måndag 30 augusti 2010

Valtider

Man kan bli trött för mindre - allt detta prat om valet. Jag fick hicka idag när det ringde från ett opinionsinstitut. Jag trodde ju att dom skulle fråga om politik. Tack och lov gällde det istället alkohol och tobak och den trevliga damen från Karlskrona och jag hade några riktigt muntra minuter kring hennes frågeformulär.

Men jag måste ju se landets snyggaste valstugor - dom i Hässleholm - och häromdagen fick jag chansen.



De olika stugorna lottades ut till de olika partierna och efter viss tid ska dom byta så att inte samma parti ska ha samma stuga hela tiden fram till valet.

Nu fanns centern i ett runt svart härbre som var betydligt mysigare inuti med en brasa i mitten.


Folkpartiet huserade i detta färggranna rum.


Socialdemokraterna finns nu i denna fantasifulla skapelse, Betald pant - Att välja väg, kallar arkitekten Lars Åke Blom den.
Baksidan har ett konstverk också.



Den här var inte så inspirerande just nu, i alla fall, med Uncle Fester som enda prydnad utanför.


Roligaste stugan denna dag var vänsterns p g a dragplåstret Henry Svensson från Rullabygget.



Henry är 88 fyllda och konstnär och vänsterns man. I alla år har han målat valaffischer och satt upp i byn. Många gånger har jag velat stjäla någon men han plockar ner dom i precis rätta ögonblicket så jag har aldrig lyckats. Ett år hade vi hans affischer utställda i konstföreningen. Den jag älskat mest av hans affischer var en som stod nära ridhuset det valåret vissa i kommunen ville sälja all mark runt Finjasjön till försvaret. Ca 30 gårdar skulle då köpas in eller exproprieras och under processen hann flera gamla bönder få både depression och hjärtinfarkt. Projektet var naturligtvis helt huvudlöst och så småningom lades istället hela garnisonen ned. På Henrys valplakat stod "Inga knektar i Mjölkalånga". Jag undrar om han har det kvar...  (Det kan dock finnas rester av ganska många knektar i just Mjölkalånga. Där stod nämligen ett slag mellan Sverige och Danmark den 26 oktober 1318. Upp emot 1000 man lär ha stupat.)

Årets plakat är kanske inte lika kontroversiella, eller? Hoppas inte alla ska stanna i Hässleholm utan att vi får se dem även på "hemmaplan". Oberoende av politisk inställning så är dessa betydligt roligare och personligare än de retuscherade varianter som annars ska hetsa upp oss.




Alla partierna vill övertala oss att just deras budskap är det rätta. De flesta amerikaner skulle anse att alla våra nuvarande riksdagspartier är väldigt vänster och att skillnaderna är hårfina. Det tycker så klart inte vi själva, åtminstone inte om man granskar de underliggande ideologierna.
När jag gick i skolan ett år i USA på 1960-talet hade vi i Sverige lagstadgad semester om 3 veckor. Det ansåg mina bekanta i Kalifornien vara rysligt kommunistiskt! Sånt är upp till var och en att komma överens med arbetsgivaren om, det var deras mening. Själv är jag glad att det sen blev mer än 3 veckor!

Jag förutsätter att alla ni svenskar som till äventyrs läser detta går och röstar! Även om vi blir så trötta på tjatet i media att vi nästan kräks. Men vi måste ju se till att inte SD kommer in i riksdagen!

15 kommentarer:

  1. Ja jag tycker det vore hemskt om SD kom in i riksdagen. Huh! Hoppas verkligen itne det sker. Vare sig nu eller i framtiden....

    SvaraRadera
  2. Så kul med alla olika valstugor. Skulle vara mycket roligare om man fick rösta på den stugan man gillar bäst:). Nu skall vi rösta först om ett år, men likaväl följer vi med vad som händer på den svenska sidan. Valet i Sverige brukar påverka valet hos oss till en viss grad.

    SvaraRadera
  3. Saltis:
    Ja, gud förbjude...

    Karin:
    Jag tror att man får rösta fram den finaste valstugan, faktiskt. Men det hjälper ju inte riksdagen, kanske.

