söndag 11 mars 2018

Veckans rubrik: Lopp

Intresset att blogga över veckorubriker är lågt och Musikanta och jag tänkte att en paus var på sin plats. Då hojtade det till i Livsrummet och så kom det rubrikförslag för mars. Veckans är lopp.

Lopp kommer av löpa, förstås. ”Han lopp åstad” säger ju ingen spontant idag, det blir ”han sprang iväg” på nusvenska. Men löpa gatlopp får man fortfarande göra, liksom springa maratonlopp eller åka Vasalopp. 

En som fått löpa gatlopp på sistone är Gudrun Sjödén, en av mina favoritklädskapare i många år.  Hon uttalade sig i en intervju i SvD på ett arrogant och nedsättande sätt om kvinnor som ”gnäller” över låg pension och hon tycks mena att man har sig själv att skylla om man väljer ett yrke med låg lön, stannar hemma för länge med barn, bakar bullar och är så bekväm att man vill gå hem kl 16. Enligt uppgift har hon fått läsa intervjun och godkänt den före publicering. Därför känns den ursäkt hon publicerat litet klen och till intet förpliktigande. Hon har också fått kritik för att inte ha ingått kollektivavtal med facket för sin personal och motiverar det med att det inte behövs eftersom hennes anställda ändå har bättre avtal än så. Men inget hindrar en arbetsgivare med kollektivavtal att ge sina anställda bättre villkor än avtalet säger. Dessutom ska ingen inbilla mig att någon i hennes personal aldrig skulle ha behövt stöd av sin fackförening som skulle kunnat hänvisa till avtalet i t ex arbetsmiljö- eller arbetstidsfrågor. Nej, hennes vägran förefaller mig ideologisk och gammaldags. En god patron sörjer för sina underlydande!

Jag blev grymt besviken på Gudrun Sjödén, inte minst för att hon verkar så tondöv och aningslös. Jag tror att hon inte alls förstod eller ens nu förstår hur elakt och sårande hon uttryckte sig i intervjun. Sen dess har jag lyssnat på både hennes sommarprat och söndagsintervju och även där framgår hennes åsikter men ingen lika obehaglig arrogans. Hon har haft chans att pudla på ett mycket bättre sätt och har naturligtvis fortfarande chans att teckna kollektivavtal. Det skulle vara en snygg gest och sannolikt ge fler kunder.

Fortfarande tycker jag om hennes kläder och jag har fått uppfattningen att hon låter sy dem hos mindre familjeföretag som hon har långvarig kontakt med och själv besöker, inte i stora slaveriliknande fabriker. Även inriktningen på ekobomull och andra ur miljösynpunkt hållbara material och återvinning är positiv. Syntetmaterial är minimalt förekommande. Hon står fri från tillfälliga modenycker och trender men plockar fram variationer som varar länge. Man kan komma med sina begagnade  kläder till butikerna och få hyfsat betalt för dem och sedan säljs de i butikerna igen som ”vintage”, vilket tycks vara populärt. Det har i debatten framförts att kläderna är dyra och det är de kanske om man jämför med HM men inte om man jämför med t ex Marimekko.

Man får vanligen inte veta så mycket om företagares personliga åsikter men just nu vet vi att en undrar vad fan han får pengarna och han är säkert inte ensam. Det gatlopp han fått springa är rätt välförtjänt.

Jag tänker i alla fall ta en paus från Gudrun Sjödéns butiker ett tag. Jag har flera andra favoriter. Inte minst Maxjenny och hennes mamma, Margareta Forslund

Och ny symaskin. 


                                                                                                                            

17 kommentarer:

  1. Jag tillhör också gruppen som uppskattar Sjödéns kläder, fast jag länge varit kritisk till hur flitigt hon strösslar med pappersreklam samtidigt som hon hävdar att hennes företang tänker ekologisk i alla led. Den där intervjun måste jag ta och läsa. Har hittills bara läst OM den. Men om hon sa att den som prioriterar barnen framför jobbet och därför får sämre pension har hon ju alldeles rätt ... ok ska läsa, har tidningen här nånstans.

    SvaraRadera
  2. Passade på att titta in hos Maxjenny - lite dyrt, va??? 3400 spänn för ett par brallor är över min smärtgräns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även min! Det är rea som gäller!

