tisdag 17 augusti 2010

Skånetrafiken har bestämt att sommaren är slut,

men det håller inte jag med om! Nog ska vi kunna suga ut en hel del till av den innan den vår de svage kalla höst tar sin riktiga början!
Men sommarkortet på Skånetrafiken upphörde att gälla i går, söndagen den 15 augusti var sista dagen. Så vännen A och jag bestämde oss i lördags för en avslutningsutflykt i budgetklass. I min "danska börs" fanns kvar två rabattbiljetter på Scandlines, Helsinborg - Helsingör eller omvänt à SEK 12,50 så vi tog tåget på sommarkortet och färjan på dessa ca 20 år gamla biljetter. Jodå, de gällde.

Det var varmt men litet fuktigt väder så vi satsade på inomhusaktivitet, nämligen Kronborgs Slott. Jag har varit där ett antal gånger men slottet tål många besök.
En gång var jag där med en rysk väninna några få år efter murens fall. Jag ville egentligen visa henne och hennes dotter Louisiana men det var det fulaste och gräsligaste dom sett! Ljuda hade invigt mig i ryskt 1800-talsmåleri som jag kommit att älska, men inte begrep jag att det var den "enda" konsten för henne. Att hon inte gillade sovjetisk "socialrealism" visste jag ju, men att övrig europeisk och amerikansk nutidskonst var så avskyvärd hade jag inte fattat. Så lätt chockad kortade jag besöket i Humlebaek och for vidare till Kronborg. DET var nåt annat! I de kungliga gemaken hänger ett antal 1600-talsmålares alster, numera ganska svartnade och medfarna men också ganska många fina gobelänger. Här fick de ryska damerna något de kunde njuta av, minsann, och jag drog en lättnadens suck.

Nu, många år senare har det visat sig att det som gjorde intryck för framtiden, det var - Louisiana. Förstås. Men eftersom det var första konfrontationen med den moderna, fria konsten var dom inte beredda på omvälvningen.

Nå, nu är det 2010 och både Kronborg och Louisiana står kvar, stadiga i sina grundvalar, var och en på sitt sätt.

Vännen A hade, så skåning hon är, aldrig varit på Kronborg. Min första uppgift, tyckte jag då, var att presentera henne för Holger Danske, som sitter och sover i Kassematterne under slottet, redo att vakna när helst Danmark råkar i kris. Följdriktigt fanns det en motståndsgrupp under kriget som kallade sig Holger Danske. Om den kan man också läsa på Wikipedia via länken ovan.


Det är riktigt mörkt i kassematterne så en egen ficklampa hade varit bra att ha med.  Ljusare och trevligare är det i de kungliga gemaken och den stora festsalen är mycket pampig, en gång var den av Europas största.


Litet pedagogik får man på köpet med bildkavalkader och årtal och med teknik kan man fixa illusioner både av fnittrande älskande i sovgemak och skuggbilder från anno dazumal med ljudillustrationer därtill.



Återbördade till nutid gick vi ut i regnet. På slottsgården var det stor uppställning för sommarens Hamletföreställningar som pågår någon vecka till. Denna gång en tysk variant med popinslag som i varje fall inte lockar mig.

Roligt var det att se det glada brudparet som kom körande på fästningsområdet i sin lilla minibil dekorerad med tyll och blommor. Dom vevade glatt ner rutan för fotografering.


En annan företeelse som tog slut i och med den gångna helgen var utställningen :and there was light i Eriksbergshallen i Göteborg. Nu fick maken och jag eld under fötterna och for till Göteborg på blixtvisit. Smart nog hade jag köpt biljetterna via internet innan vi åkte vilket besparade oss en jättekö - det var bara att segla rakt in.  Det var inte bara vi som kommit på att det var sista helgen, uppenbarligen.  Audioguiden var bra. Skulle man lyssnat på allt hade det tagit mer än tre timmar, nu nöjde vi oss med litet drygt 1 1/2. Leonardo, Michelangelo och Rafael och deras samtida i de olika italienska furstendömena under renässansen kan man förstås ägna många fler timmar åt, men man blir ju rätt trött efter någon timma på utställningar. Höjdpunkten var La Bella Principessa, den nyupptäckta Leonardo-målningen som visades bakom pansarglas.
Vi återlämnade våra audioguider och sen åt vi lunch utanför i den särdeles omysiga serveringen. Men maten var bra och kaffet gott.


Den delen av kön som syns på bilden är den lilla, den gick vid det här laget i serpentiner i ytterhallen och ut på gatan. Så det var rätt skönt att åka hem igen med även den här erfarenheten i bagaget.

