fredag 27 november 2009

Fredagstema - advent



 För en kyrklig miljö är många detaljer i adventstiden givna. För oss som är mera sekulära kan smörgåsbordet säkert variera i det oändliga. För det första ingår garanterat många av de egentligen kyrkliga utan att man tänker särskilt på det. Men, för det andra, tror vi kanske att vissa saker är kyrkliga medan det kan vara tvärtom i själva verket!
Sen tror många att våra seder är så väldigt inhemska sen urminnes tider medan det mesta är import! En hel massa är dessutom väldigt blandat gods.

Nu är jag ju ingen expert alls på detta men det finns en hel del att hämta på internet.

Adventsljustaken kom via ljus i den tyska adventsgranen till Sverige på 1870-talet då Ersta Diakonissanstalt hade en gran med ljus. Först på 1930-talet kom det ljusstakar med ett ljus för varje söndag fram till jul. Den första elljustaken för advent lär vara svensk, också från 1930-talet, men då inspirerad av den judiska sjuarmade.

Lucia sägs vi fira till minne av ett italienskt helgon men det är en förenkling. Det har i förkristen tid  funnits en ljusgestalt som firats den 13 december som sedan blandats ihop med helgonet, och så som vi firar Lucia idag har det verkligen inte med något helgon att göra och daterar sig till till 1900-talets början. Inte tänker alla ungdomar som dricker sig asberusade på Lucianatten några kristliga tankar?

För många av oss innebär adventstiden inte alls eftertanke utan mera stress än vanligt. Allt ska förberedas inför julen. Storstädning, julgardiner, julpynt, julklappsinköp, julkortsskrivning, osv, osv.

Som synes på bilden får vi hjälp med pyntet!

I år infaller byns julskyltning på första advent och då jobbar jag för konstföreningen på biblioteket.

Hemma tar vi det ganska lugnt.
Bara vanlig städning, ingen extra. Särskilt om det ska komma gäster - då är det mera lönt att städa efteråt!
De flesta julklappar handlar jag under året när jag ramlar på nåt lämpligt. Ett antal julklappar kan bestå av hemgjorda brända mandlar (poppis!) eller några av mina hembakta pepparkakor. Själv blir jag glad att få julklappar men det är bra om det är såna som "tar slut".
Jag bakar saffransbröd, pepparkakor(skurna, ej kavlade) och en fruktkaka. Om jag får lust kokar jag struvor, annars inte.
Den enda mat som är "nödvändig" för mig är lutfisken med skånsk senapssås. Senapen knärullad med kanonkula, färsk! Inga tillsatser, tack. Så särskild matlagning inför jul under advent är noll.
Redan sista lördagen i november begår vi årets julbord på Restaurang Mikkelsen på Hovdala Slott. Då får vi julmat så det räcker och blir över till nästa år!
Vi har adventsljusstakar eller stjärnor i flera fönster. Dom kommer på plats första advent eller i veckan efter.
Jag skriver ett julbrev till alla vännerna, ett på svenska och ett på engelska. Brukar börja i november och påta litet med det då och då.

Så adventstiden för mig är inte särskilt stressande och julfirandet tar vi det också lugnt med.
Det bästa med årets jul är att den firas tillsammans med hela familjen på min sida inklusive NY-delen!!

4 kommentarer:

  1. Härligt avslappnat. Jag är definitivt mer hysterisk;-) noga med att advetstakar kommer upp på lördag kväll för at tändas på söndag.
    Nu kan jag inte ens skylla på barnen längre, det är jag som är julhysteriker. Det innebär extra allt av det mesta utom julklappar.. men det är en annan historia.
    Med sådana hjälpredor sulle jag nyasa mig fördärvad ;-)

    SvaraRadera
  2. Så intressant att få veta lite om adventsljusen och ljusstaken. Den traditionen hade man väl trott skulle vara mycket äldre.

    Och inte visste jag att man firat Lucia med en annan ljusgestalt tidigare i Norden. Spännande!

    Jag bara spelar och spelar under hela julhelgen så adventsljusstaken i fönstret och adventsstjärnorna är det enda julpyntet som finns i vårt hus. Dessutom är MM (Musikantamaken) vegetarian så det blir inte mycket mat kvar till "julbordet". Så vi äter ungefär som vanligt på julafton.

    Det enda stressmomentet (eftersom vi inte heller ger varandra några julklappar) är julkorten, som alltid skickas iväg för sent...

    SvaraRadera
  3. Fritt ur hjärtat:
    Stackare, är du kattallergisk!Nej, julhysterisk är jag inte! Det blir ju jul hur man än bär sig åt. Numera njuter jag av att ha tid att göra sånt som är kul, t ex att åka till Köpenhamn och se på julskyltningen utan en lång lista på julklappar som måste inhandlas.

    Musikanta:
    Ja, du är ju en av dem som jobbar under alla de helger "vanliga" människor är lediga. OCH förgyller helgerna för oss andra, det tackar vi för! Själv har jag ett långt liv inom vården med "oändlig" jourtjänst bakom mig. Så det har blivit en hel del sorgligheter under just julhelger - man hoppas ju man kunnat underlätta för en del av de olyckliga som måst anlita sjukhus just då.
    Visst är det kul att Lucia är en blandning av helgon och hedendom! Men det är det nog mycket som egentligen är....

    SvaraRadera
  4. Tack för den lilla historielektionen. Har undrat lite hur t ex adventsljusstaken kom till/hit men inte gjort några egna efterforskningar.

    Vad menar du med skurna pepparkakor? Och vad är struvor?

    Trevligt med julbrev!

    SvaraRadera