      Radera
  3. Jag hör också till dem som gillar Sjödéns kläder - men jag hör ju också till dem som får skylla mig själv för att jag inte har råd att köpa dem. Men visst är det god kvalitet, då plaggen jag har, har hängt med i många år.
    Vi är nog rätt många som känner oss besvikna eftersom hon förefallit så bra.
    Margaretha
    som inte skulle
    ha något emot
    den röda jackan
    ovan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den röda jackan är från Margareta Forslund.

      Radera
  4. Det är ju en evinnerlig tur att Gudruns kläder är bättre än hennes kritiserade åsikter. Jag har inte läst något själv men förstår att du är uppdaterad. Jag äger inget plagg av Gudrun S. men har alltid beundrat dem.
    Jag läste i Musikantas kommentarsfält att ni, du o hon, har tagit beslut att hålla upp med temarubrikerna. Roligt att det fortsätter lite grann i alla fall. Jag stiger av Veckans rubrik, men följer gärna med i marginalen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu försöker vi med livsrumsteman, sen får det bli paus!
      Nog blev man besviken på Gudrun Sjödén så även där blir det paus.

      Radera
  5. Jag har aldrig haft råd att köpa kläder från Sjödén, men jag tycker de är snygga. Jag tillhör ju dem som själv tog hand om mina barn och haft dåligt betalt som kommunanställd ... men gnäller gör jag inte, utan rättar munnen efter matsäcken.
    Jag tog en paus från Veckans rubrik, p.g.a. att det var så dålig respons bland övriga deltagare. Känns helt OK att lägga ner faktiskt - i alla fall drar jag mig tillbaka och lämnar temat ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone får det bli paus! Så får man själv komma på om man vill blogga om nåt. Annars har ju Facebook och Instagram tagit över mycket.

      Radera
  6. Nu har jag läst (hela) den där famösa intervjun. Jo, hon uttrycker sig väldigt klumpigt, det går inte att bortse från. Även om man kan föreställa sig vad hon egentligen menade. Kanske. Får anta att hon ångrar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror, som sagt, att hon helt enkelt inte förstår hur elakt och sårande hon uppfattas. Hon har ju rätt till sin åsikt, som vi alla, men det är inte smart att förolämpa kunder. Särskilt som hon berömmer sig över sina fantastiska hjärnhalvor och sin enorma erfarenhet.

      Radera
  7. En väninna skickade en länk till Expressen där Marianne Lindberg De Geer skrev om Gudrun S. häromdagen.
    Ifall ni inte sett det hittar ni artikeln här.
    https://www.expressen.se/kultur/vi-koper-det-inte-gudrun-sjoden/?utm_campaign=social_sharing&utm_medium=link&utm_source=facebook
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har sett Marianne Lindberg de Geers krönika. Jag håller med henne utom att hon ju inte gillar kläderna. Chacun à son gout. (Vet inte var jag har circumflexet)

      Radera
  8. Jag har inte hört intervjun, som förvånar mig eftersom jag alltid har trott att hon var lika trevlig som sina kläder. För många av dagens gamla fattigpensionärer fanns det inte något annat alternativ än att vara hemma med barnen eftersom det inte fanns någon barnomsorg utom för de mest utsatta, ensamstående mammorna. Det fanns också änkepension och underhåll från mannen som kvinnan fick om han ville skiljas från henne. Allt sådant är ju borttaget nu. Men även om man inte delar G Sjödéns uppfattning så är ju hennes kläder både trevliga och inte särskilt dyra, enligt min mening. Man får väl skilja på sak och person så jag fortsätter att ha hennes klänningar på mig.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart fortsätter jag att använda mina kläder från Gudrun Sjödén, jag också! Det är en annan sak att gå in i butiken just nu. Det känns inte OK även om jag känner för hennes personal som säkert inte är överbetald även om de får en krona mer än avtalets lägsta nivå. Det skulle vara snyggt om hon nu tecknade kollektivavtal som ursäkt för sina nedsättande kommentarer. Ingenting hindrar ju att hon betalar mer än avtalet stipulerar. Jag tycker inte heller kläderna är särskilt dyra, det är HM och liknande som är alldeles för billigt! Och vi vet varför.

      Radera