torsdag 12 november 2009

Kvinnor 50+ bär upp kulturen!

 

Idag begav sig styrelsen för vår konstförening på utfärd. Fem konstintresserade damer tog tåget till Helsingborg och gjorde ett besök på Karla , en butik för konsthantverk. Vi hade stämt möte med några av konstnärerna och inhandlade ett antal pinaler till föreningens medlemslotteri som har dragning i december. Vad vi valde berättar jag inte - det får beskådas på vinstutställningen så småningom.

En av konstnärerna som säljer alster på Karla är Åsa Canbäck, som gör drakar, sjöhästar och "vanliga" hästar i papier mache. Hon ställer ut i föreningen nästa höst och då köper vi en större sak till medlemslotteriet, men vi kunde inte motstå en liten försmak redan nu. Det är INTE draken på bilden (bilden lånad från en tidigare utställning).
Vi hade en viss summa att spendera och det var väldigt roligt att hej vilt kunna handla tills taket var nått! Vi var inte överens om allt men alla var nöjda med något. Och det är ju meningen att variera!

Efter köpfesten kånkade vi iväg alla våra paket till en fransk restaurang och åt en god middag tillsammans. Jag var den enda som ville ha förrätt - dom hade nämligen sniglar och det älskar jag! Dom andra såg på med en viss avsmak, jag såg det nog... Just verkar det inte vara inne med sniglar på restaurang så jag bara måste passa på när det fanns. Jodå, dom hade grodlår också men sniglar är godare.
Det blev inte sent; flera har arbetsdag i morgon (eller rättare sagt idag för NU har det blivit sent, eller tdigt om man så vill).

Häromdagen kom en avi om mitt nya körkort - tydligen dög det andra försöket på porträtt. Jag tänkte samordna uthämtandet med ett annat ärende på byn och kom så långt att jag ställde mig i kö hos vår "post" när jag läste litet bättre på lappen. Körkortet måste hämtas på ett företagspostkontor i staden!
Så nu fick det vänta några dagar tills jag hade annat att uträtta där också. Där sprättar postdamen upp MITT kuvert och ger mig det nya körkortet mot uppvisande av det gamla som hon slog ett par hål i och lämnade tillbaka. Kan nån begripa varför jag inte får sprätta själv?

4 kommentarer:

  1. Haha troligen för att du såg så lömsk ut att postdamen var rädd att du helt sonika skulle sno åt dig ditt nya körkort UTAN att lämna ditt gamla till henne för hålslagning hahahahahaaa!

    Kul med era inköp också! Jag blv nyfiken. När de är officiella kan du väl visa några bilder.
    Gissar att Dam B var med på detta äventyr? Äter hon itne sniglar alltså?! :-)
    Hälsa henne nästa gång ni ses!
    Kramar från höstigt NYC

    SvaraRadera
  2. Visst var Dam N med! Nej, jag fick ensam smörja kråset med mina escargot! Men hon var inte den som sa "örrk" högst. Hon är nog för väluppfostrad.
    Ska försöka ta bilder på vinstutställningen! Vi kommer att ha ca 30 vinster. De flesta inköpta av våra utställare under året men när vi vet hur mycket pengar vi har kvar gör vi såna här inköpsorgier. I år har vi mycket som ska hänga på väggen så vi försöker diversifiera urvalet mera nu. Vinnarna väljer i turordning och alla vill ju inte ha en "platt tavla". Det ska finnas keramik, trä, textil, silver och andra tekniker.

    SvaraRadera
  3. Sprätta får man inte eftersom det är Sverige. :) Storebror vet bäst och som Saltis skrev, du kanske såg lömsk ut. ;)
    Har aldrig provat att äta sniglar. De är alltså goda? Låter härligt att kunna handla hej vilt. Det är ju inte varje dag man kan göra det.

    SvaraRadera
  4. Anne-Marie:
    Antagligen gjorde väl postdamen bara sitt jobb men jag såg nog också lömsk ut - jag var ju lätt irriterad!

    Nja, det är nog inte själva sniglarna som är det läckraste, snarare kryddsmöret dom är tillagade i. Man brukar träffa på en av två kryddvarianter: bourgogne eller provencale - tror det skiljer mest i vitlöksstyrka. Men det finns olika snigelsorter också.

    Kul att handla hej vilt - synd bara att det inte är ens egna pengar!

    Saltis: Skall ju vara Dam B, men det visste du ju.

    SvaraRadera