdledare i Pörtschach och for runt på diverse utflykter. Och Prag!! Min favvostad. Ska bli spännande att läsa om ditt besök där.

Välkommen hem!

1. Alla städerna utom Prag var nya bekantskaper för mig. Det var däremot fjärde besöket i Prag som också för mig är en favorit! Sättet att resa var nytt och spännande.

10. Åh ja, glädjen med att resa, uppleva nytt och sedan leva på minnena och berätta om dem; det är verkligen det underbaraste jag vet. Och vilka ställen du besökt och upplevelser du fått med dig. Ser fram emot det fortsatta berättandet!

1. Jo, den som gör en resa har något att berätta, så är det ju. Och bloggberättande är ett bättre sätt att berätta än att tvinga folk att sitta och titta på bilder i timmar - bloggen läser man om man vill, annars slipper man! Och på bloggen visar man knappast 4 varianter av samma bild som folk ofta gör inför bänkade vänner efter en middag (när de flesta hellre faller i sömn).

11. Tyra Tax matte har sagt att jag ska läsa - och det första jag ser är en superfin Magnolia stellata! Åh, ljuvligaa ljuvlighet med doft som solig mimosa! Jag kom helt av mig i läsandet. Gör ett nytt försök nu.

1. Välkommen Hemmaljunga! Än står stjärnmagnolian i sitt flor även om de kalla nätterna bränt henne i några blomblad. Men hon har så bråttom att slå ut så hon får skylla sig litet själv.