måndag 22 augusti 2011

Malmöfestival på mitt vis

En tur med tåget till Malmö en förmiddag när det är festival och vackert väder kan vara riktigt avkopplande. Jag undviker kvällarna när det är fullt ös på musikscenerna och publiken inte längre består av barnvagnsmaffian och oss litet äldre. Men en promenad längs Södergatan, Posthusplatsen, Stortorget och Gustav Adolfs Torg var riktigt mysig bland alla stånd med langos, glass och en massa prylar man inte behöver.
Jag åt en vildsvinskebab till lunch och delade bänk med en man som valt thaimat. Antagligen bättre kryddat än mitt vildsvin som var i tamaste laget. Min vana trogen inledde jag samtal och han svarade i alla fall artigt på tilltal.

Tea Mäkipää och Halldor Ulfarsson har tippat sin Atlantis i hamnbassängen i Malmö utanför Högskolans glasfasad. Här får man en annan bild av den sjunkande civilisationen än förra året då den låg i dammen på Wanås. Konstverket visas även i andra länder och då görs huset om till ett som alluderar på det land det visas i.

Malmös blomsterutsmyckningar kan hittas på alla nivåer!

Man ska hålla koll både neråt..

...och uppåt för att få se vad Malmö kan erbjuda ögat.

Efter vildsvinet smorde jag kråset med en crepe med choklad och en kopp kaffe.

Seriekonstverk fanns litet här och där. Sara Granér är en av mina favoriter.

På väg tillbaka till tåget fick jag syn på denna skylt. Hamngatan är jag bekant med sedan ca 60 år. Den var redan från början väldigt bred för att göra det enkelt att driva boskap från hamnen till torget - det fick jag lära mig i småskolan. Men vad är Sqvalperup, tro? Enligt Wikipedia skall det en gång ha legat ett litet fiskeläge vid havet här benämnt Svalperup som sedan "romantiserats"(?) till Sqvalperup. Jaha. Det har i så fall varit en stund sen, Malmö finns dokumenterat sedan 1100-talet och varit stad sedan ca 1250.

7 kommentarer:

  1. Tack för rundturen tillsammans med dig!
    Personligen gillar jag det rostiga runda gatlocket, eller vad man kallar det. Tycker att man sällan tittar efter hur vackra de egentligen är.

    SvaraRadera
  2. Det var länge sedan jag var i Malmö (för att inte tala om Malmöfestivalen) så jag tackar också för rundturen!
    Sqvalperup var ett kul namn!

    SvaraRadera
  3. Det verkar som om Malmö ser helt annorlunda ut i dag mot när jag bodde där. Den där glasfasaden med högskolan har jag aldrig sett. T.ex. Men jag ska snart ner där, så då får jag se.

    Reklamväggen är verkligen fin. Vet du när den är ifrån?

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara hålla med om att Rejmyre glas är det finaste som finns - åtminstone här uppe i Östergötland.

    Kul att se lite andra bilder från Malmö än man är van vid.

    SvaraRadera
  5. Håller med om att festivaler avnjuts bäst under dygnets ljusa timmar :-) Jag skulle ha velat testa älgkebab, men det får bli nästa år istället! Och KUL att fredagstemat är tillbaka snart igen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Karin:
    Jag är barnsligt förtjust i gatbrunnslock själv. Det finns så mycket detaljer att se om man ger sig tid!

    Petra:
    Snart kan du ha tillfälle att visa Malmö för Sweet Pea!

    Marianne:
    Det har hänt VÄLDIGT mycket i Malmö det senaste decenniet som du kommer att upptäcka. Har ingen aning om hur gammal brandväggen med målningarna är. Måste forska!

    Ingrid:
    Rejmyre står sig bra i konkurrensen med Glasriket i Småland;)

    Lotta:
    Läste i Sydsvenskan att vildsvinsstället ertappats med en massa tamgriskött. Det var väl det jag tyckte...

    Ingrid:

    SvaraRadera
  7. Mycket trevligt med denna rundtur!!
    Har bara varit i Malmö en enda ggn och det var länge sen det.
    LÅTER ju väldigt, väldigt gott med vildsvinskebab, synd att det var tamt kryddat.
    KUL med temat igen!!!

    SvaraRadera