onsdag 7 juli 2010

Brist på självkritik

En minister har avgått med omedelbar verkan. Jag sörjer inte över att just Littorin försvinner från arenan, jag gillar inte hans politik och destruktiva tilltag under de gångna åren. Men jag känner med honom som människa och jag förundras över att inte en enda journalist jag hört uttala sig och analysera avhoppet under dagen klart och tydligt beklagar de snuskiga metoder medlemmar i deras kår tar till mot barn till kända personer. Det är ju inget nytt, vi har sett det förut och kommer att se det igen.
Jag tycker journalistkåren borde göra en rejäl självsanering och göra klart vad som INTE är tillåtet. T ex att försöka intervjua barn om t ex föräldrars ekonomi eller sjukdomar, belägra folks bostäder och smygfotografera in genom fönster.

Några journalister har beklagat att det gått till som det gått till men ursäktat det med att det ju är tävling om att vara först med "egna" nyheter.
Men det finns inga ursäkter för detta omoraliska beteende. Enligt min åsikt borde dylika tilltag vara anledning till uppsägning från den tidning man jobbar på. Barn ska inte behöva psykiatrisk behandling
p g a korkade journalisters totala avsaknad av omdöme.

6 kommentarer:

  1. Du säger precis vad jag tycker!
    Lyssnade nyss på Studio Ett, där visserligen ett par journalister, sa att det inte fick gå till så - men det var väldigt lamt, och man kunde inte förstå vilken tidning som gjort så. Själva var de och deras tidningar snövita.
    Jag tyckte att de bagatelliserade det hela.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha:
    Precis! Det hörde jag också och blev rysligt besviken på Rakel Chukri som brukar kunna bättre än så.

    SvaraRadera
  3. Håller med. Jag lyssnade inte till Studio Ett, men Uppdrag granskning från Almedalen såg jag. Och det var samma lama försvar från journalisterna. Dåligt tycker jag.

    Det är väl egentligen bara en gång jag tycker det var rätt att gå och ringa på dörren så där, och det var affären med Laila Frejvalds och hennes bostadsrätt. För det tyckte jag var så uselt gjort av henne att det var något alldeles makalöst.

    SvaraRadera
  4. Marianne:
    Jag tycker inte ens det var OK, faktiskt. Att ställa henne mot väggen på "neutral" mark är helt i sin ordning men inte att göra så gott som hemfridsbrott. Sen vet jag andra som mot sin vilja och övertygelse tvingats att gå med på att ändra till bostadsrätt för att inte bli hyresgäst hos grannar som blev väldigt otrevliga mot dem som inte ville. Alternativet var att flytta. Vi vet ju faktiskt inte hur det var med Freivalds i det fallet.

    SvaraRadera
  5. Det är helt oförsvarligt för journalister att ge sig på barn, tycker jag också. Kunde väl lagstiftas om det likaväl som att reklam för barn är förbjudet på TV!

    Sen undrar man ju hur någon kan sitta och fatta viktiga beslut om Sveriges väl och ve när han/hon har så trassliga familjeförhållanden privat... Om barnen är så stora att de kan svara i telefon borde de väl själva kunna avgöra hur de vill bo, undrar man ju. Men man ska egentligen inte uttala sig i frågan när man inte vet någonting om vad som ligger bakom.

    SvaraRadera
  6. Musikanta:
    Jag hörde i radio sen en intervju med Christina Axén-Ohlin (heter hon så?) som berättade att när journalister inte fick tag i henne så ringde dom hennes barn! Hon undrade varför det anses vara OK att göra så mot politikers barn; dom skulle ju knappast göra det mot en företagschefs barn. Inte skulle nån murvel ringa till Svanbergs barn och fråga hur det känns att pappa seglar när när det rinner ut olja i Amerika.
    Det där med att vara stor nog att svara i telefon är nog relativt idag när åttaåringarhar egen mobiltelefon...

    SvaraRadera