söndag 8 augusti 2010

Amrisar i Göinge

I USA har man inte mycket till semester jämfört med i Sverige så det blir inte långa besök av NY-familjen. Men nu är dom i alla fall här och njuter av svensk sommar med dess varierande väder, äter kräftor och målar på stugan. Stugan, som funnits i familjen sedan början av 1950-talet och sett två generationer växa upp och nu påbörjat den tredje, ligger bara en liten bit bort från oss.
Idag var det gemensam middag här och det blev ganska mysigt att sitta i uterummet och höra regnet smattra mot glastaket. Det hade så klart varit roligare med sol och att kunna sitta ute men regnet är så välsignat i denna torka att vi var glada ändå.

Trädgården var litet slokande i vätan men mycket hade kommit bra igång medan jag var borta och en del kunde ju uppskattas genom fönstren ändå.

Agapanthus
Blyblomma
Fuchsior

Katterna fick göra oss sällskap när maten var avdukad - den innehöll bl a hjortstek - vilket både dom och gästerna uppskattade. Sonja är ett sånt kvicksilver att hon är svår att fånga på bild men Olga, som hade fått ett skrovmål i köket, la sig tillrätta hos njesen och stannade där.
Ella åt, enligt pappa, dubbelt så mycket som vanligt, särskilt såg blodkorven ut att passa damen. Just blodkorv var nämligen ett önskemål från amrisarna, annars brukar jag inte ha det som bjudmat, faktiskt. En Bamsetidning och så den åländska mullvaden gjorde också succé. Ella har själv två katter så umgänget med våra blir naturligt och avslappat.

Mullvaden får en kram!


Jetlagen hinner ikapp oss alla, ibland får man lägga sig där man kan.


Några dagar till har dom i stugan innan det bär av till Stockholm med tåget. Avvinkning kommer att anordnas. Sen ses vi i slutet av september då jag åker till NY.

9 kommentarer:

  1. Vilka agapanthus! Och så glad jag blir när jag ser att mullvaden (de finns inte här annars i levande tillstånd) från Åland blir så väl omhändertagen:D av Ella. Toppen!

    SvaraRadera
  2. Roligt besök!
    Tänk att ni satt i glashuset i regnet. ja nu kommer svamparna och regnet här.
    Ska du ut i världen igen i september?
    vilken rörlig Olgakatt! Du hinner verkligen med mycket! Jag reser mest i fantasin....men nästa vecka Haverdal Halmstad med barnbarn och deras mamma. Roligt. Havet och simstadion med varmt havsvatten...och svamp?

    SvaraRadera
  3. Karin:
    Jo, mina agapanthus är min stora stolthet i trädgården. Vi är många som gillar mullvarpen, minsann.Du måste sätta igång tillverkningen igen till vintern...

    Eva:
    Förhoppningsvis blir det svamp nu. Här har fortfarande inte kommit så rysligt många mm. Haverdal är inte fy skam, jag ska några dagar till Skummeslöv nu, det är inte så långt emellan.

    SvaraRadera
  4. Blyblomma? Jag har alltid undrat över det svenska namnet på en blomma som jag har i en stor kruka, och massor av människor har längst med husen här. Man köper dem som små plantor och de har massor av blå blommor som i klasar/bollar.
    Jag har bara ett foto, en närbild,
    http://www.flickr.com/photos/pocolococreativo/4108421533/in/set-72157621824169667/

    Är det blyblomma?

    SvaraRadera
  5. Carina:
    Nog är din bild också en blyblomma, eller plumbago som den också heter. Jag har sett stora häckar i Kalifornien med dem och jag tror att Marianne i Kairo har visat nån bild därifrån med samma växt. Här hemma är det en gammaldags krukväxt, i mitt barndomshem hade vi alltid en. Jag har haft detta exemplar i ca 15 år. På sommaren står den ute, annars inne, förstås.

    SvaraRadera
  6. Jag har försökt ha en mindre kruka inne,men de fixar inte det. Här är det också stora häckar, eller på terasser där de fullkomligt hänger som jättevågor. Min stora kruka håller på att explodera så mycket trängs blommorna, ändå sköter jag om dem, rensar, klipper ner osv. men det hjälper inte.
    De är väldigt billiga här, ses allmänt som "ekonomiblommor" just för att man kan köpa 3 stycken för en tre-fyra kronor styck, och året efter har man sin häck!

    SvaraRadera
  7. TACK för den mycket mycket GODA lunchen!!!!!! Så roligt att träffas igen!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  8. Mysigt att ha dem hemma även om det är kort. Haha, jag skrattade så åt bilden på Olga som Saltis hade lagt ut hos sig. Hon ser så förmäten ut där!

    SvaraRadera
  9. Tur att du har mycket semester/tid i alla fall så du kan åka över och träffa dem!

    SvaraRadera