lördag 5 december 2009

Fredagstema : julklappstips.



Litet försenat kommer fredagstemat om julklappstips. Men jag kan ju inte tipsa om något som jag planerar att ge någon i julklapp i år - kanske någon då gissar sin julklapp och det vore ju katastrof!
Så det blir mera principiellt hur jag tänker inför julklappsköp.

Bra julklappar till dom "som har allt" är sånt som "tar slut". Jag ger gärna bort hembakade kakor och bröd eller egenhändigt gjort godis. Numera endast brända mandlar som jag är bra på att göra. Prenumerationer och medlemskap är också lämpligt - förefaller mottagaren uppskatta klappen kan den bli en följetong, annars avbryter man bara och så tar det slut.
Plantera träd i VI-skogen är jättebra och gör nytta för klimat och behövande människor och belastar ingen med onödiga - och oönskade -  prylar.

Unga familjer med gles utrustning i hus, kök och linneskåp kan man lätt hitta nyttiga klappar till om man luskar litet i god tid vad som kan behövas och vad dom önskar. Käcka frottéhanddukar, lakansset och köksredskap kan man lägga på lager i "presentskåpet" när man hittar nåt på extrapris i god kvalitet.
De små barnen behöver alltid kläder - kolla på http://cmig.blogg.se/  så ser ni vad jag gillar att köpa: rävlingar och snigelkottar, bl a.
Leksaker tycker jag är svårt och blir ofta beklämd när jag ser hur mycket sådana barn av idag har. Många leksaker tycker jag är ganska gräsliga också och då har jag ju ingen lust att ge bort dom heller. Böcker till barn känns bättre, kanske medlemskap i en barnboksklubb rent av.

Böcker är alltid en bra julklapp. Vet man inte vilken bok som passar så är ett presentkort i bokhandel jättebra.

Almanackor är ett kapitel för sig. Det är ibland en "nödklapp" och jag undrar ibland hur många almanackor folk får. Men när jag förra året gav en annorlunda julklapp till en av mina vänner klagade hon efteråt att hon inte fick den vanliga almanackan! Så i år får hon en igen. (Hon har ingen dator, haha, så hon får inget veta i alla fall.)

Bäst är när någon önskar sig något som jag kan uppfylla, gärna då med en viss frihet att välja vad jag tycker passar inom önskningen. Det tycker jag är en rolig uppgift och ett stort förtroende. I år har jag fått en önskan om ett speciellt presentkort + ledsagning och smakråd vid inköpet. Det ser jag fram emot!

Eftersom jag sysslar med silversmide har jag plågat folk med en del egna alster men den kvoten får man vara litet försiktig med. Jag skulle t ex inte bli så glad för stramaljtavlor eller virkade smådukar...

Någon gång händer det att man plötsligt ser något och bara vet att DET ska jag köpa till en viss person!

Eftersom jag skickar en del klappar utomlands gäller det att tänka på format och vikt också. Portot kan lätt bli dyrare än gåvan om man inte ser upp.

Vissa år har jag lyckats göra verser på alla paket med kryptiska ledtrådar; hoppas det går i år också. De allra flesta paket slår jag själv in i vitt eller brunt papper med stämplar och klisterstjärnor på. Katterna vill gärna hjälpa till då, framför allt med att trassla till snörena.

Bilden på de fina lackade klapparna ovan har jag hittat på nätet.

Just nu ligger de flesta klapparna jag ska ge bort i jul i en stor kasse och väntar på inslagning. Några till ska köpas och någon enstaka fattas beslut om. Så panik på lille julafton blir det inte! En jul för länge sedan (herregud, nästan 50 år sen!! Usch, varför räknade jag ut det?) hade jag jullovsjobb på EPA och slog in paket som folk handlat på de olika avdelningarna. Jag jobbade till lunch på julafton och jag vill lova att människor handlade i panik! Mannen som kom med klappen till svärmor glömmer jag aldrig! Han hade kommit till min disk flera gånger och varit så tacksam att han fick fina paket men när det var svärmors tyckte han inte det var så noga längre! Då gjorde jag det extra fint, så det så!

5 kommentarer:

  1. Så mycket kloka tankar och strategier du har.

    SvaraRadera
  2. Haha!
    Vi har kommit på en jättebra (tycker VI iallafall...) julklapp till dig iår! :-)
    Och själv önskar jag mig en "uppdatering" av mitt fina halsband jag fick förra året. En "Tazo" vore super att få.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Kunde inte ha kommit med bättre julklappsköpråd själv! Jag ger inga andra presenter än böcker och träd i Vi-skogen. Förr blev det hemvävt också, men den tiden är förbi.
    Har lyckats få de flesta vänner att förstå att jag inte behöver fler necessärer eller silkeschalar..
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Fritt ur hjärtat:
    Tack för komplimangen! Jag slickar i mig...
    Saltis:
    Gud, så nyfiken jag blir!
    Jag blir glad för din önskning men måste ha smycket för att fixa det! Jag har tänkt på det själv men vet att symmetrin inte kommer att stämma direkt så jag får tänka litet annorlunda för att göra plats till Tazo. Klart att han ska med! Vi ordnar detta när ni kommer hem!
    Margaretha:
    Här blir det ju en blandning och som synes kom en önskning här ovan.

    SvaraRadera
  5. Bra tankar kring julklappar. Jag tycker det är kul att tänka ut gåvor och kan köpa en klapp flera månader innan om jag ser något som bara känns rätt. Men ibland köper jag även en del "tråkiga" men praktiska saker som folk behöver. T ex köpte jag en papperskorg till badrummet till mina föräldrar då deras varit sönder ett bra tag. Tråkigt kanske men de blev glada! Och det blev lite roligt också för min pappa hade också köpt en. Så nu har de en ny till båda badrummen!

    Håller med angående barn och leksaker. Böcker är verkligen att föredra och medlemsskap i en bokklubb är ett måste för varje barn(familj) tycker jag!

    SvaraRadera