    SvaraRadera
  4. Även vi svennar i utlandet gör allt för att inga SD ska komma in!! TVI VALE!!
    Men jösses vilka snygga valstugor!! Det var annat då jag bodde hemma, bara trötta friggebodar överallt. NU säger jag bara: WOW!!!

    SvaraRadera
  5. Absolut! Jag ska gå och rösta på söndag har jag tänkt mig. SD får bara inte komma in, det är ju en så vedervärdig tanke att jag vet inte vad.

    Fina valstugor! Används de till någonting annat resten av året?

    SvaraRadera
  6. Annika:
    Det är speciellt för Hässleholm med dessa designade valstugor. Det var ett liknande projekt förra valet också. På de flesta ställen annars är det nog samma trötta variant som du minns.

    Marianne:
    Stugorna ska säljas sedan, enligt vad jag hört. Tyvärr behöver jag ingen friggebod.

    Bra att ni röstar, Marianne och Annika! Nu tolererar vi inga soffliggare!

    SvaraRadera
  7. Vilka fina valstugor och valaffischer! Ni verkar ha litet mer klass i dina trakter. :)Jag är glad att jag inte är i Sverige - skulle nog också spy av allt valprat.

    SvaraRadera
  8. Gissar att du får din beskärda del av valfläsk när det är val i USA och Kalifornien! Det jag ogillar mest här hemma är "amerikaniseringen" av vissa metoder, t ex betald TV-reklam, dörrknackning och personkampanjer. Samt försöken att gräva upp privata "skandaler" med mer eller mindre sant underlag.

    SvaraRadera
  9. Ja dörrknackning gillar inte jag alls!
    Men era valstugor var roliga och affischerna sköna!!!!Hann du verkligen inte ta en? Det var det första jag tänkte när jag såg dem....

    SvaraRadera
  10. Eva:
    Nä, jag har aldrig hunnit stjäla nån. Men jag kom överens med Henry att jag ska komma till Rullabygget en dag!

    SvaraRadera
  11. Vilket underbart intressant inlägg om valet. Och härliga arkitektoniska skapelser till valstugor. Annat än här i Söderköping där bilhandlaren på orten, som även säljer friggebodar, måste ha gjort sig en hacka.

    Jag gillar även Henry Svenssons affischer. Slagkraftiga och påminner ju lite om den ryska konsten under den sovjetiska eran. Som sig bör...

    När min svärson var i USA häromsistens på konferens och talade om att vi hade upptill 50% i skatt på löner och dessutom moms på allt och extra skatt på bensin etc.etc.trodde de amerikanska deltagarna att han ljög. Han hade all möda i världen att övertyga dem om motsatsen!

    Jag förstår inte varför man INTE skulle rösta när man för en gångs skull får chansen att tycka något!

    SvaraRadera
  12. Musikanta:
    Visst är Hässleholms valstugor en rolig grej! Möjligen påminner Henrys affischer om den tidiga, revolutionära sovjetiska konsten då de riktiga och originella konstnärerna firade triumfer, som t ex Majakovskij inom poesin. Således innan likriktningen och den gråa "socialrealismen" blev allenarådande och alla entusiasterna åkte ut i kylan eller lyckades emigrera. Eller rättade in sig i ledet för brödfödans skull...

    Tyvärr finns det alltför många som inte röstar! Somliga tycks tro att dom "straffar" politikerna genom att skolka, andra tycker att det spelar så litet roll med en röst mer eller mindre. Båda synsätten är så klart helt fel.

    SvaraRadera
  13. Jag har knappt varit runt på stan och sett några valstugor men jag tror knappast alla är så där fantasifulla eller mysiga! Jag börjar också tröttna nu, kan inte bara valet vara över nu! Jag är statsvetare och politiskt intresserad men ibland får även jag nog :)

    SvaraRadera
  14. Anna F&T:
    Jag tror detta med designade valstugor är speciellt för Hässleholm. Ritningarna lär ha visats i Almedalen och de ska inte säljas som jag trodde, utan de ägs av olika företag som ska ha dem i sin marknadsföring sedan.
    Jag tycker det är en jättekul idé.
    Men nu kan snart valet få bli överstökat, tack.

    SvaraRadera
  15. Jag såg nog faktiskt de där valstugorna, eller an av dem i alla fall, i Almedalens i somras.

    SvaraRadera