fredag 28 september 2012

Galleri Fredag

Förra veckan ville Annika att vi skulle visa Skördetid och denna veckan är det Höstkänsla i galleriet. På många sätt sammanfaller de två begreppen hos mig men idag lutar jag åt den mera döende delen av hösten, dvs vissnandet, det tilltagande mörkret och den fallande temperaturen.

Längs entrésidan vissnar nu strutbräken. En tid står de i vackra färger innan de segnar ner mot marken. Då klipper jag bort dem, låter de dekorativa sporgömmena stå stolta kvar och till våren kommer det små vackra spiraler som vecklar ut sig i all sin glans på nytt.

Paradisäppleträden tappar bladen och de flesta äpplena har redan fallit; ett ensligt äpple sitter kvar och lyses upp av kamerablixten i nattmörkret. Och mörkare och mörkare blir det tills det vänder strax före jul...

Jag har redan användning för den tunna dunjackan och längre fram blir den bra under en skaljacka när det regnar.
På hemvägen från yogan i kväll regnade det lätt och en uggla skrek i mörkret. Visst gav det höstkänsla! Men jag hoppas på flera fina dagar med vackra höstfärger i skogen och hög luft.
Kanske redan i helgen.
En komplett lista på gallerister hittar du hos Annika!

17 kommentarer:

  1. Absolut höstkänsla i dina foton. Håller tummarna för fler vackra höstdagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det regnar i dessa dagar behövs de tummarna!

      Radera
  2. Jodå, skördetid och höstkänsla flyter in i varandra. Verkligen.
    Hösten är ju vemodig också, så dina bilder passar bra.
    Ugglor älskar jag, både riktiga och de jag har i massor hemma som prydnad.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det samma!
      Ugglor är kul med sina speciella ansikten och absolut tysta flykt.

      Radera
  3. Här vissnar allting i rasande fart just nu. Skördefesten var i rättan tid med tanke på skönheten. Regnet består:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu regnar det, minsann. Men jag slipper ju att vattna Terttusarna....

      Radera
  4. Nu har vi den värsta delen av hösten framför oss - i alla fall känner jag det så. Jag gillar inte mörkret.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan vi vet ordet av är det advent med all belysning och det är väl inte så illa?
      Tack!

      Radera
  5. Vilka härliga färger på strutbräkenfotot!
    Vi har varit på utflykt i omgivningarna idag och jag har varit helt euforisk inför alla färger i naturen. MM skulle titta på några intressanta vägstenar med verser inristade av en bonde i början på 1920-talet. Det blev en hel del foton vid sidan av stenarna...

    Solen kom fram ur molnen då och då och gjorde träden ännu vackrare. Träden i min nya header är mina "egna". De har självsått sig och har växt så här mycket på knappt 5-6 år.

    Har köpt mig en ny täckjacka som jag ska inviga i morgon när det är Kulturnatt i Norrköping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får litet solglimtar mellan skurarna men det är bra blött just nu. Lönnarna står som flammor bland det som ännu är grönt, jättevacjkra. Är det lönnar du har?

      Radera
  6. Fina bilder!
    Mörker och kyla... vissna löv faller till marken... kura skymning och bara få vara hemma! Tycker faktiskt om hösten! Ger lugn och ro! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog är det mysigt att sitta i skymningen och koppla av en stund.
      Kram tebaks!

      Radera
  7. Fina monsterjackan! : ) Jag funderar på om jag kanske behöver lite såna där bräken sedan i alla fall. Bra att ha så där som du har där takkanten sticker ut. Men det blir en senare fråga. : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till våren kan vi diskutera bräken.... Hör är gott om dem.

      Radera
  8. Japp nu börjar det bli dags för varmare kläder. Nu känns det som om hösten har kommit på riktigt.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Tack, den har döpts till monsterjackan av Marianne i Älmhult pga reflexen. Och använts flitigt hela hösten, den har blivit en favorit.

      Radera