söndag 31 maj 2015

Lördagstema: Sommarläsning

Fest- och avskedstemat för lördagsfilosoferna denna säsongen står Karin Englund för och det är verkligt spännande, Sommarläsning.

Som alltid har jag en hoper böcker liggande som väntar på att rätt tid och rätt lust för rätt titel ska infinna sig. Bilden ger bara ett axplock!
Men efter att i en dryg månad fördjupat mig i Göran Leijonhufvuds tegelsten Pionjär och veteran i Kina om hans 50-åriga erfarenheter som korrespondent och forskare i det fascinerande landet lockar nytt. Faktum är att jag redan börjat med Astrid Lindgrens krigsdagböcker. Och faktum är att jag redan är svårt förvirrad (but on a higher level) om de många turerna under andra världskriget. Många tror att man fick lära sig massor i skolan om 1900-talets historia  men sanningen är att jag minns en hel massa om stenåldern och egyptiska pyramider, något litet om trettioåriga kriget men noll om modernare europeisk historia. Till yttermera visso var det också så att min historieundervisning var uppdelad i världshistoria och svensk historia och ingen koppling mellan de två!
Så den historiekunskap jag trots allt har skaffat mig kommer från egen läsning och möten med människor och ibland säkert från tvivelaktiga källor. Men Astrid känns pålitlig och hennes påtagliga rysskräck kan verka gå i repris bland svenska folket just nu, eller hur?


Jag har alltid ett antal sk "högar" liggande med tidningar och tidskrifter jag ska läsa "sedan". Detta sedan brukar tillgå så att jag beslutar mig för att städa undan en viss hög varvid jag fastnar i något högintressant och högen minskar med med högst ett par mm. Suck.

Under sommaren får jag ofta ett deckarryck och hamstrar pocketböcker av en viss författare eller så läser jag om några gamla. Det går jättebra eftersom jag oftast har glömt vem som gjorde det i alla fall.

I och med detta tema - som är en dag sent igen, jag vet och ber inte om ursäkt - infaller sommaruppehållet under tre månader. I tid inför september ska jag ha funderat ut teman för den månaden. Nu tackar vi Karin E för maj månads rubriker med en varm applåd och tillönskar varandra en riktigt trevlig sommar!

18 kommentarer:

  1. Precis så är det! Man tror sig veta en hel del om sin samtid och tiderna just innan men pytsan heller. Analfabet kan man kalla mig inom området historia under 1900-tal. Tur att det finns bra böcker att läsa i ämnet. Det är inte utan att jag börjar längta till hösten redan nu ;)
    Tack för tipset om Astrid Lindgrens böcker. Hon skrev tydligen inte bara för små barn utan också för stora sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte minst Kvinnomaktsutställningen på Skarhults Slott ger nya perspektiv på historien. Att t ex 1800-talets misogyni lyckats så till den milda grad att radera kvinnorna ur historien, de som tidigare naturligen "fanns", är inget mindre än skandal.
      Astrid Lindgren har mycket att berätta för oss alla! Håkan Nesser sa i gårdagens Babel att ingen annan människa har sagt så mycket klokt som hon!

      Radera
  2. Hade heller ingen susning om förhållandet mellan svensk historia och världshistoria. Gick på två olika skolor i gymnasiet och hann ungefär till franska revolutionen i bägge. Vet nästan ingenting om t.ex. 1700-talet i den svenska historien. För att inte tala om 1900-talets historia före och mellan världskrigen.
    Jag kommer också att ha med Astrid Lindgrens krigsdagböcker i mitt lördagsinlägg som också är en dag försent. Det ska bli intressant att läsa. Ser fram emot dina teman för september.
    Önskar dig en skön sommar.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dick Harrisson, historikern, skräder inte orden om läroböckerna i historia. Men hans synpunkter uppskattas inte av läroboksförfattarna som t o m har uppmanat honom hålla truten eftersom han "inte vet ett skit". Bl a undrar DH vilka vi tror sköter Sveriges jordbruk och övriga affärer under stormaktstiden när halva den manliga befolkningen (200000 av 400000) är död i pest och örlig.

      Radera
  3. Tack för tipsen i sommarläsning. Du får nog mycket intressant läsning under sommaren vare sig det blir sol eller i regn. Läsning ger så mycket.
    Önskar dig en fin sommar !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jo, läsa kan man oavsett väder!

      Radera
  4. Ja, så var det ju i stor utsträckning, mycket forntid och väldigt lite samtidshistoria, men det lilla vi fick oss till livs i skolan kan sammanfattas såhär: !914 blev det världskrig och det höll på till 1918. Sedan var det frid och fröjd fram till 1939 då andra världskriget helt plötsligt började. 1945 var det slut och allt var frid och fröjd igen. Ingenting om olösta konflikter, ingenting om de komplicerade mönstret av överenskommelser och allianser som ingicks och bröts under tiden. Så samtidshistoria har blivit ett spännande fält att fylla i kunskapsluckor i. Och då är ju Astrid Lindgrens krigsdagböcker en given pusselbit. Läggs till på min lista!

