lördag 27 juni 2009

Hjärngympa

Somliga spel innebär hjärngympa.
Mah Jong gör det definitivt! En kompis och jag spelade i flera timmar - så gott vi nu kunde med mina nya kunskaper och hennes avdammade från förr. Risken är att det blir beroendeframkallande! Jag har fler sittningar inbokade med pappa Lu för att få de regler som används i hans kretsar i Kina inbankade i skallen. I alla fall ett antal av dom, det tycks finnas ett oändligt antal. Om man letar på nätet hittar man ett antal varianter och det framgår att folk måste komma överens om vilka regler som ska gälla. Det finns mycket intressant om Mah Jong på nätet, bl a om ett Mah Jong-museum i USA med massor av bilder på spel och brickor.
Rean i byn har gått igång. En hel del damer bläddrade bland godbitarna under förmiddagen, somliga medförande rätt motvilliga äkta hälfter som förmåddes prova herrsortimentet som skall utgå och därför hade väldigt fördelaktiga priser. När de stackars männen var klara kunde de dra en lättnadens suck och uttåga ur butiken och låta sina hustrur övergå till att förse sig själv. Själv kom jag inte ens på idén att be min hälft komma med - det hade varit lönlöst.

Jag har idag gett upp en länge förd tyst protest. Efter att ha läst om myndigheternas hot om vad som kan hända hästar utan pass(!) efter den 1 juli har jag insett att min protest varit förgäves. För ett antal år sedan bestämdes att alla hästar ska ha pass men jag förstod inte vad min häst skulle ha det till och gjorde ingenting åt det. Min nu 22-åriga häst ska i alla fall äntligen förses med pass à SEK 2000. Hon ska inte resa nånstans, hon ska inte tävla, hon ska inte säljas och hon ska inte bli mat men pass måste hon ha! Hon har registreringsbevis med stamtavla sen hon föddes och det ska skickas in tillsammans med en id-beskrivning utfärdad av behörig person för att bytas mot ett pass. Där ska skrivas in alla mediciner hon möjligen får i framtiden - vad med dom hon redan fått under sitt 22-åriga liv??
Jag kan förstå om man inför nya regler för nya föl som föds efter viss datum, för hästar som reser och tävlar och inför försäljning, men för en gammal häst som inte ska nånstans - vad är det för vits? Har reglerna om hästpass haft nån verkan på de vidriga slaktdjurstransporterna över Europa? Jag tvivlar. Men man får kanske vara tacksam att hästar i alla fall inte behöver ha de stora id-brickorna i öronen som kor måste ha!

2 kommentarer:

  1. Oj! Hästpass! Det lät ju inte så kul. Håller med om att jag kan förstå ifall man vill införa nya regler på nya hästar men att ALLA ska ha detta oavsett verkar konstigt!
    Trist.

    SvaraRadera
  2. EU hittade på hästpass 2002 redan och det var "obligatoriskt" från början. Men jag har aldrig förut sett att fanns några påföljder att inte skaffa det för gammal redan registrerad häst. Men från 1/7 2009 kan ägare åtalas och hästen avlivas om man inte har pass! I inkonsekvensens(sic!) namn behöver Malena inte chipmärkas....

    SvaraRadera