onsdag 6 april 2016

På tågtur i Europa

Många av mina resor har har jag företagit långt bort på andra kontinenter men man ska ju inte glömma sin egen närmaste omgivning. I år har jag utforskat både Sverige och andra delar av Europa. Senast gjorde jag en kulturresa med tåg i södra Frankrike och Piemonte.

Resan startar redan i Hässleholm med Öresundståget till Köpenhamn och fortsätter vidare mot nattåget i Hamburg. När vi steg av i Basel hade vi redan bytt tåg 4 gånger och innan vi vid lunchtid var framme i Besançon ytterligare 2 gånger.
Besançon har romerska anor och ligger mycket vackert vid en krök av floden Doubs. Trots att det inte alls var säsong för flodbåtarna hade vår reseledare, Frank Stenvall (tåg- och övrig kulturnörd, samt bokhandlare) från Malmö, lyckats ordna en tur för bara oss 13 personer. Man passerar ett antal slussar och inte minst en spektakulär tunnel under kastellet så att man gör ett varv runt den gamla staden med vackra vyer.

De flesta slussarna var handvevade!

Tunneln under berget hade även gång- och cykelväg. Bra genväg!

Resans engelske deltagare och jag delade intresse för vackra "chimney pots", något jag annars mest sett i UK.

Bland kändisar födda i Besançon framstår nog främst Victor Hugo,

men även bröderna Lumière nämns, och deras respektive födeleshus är noga utmärkta.

Marcus Aurelius hedras i denna triumfartade valvbåge från 200-talet f.Kr. och påminner om stadens romerska förflutna.

Med gångavstånd till järnvägsstationen från hotellet var det lätt att nästa morgon fortsätta till nästa anhalt, Lyon.
Lyon är med sin befolkning på ca 1/2 miljon Frankrikes tredje stad efter Paris och Marseille. Staden ligger där Saône rinner ut i Rhône men vilken av dem vi korsade när vi gick över bron mot lunchen i gamla staden vet jag inte.
Efter lunchen kommer vi att åka bergbanan upp till Fourvière där en katedral tronar på toppen.

När vi korsat floden var vi inne i den gamla staden med sina gränder.

Hos Grand-Mère åt vi lunch i sällskap med denna fluffiga varelse.

Med katedralen precis bakom ryggen har man en magnifik utsikt över de nyare delarna av Lyon.
På kvällen begick sällskapet resans första opera, La Juive (Judinnan) av Jacques-Fromental Halévys från 1835. Operahuset som är från 1831 byggdes brutalt om 1993. Utsidan är bevarad men påbyggd uppåt. Av insidan är bara en glittrig foajesalong bevarad. Resten, entréfoaje och salong är kolsvarta och fruktansvärt fula. Man skulle nästan behövt pannlampa för att orientera sig. La Juive är en fransk grand opéra men både den svarta salongen och den svarta byggnadsställningen till scenografi tog bort det mesta av den känslan. Däremot var kvällens sopran en stjärna och den stora behållningen.

Några av resans deltagare i den enda vackra salongen på Lyonoperan

Så här såg operans fasad ut när vi efter 4 timmars föreställning traskade hemåt till hotellet.
Från Lyon åkte vi följande dag snabbtåg (300 km/tim) till Marseille på 1 timme och 50 minuter, men fortsättningen på resan berättar jag om en annan dag!

1. Tack, Olgakatt! Du tycks vara extremt kulturintresserad och ha mycket ork! Psyke och fysik hör ofta ihop, så underhåller man det ena fungerar nog det andra. Lysande. Vet näst intill ingenting om opera, men lyssnar gärna på Puccini i La Bohème och inspelningar med Pavarotti ibland. Annars är det gammal jazz-me-blues som gäller och Billie Holiday, Gerry Mulligan, Oscar Pederson och Elsa Fitzgerald är några favoriter. Är också lite av anglofil då jag tidigare var gift med en engelsman och har bott både i W Hartford, Connecticut, USA och London och Old Heathfield i Sussex. Beundrar din kraft och alla dina intressen som du håller i gång. Inte så många som har den kraften. Roligt att se bilder från din senaste resa, så härligt ni ser ut att ha det!

1. Jazz kan även jag njuta av men opera är nummer ett på min musiklista. Visst är jag en kulturtant! Som panschis odlar jag min själ och min trädgård.

2. Vilken fantastiskt mångsidig resa. Vad kul att få vara med på ett hörn! Och att åka tåg är ju ett rent nöje bara det. Ska bli spännande att följa fortsättningen.

1. Jag begick ju premiären för sett sätt att resa förra året och det gav mersmak!

3. Tåg genom ett annat land med andra vyer är verkligen roligt. Inte för att jag är så berest, men jag älskar tågresan från Manchester till Leeds där dottern bor bara för att det är så roligt att se det engelska landskapet med alla hedar, kullar och små tegelhus. Vilken härlig resa du verkar ha haft!

1. Jag tycker också mycket om att betrakta landskapet från ett tåg- eller bussfönster. Det kan verkligen bjuda på kontraster. Ibland går ju järnvägen längs baksidor av rätt ruffig bebyggelse och ibland rena idyller.

4. Så denn ja, som dansken sa´. Nu har jag också, sent omsider, kastat mig ombord på tåget.
    Och båten förstås som tog oss med via handvevade slussar och genom tunnel med cykelbana. Jag har också njutit av de vackra chimney pots-en och ätit middag i Lyon med en fluffig varelse :)
    Så på allt detta förmodligen också njutit av operan som jag inte alls kände till förrän nu.