    Och nu blir det sommarlov, men jag gissar att bloggandet fortsätter ändå, även om det blir lite lössläppt utan lördagsteman. Vi ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir riktigt arg när jag tänker på den usla historieundervisningen, krig och slag, revolutioner och kungar.Fredliga tider med framsteg hoppas över och förtigs! Likaså förtigs eländet för vanligt folk under krigstiderna. Vilka vet idag att Skåne efter 1658 var plats för etnisk rensning i stil med vad som förekom på Balkan nyligen?

      Radera
    2. Åh, just om detta hörde jag en superintressant föreläsning för många år sedan, i något nordiskt sammanhang. Föredraget hette "Den berättade gränsen" och handlade om hur man med alla medel byggde upp en vi och dom-känsla för att införliva tidigare danska landskap med Sverige.

      Radera
  5. Nog läste jag historia i skolan men minns ingenting, att läsa böcker med historiska perspektiv är jätteintressant. Kunskapen fastnar för att den hamnar i ett sammanhang man kan identifiera sig med kanske? Härliga lästips! Sanning med modifikation blir jag nyfiken på. Lördagstemat har redan sprängt den gedigna läslista som redan låg och väntade :-/ Ha en härlig sommar i böckernas värld Olga-katt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna, jag önskar, dig detsamma!
      Nej, skolundervisningen i historia lyckades verkligen inte ge något sammanhang!

      Radera
  6. Spanaren tar över decembertemat.
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Många bra läsartips här också och tack för det :-)
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  8. Oj, är jag den enda som hade en engagerad lärare i historia - som drillade oss i "nutidshitoria" (mer än jag var intresserad av).
    Margaretha
    i blåsten

    SvaraRadera
  9. Här kommer en liten samlingskommentar för månadens fyra sista teman. Pga. datorstrul kommer de alla på en gång:

    Sommarläsning: Nickar igenkännande om högarna med saker jag ska läsa, både böcker, tidningsartiklar osv. Tror aldrig jag kommer ”i kapp”, men det är väl också lite av charmen. Själv kompleterade jag när jag gick i gymnasiet (vilket av naturliga skäl var en del år efter din skolgång) och läste en frivillig kurs i nutidshistoria; om allt som hände efter just omtalade 2:a världskriget. Det känns som om det gav en bra stomme till vardagslivet. Jag kan inte alls sätta mig i svägerskans skor, som inte hade en enda historielektion under hennes alla grundskoleår i Grönland (tur vi fick flyttat och fått Sonen i annat, bättre skolsystem…). Det förklarar trots allt mycket av det som också händer i dag. Sedan skulle jag bara ha följt mitt hjärta och också satsat på en utbildning inom historia, journalistik osv. istället för att välja det jag hade lättast för, dvs matte osv. så att jag blev ingenjör, men det är visst en helt annan historia…

    Fotografera: Ja, det kan också bli för mycket av det goda, med vardagsbilderna på FB. Själv har jag en bekant mamma som stolt visar foton av sina barn i olika åldrar sittande på pottan/toan rätt som det är; ett par gånger även med en bild av det fasta resultatet efteråt. Känns inte som om barnen kommer tycka det är fullt lika roligt om några år… Då var dina bloggfoton definitivt mångt mycket trevligare!

    Museer: Jag måste erkänna att jag tillbringat alltför lite tid i och omkring Malmö och Lund. Mest har jag varit där i väntan på nästa tåg/buss. Har sedan tidigare ett par längre reser löst planerade med mina killar till Norrland samt nordvästra Svealand, i mitt långtidsprojekt att introducera dem till Sverige. Tror dock nu jag bestämt måste klämma in minimum en vecka södra Skåne också, kanske i kombination med Gotland, innan Sonen blir för gamma för att hänga med. Av dessa är det just denna del av Skåne som också kommer att vara mer eller mindre ny även för mig och då låter ju ditt tips inte helt fel!
    Och det där med kanter förresten. Minns så väl min mammas rädsla när vi puttade henne i rullstolen längsmed kajkanten. Då skrattade vi barn bara åt det – hon som väckt upp på havet. Nu, som vuxen förstår jag henne dock i allra högsta grad, hon kunde ju inte själv styra det på något sätt eller göra något om något skulle gå snett (jag fick själv ”kantskräck” efter att Sonen kom in i mitt liv, inte för egen del, men ser jag honom stå bara i närheten av en kant av något slag vill mina knän vika sig under mig).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärtligt välkommen till Malmö och Skåne! Vill ni ha en guide så vissla!

      Radera
  10. Tänk att Astrid Lindgren hade ett så sorgligt liv på många sätt. Det framgår av "Denna dagen ett liv". Och hela livet hade hon dåligt samvete för Lasses start i livet!!
    Jo jag läste massor om Kina men som min man sa "Det behöver struktureras bättre!

    SvaraRadera
  11. Tittar in, kanske ett nytt inlägg, så gör du annat vettigt roligt och gott hoppas jag! Glad midsommar önskar jag dig!

    SvaraRadera