måndag 14 december 2009

Mässfall och tågstrul

Mitt efterlängtade operabesök på lördagskvällen bvlev omintet! När jag stod på perrongen för att ta tåget till Malmö ringde iphonen. Det var kompisen, som innan hon gick hemifrån snabbt kollade sin epost. Och fann där meddelandet att kvällens föreställning av Rucklarens väg var INSTÄLLD p g a sjukdom! Döm om bådas vår besvikelse... Luften gick ur oss och var och en lomade hem till sig, dvs hon stannade bara hemma, jag körde hem till byn igen.
Tillbringade hela kvällen i silververkstan men det jag gjorde blev inte ens bra. Bara att slänga i skrotlådan och börja om.

Idag tog kompisen och jag nya tag med Malmöprojektet. Visserligen utan opera - den hoppas vi kunna se i januari, håll tummarna att vi får plats - men vi ägnade oss åt juldesign på olika torg och på Form Designcenter, god mat och flanerande. Vägen till Malmö var dock inte problemfri. Vårt tåg behagade inte stanna på på Malmö C utan man fick gå av i Lund och åka buss till Malmö. Vi kapade en buss! Jo, det gjorde vi och en massa andra, förstås! Fast det visste vi inte när vi gick på. Men chaffisen var en klok man och körde oss till Malmö C utan att knota. Han bara meddelade att det inte alls var meningen att han skulle det men gjorde det i alla fall nu när vi stigit på.

Hem blev det nästan ännu tokigare. Man bygger om hela Malmö Central för att ansluta den nya Citytunneln om något eller några år så allt är kaos och trångt och bara några få platformar som är igång. Vårt tåg fastnade först bakom ett X2000 som hade företräde och när den övermodige lokföraren skrutit med att han skulle köra in förseningen tills Lund fastnade vi bakom ett trasigt godståg strax före Lund. Och fick vänta länge på att få tillstånd att backa tillbaka till Åkarp vid Malmö, växla om och komma in på fritt spår. För att lätta upp det hela hade dessutom meddelande-automatiken gått i baklås så en högtalarröst talade hela tiden om vilka DANSKA stationer vi skulle stanna vid! Tågpersonalen lät nästan desperat när dom ropade att det visst det var Hässleholm vi kom till när jag skulle av.

Det blev billigt i Malmö. Hittade bara en enda liten julklapp till gubben som jag tror han gillar. Jag köpte den av en glad yngling i ett stånd från Designhögskolan. Vi ekonomifikade på Form Designcenter - mycket gott kaffe och lussebulle för två för 45 pix. Var får man det mer idag? OK, vi delade en lussekatt med den var i storlek som en bengalisk TIGER!

När mörkret föll i Malmö framträdde de vackra ljusdekorationerna i all sin glans. På Stortorget åkte massor med barn och ungdomar skridskor runt den jättelika granen som ändå ser liten ut bredvid det stora Pariserhjulet.



Vi stationen är det också vackert ljusdekorerat.

 


F ö lussefirade gubben och jag med SVT och Växjö Domkyrka. DET kallar jag julkonsert! Och gott om skönsjungande stjärngossar var det också. Heja, heja!

9 kommentarer:

  1. Jag blev också imponerad av SVT:s luciatåg i år. Kanon! Äntligen ett "riktigt" luciatåg på teve.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst hela din intressanta blogg, men jag har inte kommenterat mer än i början, mitten och nu, då hade det tagit för lång tid. Så nu blir jag trogen återbesökare, för dina inlägg vill jag inte missa.

    Så du är uppvuxen i Limhamn. Där jobbade jag under några år, på Ferring. Det var nog det jobb jag har trivts allra bäst på i hela mitt liv.

    Jag hade också lussefirandet på tv, vi har SVT World så vi kan se i alla fall de viktigaste händelserna på SVT vilket är så skönt.

    SvaraRadera
  3. Njese och Marianne:
    Och man se det i repris på SVT Play och njuta en gång till!

    Marianne:
    Välkommen! Var på mitten har du kommenterat? Jag har inte hittat nåt lätt sätt att leta bland kommentarer.
    Jag är trogen besökare hos dig och tycker det är så intressant att höra om dagligt liv i Kairo. Från USA är det många som bloggar men inte så vanligt från Egypten!

    SvaraRadera
  4. Jag har en inställning så att jag får mejl om alla kommentarer. Det är någonstans under Anpassa. Du kan ju be Njese när hon kommer nästa gång : )

    SvaraRadera
  5. Marianne:
    Tack för tipset! Ska konsultera njesen!

    SvaraRadera
  6. Visst var SVTs sändning från Lucia i Växjö alldeles perfekt!
    SÅ ska det se ut, och inte på annat sätt. har aldrig sett ett sådant enormt långt luciatåg förr! Och vilka röster!!
    SÅ ska en slipsten dras!
    Förresten, Olgakatt, jag har en inställning på min blogg att jag godkänner kommentarer som är äldre än en vecka gamla. Du kan ställa in det så. Vill inte godkänna alla kommentarer hela tiden (onödigt o lite trist för de som kommenterar, kan jag tycka). Men om de är äldre än en vecka är det BRA med denna funktion!
    Lycka till! Allt finns under "comment moderation".

    SvaraRadera
  7. Annika:
    Får nog be njesen om en hel del hjälp. Jag letade mig fram till "kommentarsledning" men fick sen svaret "not found on this server". Suck. Tack i alla fall, vi löser det nog så småningom!

    SvaraRadera
  8. Finns väl inget som är så frustrerande som att något är inställt när man sett fram emot det... Som t.ex. min julfest i Ringarum igår. Fast det var förstås jag själv som ställde in den p.g.a. snökaoset.

    Men vilken tur att kompisen kollade på nätet så att ni inte hann att ge er iväg.

    Resan till och från Malmö verkade jobbig, minst sagt. Men vilken trevlig busschaffis som körde er till Malmö fast han inte skulle...Dagens ros, helt klart!

    SvaraRadera
  9. Musikanta:
    Vi har bokat nya biljetter till i januari så Rucklaren kommer inte undan!

    SvaraRadera