fredag 17 februari 2012

Fredagstema: Kontraster

Musikantas libretto lyder idag Kontraster.
Jag har i flera dagar lurat på vilka kontraster jag skulle kunna illustrera. Maken och jag for söderut till Malmö idag och konstaterade att det var stora kontraster mellan snötäckt landskap här i Göingebygden och grön barmark söder om Lund.
Men jag fastnade för ett helt annat kontrastmönster.

Ett av dagens mål var nämligen Malmö Konsthall där en utställning snart tar slut. En stor retrospektiv utställning av den nu 87-årige skånske konstnären Gerhard Nordström har kombinerats med de 80 etsningarna av Goya från 1810-20 med rubriken Krigets fasor.

Med 200 års mellanrum har båda konstnärerna i sin bildkonst skildrat krigets fasor och tagit stark politisk ställning.
Goya visar kriget i Spanien under Napoleontiden och belägringen av Madrid då inte minst svälten härjade. Först 35 år efter Goyas död visades etsningarna offentligt; tidigare var det alltför farligt stoff.

Nordström reagerade starkt mot Vietnamkriget och jag såg hans målningar redan på 70-80-talet och berördes starkt av dem. De är inte ett dugg mindre aktuella idag, liksom inte heller Goyas etsningar har tappat sin aktualitet. Dessvärre.

Picknick i det gröna....











...men det är inte hela bilden....

Goyas etsning visar den välmående franske officeren som menar att de svältande tillhör en annan ras.
Ett annat återseende i Malmö Konsthall var den installation av Gerhard Nordström som ingick i utställningen Döden i Ystad som pågick en hel sommar för drygt 10 år sedan. Ett flertal museer och institutioner i Ystad deltog och det var oerhört intressant. Nu hade man återskapat en av installationerna från Ystad Konstmuseum och den passar också in i kontrasttemat. Rubriken är De älskade alla Mozart.


Tänkvärda kontraster.

Fredagsbloggare:
Nilla, Desiree, Annika, Erica, Saltis, Musikanta, Inga-Britt, Helena, Olgakatt, Pettas, Lotta, Cecilia, Åsa, Gnuttan, AnnaAnna

NYKOMLING!!!
Karin

7 kommentarer:

  1. De här kontrasterna var jag inne på också från början, skillnaden mellan fattiga och rika, svältande och mätta men så blev det något annat istället....
    Jag har kommit på mig själv att jag ser framemot dina konstbesök i Malmö
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Viktiga bilder. Den med Mozart har jag inte sett förut. Otroligt effektiv. Kul detta med fredagstemat och spännande att se de olika tolkningarna!

    SvaraRadera
  3. Tänkvärda bilder som berör ! Kul du hittade min blogg så jag hittade din :) Ha en fortsatt fin lördag !

    SvaraRadera
  4. Säger som Saltis - starka bilder. I den otäcka bilden om picknicken är det verkligen fråga om kontraster i en och samma bild - det är därför den är så chockerande tror jag.

    Intressant att läsa din tolkning av temat och framför allt att du hade temat i tankarna när du såg utställningen. Men man hade naturligtvis inte undgått att se kontrasterna ändå...
    En skön fortsättning på helgen önskar Ingrid, som gärna hade varit med och sett utställningen.

    SvaraRadera
  5. Talente Bilder som verkligen visar kontraster.
    Jag är rätt tagen av både picknick bilden och etsningen...

    SvaraRadera
  6. Talande ska det stå...
    Måste förstora upp bilden a picknicken i det gröna så att jag kan se den bättre..fascinernande..

    SvaraRadera