fredag 7 juni 2013

Galleri Fredag: Grönt är skönt!

"Maj och juni har blom i håret" står det i ramsan och medan maj är så där skir och änglalik i frisyren så har juni redan djupnat i nyanser och kontraster. Det gröna har delat upp sig i tusen nyanser och bildar den fantastiska bakgrunden till allt som blommar i naturen och trädgårdarna. Trots att det, i alla fall i våra sydliga trakter, är väldigt torrt så är grönskan verkligt saftig. Juni månads galleridirigent är Annika i vår nordliga ände av landet. Grönt är skönt är rubriken. Ack, så sant! Den som vill får följa med på en liten trädgårdstur.

Agapanthus har jag av många olika namnsorter men vad just den här vita heter vet jag inte.

Den här hör till mina äldsta och troligen heter den Afrikas Drottning. Jag började med två rötter för drygt 30 år sedan, nu har jag 12-15 krukor och delat med mig till vänner troligen det dubbla antalet vid det här laget.

Potatisen är finska Timo som jag hade för första gången förra året och fick en kanonskörd av. Det hör till sommarens skönaste gröna höjdpunkter - den egna potatisen! (Jag vet - potatisen ska vara välkupad och INTE grön!)

Grönt och gult är gullregnet.

I syrenernas tid och gullregnets månad...
Det koreanska cornusträdet, cornus kousa, är mitt älsklingsträd i trädgården. Själva blomman är den lilla gröna knubbenutten, de vita bladen är högblad som växer till sig och blir allt större och vitare tills de nästan rodnar i kanten. I nära sex veckor smyckar trädet sig men på mina breddgrader blir det bara enstaka röda bär när de vita bladen faller av. De lär annars vara goda till sylt. Den amerikanska släktingen, cornus florida, är ganska lik men blommar på bar kvist och har urnupna vita blad, de asiatiska är mer eller mindre spetsiga. Cornus florida är inte härdigt hos mig - jag har försökt två gånger...
Men krusbär är härdiga! Ni vet, "endast Sverige svenska krusbär har". Fast min buske är en finsk sort, röd Hinnonmäki, helt mjöldaggsresistent, dessutom. Supergod.

De allra flesta hagtorn i trädgårdar är förädlade sorter med dubbla rosa blommor, nog så vackra träd. Men jag ville ha ett vilt och vitt och skaffade det. Nog klår det de rosa?

Klockhyacinterna blommar sist av lökväxterna och har spritt sig över hela trädgården - det får de så gärna. Här samsas de med daggkåpan innan den blir ett tjockt täcke.

Här har de avlöst gullvivorna.
I familjen har vi firat den 6 juni med hjortfilé åt katten Olga. Hon fyller nämligen år just på nationaldagen, i år hela 15, och hjortkött är hennes livrätt.  Det värsta är dock att hon vet att finns litet till i kylskåpet och inte försummar någon chans att tala om det för mig.
Hoppas att alla ni som jobbar har fått ledigt i dag också och kan njuta av ännu minst en vacker sommardag och en skön helg!

6 kommentarer:

  1. Aha, det var därför man flaggade överallt i går!
    Nu måste jag kila ut och se hur långt mina krusbär hunnit.
    Margaretha
    som är avundsjuk
    på dina klockhyacinter,
    mina blommade bara
    ett par år, innan de
    sa tack och farväl

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det koreanska cornusträdet är en favorit. Spännande och vackert. Och visst är det något visst med grönt och vitt ihop. Den vackra vita kransen med hagtornsblom är så fin!

    SvaraRadera
  3. Gudagott allting!
    Här har vi bakomlidretkrusbär i år....framför växthuset. De ser verkligen fina ut, så det är inte enbart i Sverige krusbären finns:)
    Klockhyacinter har vi här också, mindre i år än tidigare.
    Gullregnet är jättevackert!

    Tack från en som har tilldelats agapanthus av dig:)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin dogwood du har där.
    Vi har en senare sort som blommar just nu också. Den "vanliga" blommar ju tidigare, den maffigare sas. Den här senare är vacker den också.
    Älskar dogwoods, det är bland det vackraste jag vet.
    Ah, där har vi Bluebell, den heter alltså klockhyacint på svenska.
    FIN!!
    Grönt är skönt!

    SvaraRadera
  5. Åh, vad mycket fint du har i din trädgård!
    Det är en härlig tid nu och visst är grönt skönt!

    SvaraRadera
  6. Grönt och fint hos dig nu. Just den här årstiden i Sverige är underbar.
    Kan tänka mig att Olga är extra intresserad av kylskåpet nu. :)

    SvaraRadera