11 kommentarer:

  1. Holger Danske verkar något trött för att inte tala om förstenad. Det finns så mycket intressant i den närmaste omgivningen, dit jag nog räknar Danmark, det yndige landet. Tack igen, Olgakatt, för en härlig tripp över sundet. Hoppas du far iväg på trippar fastän Skånetrafiken har "gjort slut" med sommaren. Jag vet att du lättar på vingarna snart och far till landet långt borta i väster, men även de små resorna är jätteroliga att följa.

    SvaraRadera
  2. Jojomen, jag har ju Jojo-kortet som ger 20% rabatt på alla resor.
    Man kan tycka att Holger skulle vara utvilad men man ju aldrig vad han kan behöva krafter till i framtiden.

    Det finns verkligen mycket i ens närområde, man ska ju gräva där man står!

    SvaraRadera
  3. Jag blev glad när jag läste att din ryska väns upplevelse av Louisiana mognade med åren. Det hade ju varit för trist annars ;)

    SvaraRadera
  4. Intressant att läsa om både Kronborg och om utställningen i Göteborg. Så vacker hon var, den lilla principessan. Louisiana och Arken har jag besökt, men aldrig Kronborgs slott. Visste inte ens att det var öppet för allmänheten.

    När jag bodde fem år i Lund under mina studentår och de första åren av mitt studentäktenskap, besökte vi ofta Köpenhamn. Jag har berättat om en av dessa resor i ett inlägg i februari, och du har även kommenterat detta såg jag. Det var inte konst, tyvärr, som var min dåvarande makes högsta intresse...Dagens namn var Sigfrid den dagen jag skrev det.

    SvaraRadera
  5. Haha, så roligt att ni kunde åka på 20 år gamla biljetter! Undrar vad biljetterna kostar i dag.

    Nu har ju skulpturbiennalen öppnat i Köpenhamn, så jag antar att du snart sak dit?

    SvaraRadera
  6. Marianne:
    Dagens pris för enkel resa är 31 eller 32 kr om jag inte minns fel. Vi åkte för 12,50.

    Jag vet faktiskt inte vad skulpturbiennalen i Köpenhamn är - kan inte hitta det nånstans, heller. Talade idag med en konstnär som bor i Köpenhamn och hon visste inte heller. Undrar om det är missuppfattning? Var har du hört eller sett det?

    SvaraRadera
  7. Det såg jag på nyheterna på tv. I Kongens Have ska det vara. Försöker få upp en artikel i Sydsvenskan men det lyckas inte, du kanske kan: http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1180653/I-Kongens-have-finns-det-plats-for-alla.html

    Nu hittade jag en från 2008, hoppas det inte var så illa att det var repris på ett nyhetsinslag ... Men här är den länken: http://www.aok.dk/udstilling/skulptur-biennale-i-kongens-have

    SvaraRadera
  8. Ja, Sommarkortet är en av Skånetrafikens ljusare idéer. I år köpte jag ett till dottern också och vi har utnyttjat dem flitigt. Jag pendlar året runt mellan Helsingborg och Lund och har annars sedan ungefär ett år tillbaka börjat köpa 1:a-klassbiljett. Jag var så himla trött på att alltid få ståplats eller, ännu värre, inte få plats alls och få stå kvar på stationen. Nu tvingas jag dock lyssna till det ena affärssamtalet efter det andra...och dessa affärsmän talar dessutom med mycket STORA bokstäver.

    Kronborg är fantastiskt fint! En gång när jag var alldeles ensam i den stora Dansesalen kunde jag inte låta bli att ta en liten svängom :-) Har du förresten läst " Musik och tystnad" av Rose Tremain? Delar av handlingen utspelar sig just på Kronborg slott och man får en liten inblick i livet under Christian IV:s tid.

    SvaraRadera
  9. Marianne:
    Tyvärr var nog denna biennal 2008. Fast en biennal skulle ju komma vartannat år... Men det verkar inte vara nån i år.
    Den aktuellare artikeln om haven säger ingenting om detta.
    F ö brukar jag promenera genom just denna have på väg till Statens Museum för Kunst. Tror jag skrev om ett besök där i höstas.

    Liselotte:
    Synd att inte 1:klass också har en TYST avdelning på regionaltåg. Jag brukar välja tyst kupé men får ofta påpeka för telefonörer att dom valt fel plats.
    Tack för lästipset! Titeln var okänd för mig.

    SvaraRadera
  10. Vet du vad, jag har inte heller varit pá Kronborg, trots att min farfar tom skrivit en bok som börjar just där! Louisiana däremot har jag varit pá m´nga ggr.
    Helt otroligt att dina 20-ár gamla rabattbiljetter fortfarande gällde! Skánetrafikens sommarkort är verkligen en bra idé.

    SvaraRadera
  11. Petra:
    Men då har du en fin upplevelse kvar när du är i environgerna!
    Årets Hamletföreställning fick förresten väldigt fin kritik trots att jag tyckte det lät trist. Jag vet ju inte vad jag skulle tyckt om jag sett den.

    SvaraRadera