tisdag 15 november 2016

Äntligen kom den i jorden - nästa års vitlök.

Efter en ovanligt kall inledning av november som gjort det omöjligt att sätta vitlöken den vanliga tiden, första veckan i månaden, så blev det äntligen tö. Dessutom regnar det. Ändå är det översta jordlagret fruset så det var rätt jobbigt att bryta genom det för att få ner löken i mjuk jord. Hoppas regnet töar upp all jord ordentligt den närmaste veckan så att lökklyftorna mår bra.
Nu är det bara att vänta på nästa sommar och hoppas att det blir drygt 100 vitlökar att skörda. Samt att mina fingrar och tår blir varma igen.




8 kommentarer:

  1. Haha, ni måste äta mycket vitlök! Men visst, det är ju väldigt nyttigt. Vitlök är något som jag har i maten ibland och till dressing, men jag äter det aldrig direkt.
    Här har det regnat hela dagen idag så förhoppningsvis har det gjort att tjälen i jorden i mina stora krukor har tinat upp. Hann aldrig göra rent dem innan snön kom.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har vitlök i maten nästan varje dag men jag delar också alltid med mig av skörden till makens brorson som är en duktig kock och uppskattar den hemodlade mycket. Och till vitlökssoppa går det åt mycket vitlök, ska du veta! Samt persilja. Urgott!

      Radera
  2. Oj, jag hann inte få ner vitlöken, plötsligt och oväntat kom det en massa snö i november. Kanske att jag kan hacka ner några nu, om det inte har tjälat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön kan ju ha hindrat tjäle, jag märkte det när jag grävde. Där snön varit tjockast var det minst fruset. Lycka till!

      Radera
  3. Mycket god vitlök, kan jag intyga! Grattis till framgångsrik plantering trots omilt väder!

    Själv har jag försökt rädda olivträdet idag genom att bädda in det i en stor låda med mycket jord om fötterna, tidningstravar under och omkring och kanske jag ska skaffa lite friggolit också. Det står på balkongen, intill väggen och så har jag ringlat balkongjulbelysningen ovanpå lådan i förhoppning att det ska hålla den värsta tjälen borta. Vi får se hur det går. Om man tar in det i lägenhetsvärmen dör det av värmechocken och den torra luften, sägs det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska hålla tummarna för ditt olivträd!

      Radera
  4. Du tycks vara en fena på att odla vitlök. Jag gör det också men lyckas aldrig riktigt bra. Numera hittar jag vitlök lite över allt i landet, plötsligt finns det en lök där jag minst anar. Nå, det är som det är och bra går det så länge jag får tag på ekologiskt odlad vitlök i butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju odlat i många år, alternerar potatis och vitlök mellan mina små land. För det mesta sätter jag av den egna skörden men har märkt att lökarna då tenderar att bli allt mindre. I år har jag köpt ekologisk utsädeslök från Klostra. Hoppas bara att jorden inte var allt för kall.....

      Radera