fredag 20 november 2009

Skyltar - veckans fredagstema

Detta är   Simones tredje fredagstema. Litet lättare än de två tidigare, i alla fall för mig. Det var bara att titta genom senaste årets bilder för att hitta en hel massa skyltar som jag tyckt vara värda att fotografera. Nästan svårt att välja, faktiskt. Den första vet jag inte inte vad den ska signalera ens! Vet någon? Den var målad på trottoaren i Humlebek, på väg från järnvägsstationen till Louisiana. Det fanns andra som jag begrep, t ex var fotgängare skulle gå och var cyklister skulle cykla. Men vad är detta? (Det går att klicka på alla bilderna och se dem i större storlek.)





Nästa begriper jag i alla fall!



Den fanns i en park i Kina som jag besökte i våras. I Kina fanns gott om "tydliga" skyltar - om man hade kunnat läsa kinesiska tecken, vill säga.





Några var "översatta" men begripligheten var inte mycket större.....





Den här översättningen var begripligare men inte helt korrekt ändå. Kan berätta att kalaset var fantastiskt och gick av stapeln i Chengdu.





Det här är en obehaglig skylt som stämmer till eftertanke - inte minst med tanke på vad som tilldrar sig i Vellinge kommun just nu. Den stod utanför Malmö Museum som hade Sydafrika-tema under hösten.





Sist kommer två skyltar jag såg i London i veckan - återvände hem natten till idag efter några intensiva dagar. Kan tänka mig att affärsbiträdet kände sig vinterblek i sin shortsbutik.



Den här smet jag kvickt förbi och försökte se osvensk ut!




7 kommentarer:

  1. Men den första är väl helt soklar?!?!? "Här får endast elefanter med blomma i snabeln promenera"! Eller möjligtvis om man själv kan lyckas övertyga omvärlden att det är ungefär SÅ man känner sig, då får man också promenera där...! ;-)
    Hoppas ni får en skön helg! Här ska vädret bli bra enligt prognosen och det ser jag fram emot.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Många fina och tänkvärda budskap. Man behöver bli påminnd ibland, det är inte så värst längesedan apartheid.
    Gone tanning hade jag behövt;-)

    SvaraRadera
  3. Saltis:
    Här ska bli sol i hela Sverige, säger väderleksrapporten. Och jag som ska sitta inomhus hela dagen i morgon på konstkurs... Men jag kom hem till två nerblåsta vindskivsplåtar - det var storm i onsdags, sägs det. Tur att bilarna stod inne i carporten, annars hade skadan blivit större.

    Simone:
    Ja, vem skulle inte behöva litet tanning så här års? Men en av mina allra bästa vänner dog av malignt melanom så numera tannas det inte längre.

    SvaraRadera
  4. Jag är så trött efter allt flyttbestyr att jag inte orkar läsa ens just nu, men jag återkommer absolut!!!

    SvaraRadera
  5. Det var många roliga skyltar! Kul också att läsa om din Londonresa. Är väldigt sugen på att åka dit igen - nu var det alldeles för länge sedan.

    SvaraRadera
  6. Marianne:
    Ja, jösses vad du sliter med din flytt! Hoppas allt faller på plats och ni trivs på det nya stället. Och att katterna gör det!!

    Västmanländskan:
    Varför är man så seg med att komma iväg till UK? det är ju så nära och behöver inte alls vara dyrt!
    Jag åker nog snart igen. Kunde vara trevligt att fira tidig vår i London, eller?

    SvaraRadera
  7. Du verkar resa mycket! Kul! Jag har varit på Apartheid-muséet i Johannesburg - det bästa muséet jag någonsin varit på tror jag. Och då menar jag inte bara innehållet utan också utformningen.

    SvaraRadera