söndag 31 januari 2010

Vintervägar



Man behöver inte vänta på sådana här löpsedlar när man ska ut på vägarna. Jag har numera gjort till vana att gå in på vägverkets hemsida och kolla läget på vägarna via den avancerade kartan. I morse steg jag upp vid 7-tiden för att en stund senare ge mig iväg till efterlängtad övning i kinesisk kalligrafi en timmes körning hemifrån, delvis på småvägar. Men kartan över min tilltänkta väg samt ett tätt snöfall utanför fönstren gjorde att jag ringde återbud. En ny titt på vägverkskartan styrker mig i beslutet, flera olyckor med flera fordon inblandade rapporteras från trakterna. Suck. Det förvånar mig inte ett spår. Så som man ser medtrafikanter bete sig är det konstigt att inte fler olyckor sker. Just på sistone har jag ett flertal gånger kört in på en parkering längs vägen och släppt förbi den korkskalle som legat bakom alldeles för nära. Då blir det lätt harmonika-sammenstød, som dansken säger, med ett antal nyskördade pisksnärtsskador  allra minst.

Jag återvände till horisontalläge ett tag till i morse, det kändes snopet men inte helt fel. Varför sover man alltid som bäst i "fel ände"? Det gör i alla fall jag.  
Sen var det tid att skotta uppfarten igen för att därefter belöna sig med en kopp gott te.

2 kommentarer:

  1. Men nu räcker det väl med snö i alla fall! Till och med jag som bara behöver se det på bild tycker att det börjar bli dags att den smälter bort!

    SvaraRadera
  2. Carina:
    Det tar nog några veckor till, men nu börjar man ju längta efter våren!

    SvaraRadera