onsdag 26 augusti 2009

Jag vinner ibland!

Liu Laoshi och Lu Laoshi - så tilltalar jag Fru Liu och Herr Lu - har spelat Mah Jong med mig idag. Laoshi betyder lärare på mandarin och är också ett artigt tilltal till den som är äldre (eller klokare?) än man själv. Lu Laoshi firade nyligen sin 70-årsdag i Prag dit dottern tog familjen medan mormor och morfar är i Europa. I slutet av oktober åker de tillbaka till Chengdu i Sichuan efter ett halvår i Skåne (och några kortare resor på kontinenten). Prag uppskattade dom mycket, fast inte precis den tjeckiska maten. Desto gladare blev dom den dan när dom i Prag hittade en kinakrog med både kock och meny från Sichuan.
Nå, idag spelade vi således Mah Jong på tre man hand. Och kan man tänka sig, jag tog hem flera spel UTAN att dom medvetet lät mig vinna. Det gjorde dom ju i början fast dom inte trodde att jag märkte det. Jag låtsade heller inte om nåt, i Kina är det viktigt med "ansikte".
Till spelet serverades jag ett glas hett "sommarte". Dotter J gick ett varv i trädgården och knep av ett skott här och där och la i ett glas och så hett vatten på. Jag kände bara igen lavendelkvisten men blandningen var helt sagolik - det var som att dofta på och dricka sommaren!
Lu Laoshi är ett riktigt kakmonster och jag brukar ta med några småkakor jag bakat men idag hade jag köpt från vårt konditori. Dom slank ner dom också. I Kina har folk inte ugn i sina kök så dom bakar inte hemma utan måste köpa alla bakverk. Kakor och bröd i vår mening är inte vanligt så det är klart att våra hembakta kakor är exotiskt för kineser.

Sommarvädret stannade kvar idag, det var så skönt och lagom varmt. Hoppas det blir lika fint i morgon när mannen och jag planerar en Österlentur, bla för att fylla på lagret med DaVinci bordsvatten från Kiviks Musteri och rapsoljeprodukter från Gunnarshögs gård i Hammenhög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar