söndag 15 november 2009

Julfrågor - i god(?) tid!






Det här frågepaketet hittade jag  hos  emmama i Aberdeen.  Bra för planeringen!

  Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?  

Oj, så många julaftnar jag jobbat heldygnsjour! Inget man väljer i vården och är man utan egna barn blir trycket att av vänlighet byta till sig julafton ibland absurt. Vad göra med den då ensamme maken? Han får väl åka till nån släkting... En jul var vi två att dela dygnet; jag började på morgonen  enl kollegans önskan. Han tyckte jag kunde jobba till 22.00 eftersom han hade små barn och sen ville fira litet vuxet också... Jag klarade inte av honom ensam, fick ta till stöd från chefen för att skitstöveln skulle ge sig och byta av mig litet mera civiliserat.

Bakar du något till jul? Vad?
Prästens hår MED russin och saffran, struvor, skurna pepparkakor och fruktkaka. Ger bort en hel del som julklappar. Njesen anser inte att det blir riktig jul utan ett prästahår från mig. Nu har hon fått receptet själv, för säkerhets skull. Och när jag sitter på "hemmet" hoppas jag hon bakar ett till mig....

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
MED, se ovan!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Bara egna brända mandlar numera.  Men jag blir glad för fikonbullar som KL gjort!

Knäck eller ischoklad?
Ingetdera. Förr kokte jag kola, supergod, livsfarlig för tänderna. Och ischoklad har jag aldrig tyckt om.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Tänder inte levande ljus. Har katter!

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Bäggedera i många upplagor.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Brevbäraren, tack! Vill kunna sitta och bläddra bland korten. Själv gör jag julbrev och skickar med brevbärarpost.
 
Vilka färger har ni till jul?
Alla!

När julpyntar du hemma?
Fönsterstjärnor och ljusstakar kommer upp kring första advent. Övrigt pynt kommer fram först den 23 december och tas bort den 13 januari (tjuge knop - obs internt familjeskämt).

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej, och det blir allt glesare och glesare.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljusslingan, danska guldprydnader, stjärnan från Georg jensen.

Har du ett färgtema i granen?
Oftast mest guld.

Levande gran eller plastgran?
Plastgran sedan en katt vek upp mattan i vattnet och förstörde parketten!

Hur ser din julfrukost ut?
Skinka och rödkål, dopp i grytan. Vi äter den hemma innan vi åker till någon i familjen eller familjen kommer hit.

Brukar du göra någon aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Vi brukar spela spel och eventuellt se på Karl-Bertil. Inte Kalle Anka.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Helst inte alls (jag) köpe (mannen).

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossa saftglögg.


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin, tack!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Svenska äpplen, clementiner, dadlar och fikon.

Vilken är din favoritjulskiva?
Har en gammal med Nicolai Gedda som jag gillar.

Vilken är din favoritjullåt?
Staffan stalledräng. Gillar att han tänker på sina fålar!

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Lutfisk och skånsk senapssås.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Lutfisk, hemgjord skånsk senap, Ris á la Malta med svartvinbärssås. Leverpastej.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Bara till doppet och då kvittar det.

Risgrynsgröt eller Ris à la malta? Icke gröt, bara Malta med mycket grädde. Gröt, huu!

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Ja, tack.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust om jag bara har detta val. Men hellre svagdricka.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Har nog inte tagit efter ett enda, är jag rädd.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Nix.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Piff och Puff, tror jag.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Ja, favorit!

Har ni tomte hemma?
Någon utses. Om barn i "tomteålder" är med kanske vi klär ut nån. Litet större barn får vara "nisse".

Köper du julklappar till många?
Allt för många, men minskar litet varje år.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Alla, självklart!


Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Gör affären ett fint paket så är det bra. Jag har många nog att slå in ändå!

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Slår jag in själv blir det vitt papper med stämplar och klistermärken.

Roligast att få i sin julklapp? Böcker och sånt som tar slut!

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? Böcker, presentkort, lyxiga spa-saker.


4 kommentarer:

  1. Läste just denna lista hos elisabeth i GBG. Den är kul.
    jag ska också köra den sen...
    Karl-Bertil är verkligen bland det bästa man kan se under julen. Just nu hör jag musikslingan inne i mitt huvud, och Tage Danielssons lugan röst...
    ÅÅÅÅ.....

    SvaraRadera
  2. Kul lista, jag ska också fylla i julenkäten ;-)
    Jag tycker också att det ska vara julklappar till ALLA! Det är tanken som räknas och det behöver bara vara en pocketbok - inget dyrt men jag vill att folk ska vilja TÄNKA TANKEN så att säga!!
    Hoppas att du har det trevligt i London - för du är väl på väg nu?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Annika och Petchie:
    Greetings from Apple Store i London!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa detta, jag kommer riktigt i julstämning av det! :)

    SvaraRadera